Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 2x mussar av en nybörjare :)

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard 2x mussar av en nybörjare :)

    Tjenare på er alla och tack för att ni med alla intressanta trådar om diverse byggen har lurat in mig i denna fantastiska och tidsödande hobby!!

    Jag är egentligen en fullskala flygare och blev för ett tag sedan sugen på att testa på lite modellflyg också. Visst flyga är skoj men bygga är ju lika skoj om inte lite roligare har jag upptäckt

    Så nu sitter jag här med två mussar som genomgår olika behandlignar...det ena leder till det andra som ni säkert vet.

    Den ena är en FMS mustang 1400mm, tänkte först bara vädra den lite...men sen tyckte jag att det vore skoj och göra en J26 av den istället.
    Den andra mustangen är ett Guillows-kit som rc konverteras och med infällbara ställ.

    här kommer lite bilder på grejorna, tips och idéer mottages gärna!

    Guillows-mustangen med modifierade ställ. Funkar på bordet i alla fall, ska bli spännande och se hur de fungerar i luften
    Mycket mer är inte gjort på denna i skrivandes stund utan har fokuserat på FMS mussen..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1 (1).jpg 
Visningar:	293 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	42470Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 4 (2).jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	42478Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2 (2).jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	42472

    FMS 1400mm Mustang

    Som sagt, när jag plockade upp den ur lådan såg den för tråkig ut och något måste göras. Bestämde mig då för att göra den till en J-26, alltså när den var i tjänst i svenska flygvapnet...
    Valet föll på att täcka modellen med tunn aluminiumtejp för att få en äkta känsla.
    Det var inte så himla lätt att få tag på tejp som var 70mm bred eller bredare...hittade tillslut hos isover..tack för tips här btw

    Innan tejpen skulle på, spacklades kroppen med lättviktsspackel och sedan några lager med EZE-kote med tunn glasfiberväv. för att inte allt som är under skulle synas igenom, samt att aluminiumen ska bli lite mer tålig mot stötar.

    Efter detta var det "bara" att tejpa på all tejp, det lättaste sättet att få på tejpen rakt var att först använda maskeringstejp under och sedan lägga aluminiumtejpen över, sedan var det bara att dra bort maskeringstejpen så fick man en helt ok skarv utan att behöva skära alla kanter. Aluminiumtejpen biter dessutom riktigt bra i underlaget så man har bara en chans.
    För att få tejpen slät så användes fingrar och en stomp för att släta ut ev veck.

    efter ett par timmar såg det ut så här(ett tips är att sitta så man kan titta på TV eller något samtidigt, tar ett tag )
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2 (3).jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	42482Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1 (3).jpg 
Visningar:	322 
Storlek:	106,5 KB 
Id:	42483

    så här blev resultatet än så länge, har gjort lite nitar och sedan ska hela modellen vädras och "putsas" med stålull för att få ett mer slitet utseende..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 3 (1).jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	42474Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	42473Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 3.jpg 
Visningar:	308 
Storlek:	90,3 KB 
Id:	42476

    Har även lagt till lite "skala enliga" kablar och slangar i gearbay, installerat ett landingsljus som åker upp med hjälp av en fjäder när luckorna öppnas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 4 (1).jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	93,7 KB 
Id:	42477Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	42471

    Cockpiten har också fått sig en omgång med kniven, tanken är att få till en bra huvöppning. Nuvarande lösning fungerar bra, det ända är att inte huven öppnar sig mer än 4 cm, men det får la duga
    Här ska ju även ny instrumentering och inredning in så småningom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 4.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	89,8 KB 
Id:	42479Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 5.jpg 
Visningar:	267 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	42480

    Har även installerat ledlampor bakom kulsprutorna i vingarna för att kunna skjuta lite från luften...har dock inte lött ihop alla kablar än utan det får bli när vingarna är ihopsatta.

    Aja det var lite om vad som hänt fram tills nu, ser ni något jag gjort fel eller bör tänka på, kom gärna med feedback och tips, ni är ju grymma byggare och jag har så himla mycket att lära!

    Tänkte på en sak, det finns ju inte kronmärken att beställa i rätt storlek...har ni några bra tips på att lyckas med dem under munstycket på airbrushen? tycker det är svårt att maskera så stora saker på ett snyggt sätt, speciellt ifall de är runda...

    Tack på förhand
    \\Isak

    Ps. bilderna är tagna med mobil, så kvalitén är ju inte super
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2 (1).jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	42469  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •