Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: C-arf Spark

  1. #41
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Är det en synvilla eller är inloppsducterna mycket mindre än fläkten? Hur stor area har luftintagen på modellen? De bör inte vara mindre än 95% av FSA vilket med Vasa 110 blir ungefär 7700mm². Större försämrar inte prestandan på fläkten, men ökar luftmotståndet

    Som det ser ut på bilden finns en möjlighet att ha en rak kanal framför fläkten, det är viktigt på denna typ av fläkt.
    Superhero

  2. #42

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Hej Henke. Det. Är ingen synvilla men dom är inte så mycket mindre. Men å andra sidan har jag inte lika bra koll som du. Det ingår en kanal som är orginal och är meningen att användas med 110mm fläkten från Schubler. Jag tror att den blir bra även för Vasa fläkten. Jag vet att en del kör med öppen fläkt, men som sagt vad som blir bäst vet jag inte. Tar gärna emot tips. Lägger även med bild på insugskanalen eller vad det nu heter.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	43739

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dappe Visa inlägg
    Hej Henke. Det. Är ingen synvilla men dom är inte så mycket mindre. Men å andra sidan har jag inte lika bra koll som du. Det ingår en kanal som är orginal och är meningen att användas med 110mm fläkten från Schubler. Jag tror att den blir bra även för Vasa fläkten. Jag vet att en del kör med öppen fläkt, men som sagt vad som blir bäst vet jag inte. Tar gärna emot tips. Lägger även med bild på insugskanalen eller vad det nu heter.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	43739

    Försök mäta ett luftintag på ett ungefär och se vilken area det har, mest för det är intressant att veta. Skall man kona upp/ner någonting så ska man inte överstiga 7grader per sida brukar man säga.
    Superhero

  4. #44

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Ja det händer inte så mycket just nu. Väntar på tredje paret med hjul. Tänk att man tror man har koll när man beställer saker och ändå blir det fel. Men tredje gången gillt!!!
    Angående något helt annat, jag har köpt en j..... massa lampor till min Futura, den kommer nog se ut som en julgran när den är färdig. Men kul är det

    Såg att även Vasafan lagt upp data om fläkten som jag köpt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stumax 110mm setup.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	135,1 KB 
Id:	44095

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Såg en med kolibri T35. 3550gram utan soppa. Helt okej vikt på denna maskin!
    Superhero

  6. #46

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Försök mäta ett luftintag på ett ungefär och se vilken area det har, mest för det är intressant att veta. Skall man kona upp/ner någonting så ska man inte överstiga 7grader per sida brukar man säga.
    Som sagt nu duggar inte inläggen tätt. Men jag har har haft annat för mig. som att bygga på lite andra kärror också. Inner diameter på inloppsducten är 97mm, insuget på fläkten är 110mm. Angående kanalen som följde är den inte rak. så det går inte att ha en rak kanal. Henke tror du det är bättre att köra "öppet" och istället sätta på en läpp på fläkthuset?

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dappe Visa inlägg
    Som sagt nu duggar inte inläggen tätt. Men jag har har haft annat för mig. som att bygga på lite andra kärror också. Inner diameter på inloppsducten är 97mm, insuget på fläkten är 110mm. Angående kanalen som följde är den inte rak. så det går inte att ha en rak kanal. Henke tror du det är bättre att köra "öppet" och istället sätta på en läpp på fläkthuset?
    Man kan även titta på hur andra gjort och varför, har de använt adaptern eller har de gjort nytt?

    Man kan räkna bort arean för motorpodden och räkna på FSA och om den motsvarar Ø97 så kan man nog kona upp med max 7 grader per sida till 110mm utan förlust.

    Det enda säkra vi vet är att en öppen installation blir alltid sämre. Insug är kanske lite svårare att tänka sig i huvudet, men utloppet skulle du ju aldrig få för dig att köra utan rör. Samma sak exakt för insuget.

    Tomas Leijon gjorde en bra jämförelse en gång, han liknade det hela vid att vända modellen ut och in, och fundera på hur "hal" den är. Eftersom luften på insidan per definition går fortare än på utsidan så är insidan mycket viktigare än utsidan
    Superhero

  8. #48

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Nu är det inte långt kvar till maiden
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalkHD1395681439.581871.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	83,4 KB 
Id:	44645

  9. #49
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ser vettigt ut! max 7 grader och en raksträcka före fläkten
    Superhero

  10. #50

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ser vettigt ut! max 7 grader och en raksträcka före fläkten
    Ja jag hoppas det. Det duger som en väldigt bra fön i varje fall. Himla vad det blåser om den, rena rama orkanen blev det i vardagsrummet, var ju bara tvungen att testa. All dammråttor måste blivit livrädda, alla kom fram. Inte visste jag att dét var så många råttor i vårt vardagsrum.

  11. #51

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Jaha, då var maiden gjord. En enkel beskrivning av maiden. Hal som en ål. Med fel CG och mycket rörelseenergi blev den riktigt spännande att landa. Första försöket att landa passerade Sparken säkert i 150 km/h, efter ett antal försöka att landa hade jag fått ner farten tillräckligt. Skulle nog ha satt på bromsar och inte kullagrade hjul. Bromsen blev i det här fallet banans slutända. Har även gjort ett en andra flygning med blandat resultat. Den blir fort väldigt väldigt liten. Blir en kul maskin när man har fått allt inställt och lärt sig flyga den.

  12. #52
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Häftigt! Det gäller att flyga så mycket att man blir vän med maskinen och börjar uppskatta egenskaperna. Halheten kan du använda till din fördel map flygtid, ingen anledning att gasa på väg neråt

    RC lander gör bromsar som funkar helt okej, finns bla på Delayking.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •