Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Hur laddar jag utan balanseringskontakt?

  1. #21

    Standard

    Men av någon anledning så säger laddaren att batteriet är fullt när det bara visar 5-6 i charged capacity det är små 1s celler till en blade nano

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    5-6 med vilken enhet? Hur stora batterier har blade nano? Om det är 1S 150 mAh så går det i 5-6 mAh om batteriet var fullladdat innan och cirka 135 mAh om batteriet var utdraget lagom.
    fredrik

  3. #23

    Standard

    mAH antar jag

    då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
    kanske inte fel på ack eller laddare då

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu har jag inte lusläst tråden, men fäller in lite info iaf.

    Att ladda ett batteri bygger på att man vet vad man gör, tycker jag. Balansering och avancerade laddare gör livet enklare men är inte nödvändigt egentligen. Om man är rädd om sitt batteri och aldrig laddar ur det under 3 volt per cell eller överstigit en rimlig strömstyrka (10-15min flygtid) så behöver man egentligen inte använda sig av balansering.
    Nu tar man dock div genvägar genom att inte riktigt hålla sig till 10-15min flygtid och att ladda med mer än 1C, flyga helt tomt etc.

    Förr på den tiden li-po var nytt så balanserade vi aldrig. 600cykler utan minsta problem, men det var då och ungefär 3C i snitt i urladdning. 10S3P 42V 6000mAh paket för ca 10000kr. Naturlagarna gäller än så kör du låga urtag så funkar det. Typ mottagarackar.

    Just för trådskaparen så skulle jag rekommendera en lipo-påse för en gång skull. Små ackar fixar en sådan utmärkt och det är en säkerhet.

    Sorry, way before youtube

    http://www.rccraze.com/funtana.mpg
    Senast redigerat av henke2 den 2013-12-27 klockan 11:01.
    Superhero

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    mAH antar jag

    då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
    kanske inte fel på ack eller laddare då
    Om du mäter så vet du. Om du inte mäter så gissar vi. En voltmeter i försenad julklapp vore på sin plats. Och kanske en amperemeter? Tångamperemeter som tål DC Current är populärt. Jag har en wattsup i stället.

    -edit AC bytt mot DC
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •