Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nybörjare behöver hjälp om laddning.(V680AC)

  1. #1

    Standard Nybörjare behöver hjälp om laddning.(V680AC)

    Hej

    Har köpt ett batteri med 5500 mAh, 6S och 22.2V.
    Men jag är väldigt nollad inom detta område och behöver lite enkel vägledning. Jag har köpt V680AC men förstår inte riktigt manualen och är det någon som använder sig av denna laddare och vill dela med sig om hur jag ska börja? Jag antar att batteriet är fulladdat när jag får det.

    Tacktack

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Nya LiPo kommer underhållsladdade från fabrik dvs laddad till ca 50%

  3. #3

    Standard

    jakke precis som Pin skriver är det halvladdat från fabrik. Eine kleine filmen hieer )
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja
    /m

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tyvärr är det nog "fel" laddare till ett såpass stort ack-paket.
    Med 80 W laddeffekt så kommer du inte att kunna ladda din ack med mera än ca: 0,5 C - alltså runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrån relativt tom ack på runt 2 timmar. Det går men det går långsamt, tyvärr.
    Sen - om du är "väldigt nollad" som du säger så kan jag inte säga annat än Läs på ordentligt - för ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehåll och kan ställa till med stor förödelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i för applikation ?
    När man är helt nybörjare på elflyg så brukar jag personligen rekommendera att börja med en kärra med betydligt mindre motor och ack-paket för att i alla fall minimera riskerna lite för skador på person och sak orsakade av just okunskap.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Nya LiPo kommer underhållsladdade från fabrik dvs laddad till ca 50%
    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    jakke precis som Pin skriver är det halvladdat från fabrik. Eine kleine filmen hieer )
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja
    /m
    Okej tack!

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Tyvärr är det nog "fel" laddare till ett såpass stort ack-paket.
    Med 80 W laddeffekt så kommer du inte att kunna ladda din ack med mera än ca: 0,5 C - alltså runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrån relativt tom ack på runt 2 timmar. Det går men det går långsamt, tyvärr.
    Sen - om du är "väldigt nollad" som du säger så kan jag inte säga annat än Läs på ordentligt - för ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehåll och kan ställa till med stor förödelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i för applikation ?
    När man är helt nybörjare på elflyg så brukar jag personligen rekommendera att börja med en kärra med betydligt mindre motor och ack-paket för att i alla fall minimera riskerna lite för skador på person och sak orsakade av just okunskap.
    Roger
    Okej tack för hjälpen. Saken är den att jag ska göra en elcykel av detta och med hjälp av Emax motor. Laddningstiden är inte relevant, det viktiga är att den laddar och att jag inte gör fel. Men jag vill gärna ha tips om vad jag ska undvika att göra, och tips om vad jag ska göra. Använder detta batteriet http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2304, men jag är inte helt hundra på vad jag ska skriva in på laddaren.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom laddtiden är av underordnad betydelse så kör med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket är toppspänningen. Sen skall du alltid köra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen så löser det sig säkert.
    Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgångar.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Eftersom laddtiden är av underordnad betydelse så kör med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket är toppspänningen. Sen skall du alltid köra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen så löser det sig säkert.
    Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgångar.
    Roger
    Okej, då ska det nog gå bra. Måste det vara fulladdat när man använder det första gången? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det räcka för att få den att fungera? Alltså att jag gasar med styrservon? Får inte motorn att röra på mig men är det något speciellt men ska göra med servon? Inte säker på att detta fungerar alls. Tackar för svar.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
    Okej, då ska det nog gå bra. Måste det vara fulladdat när man använder det första gången? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det räcka för att få den att fungera? Alltså att jag gasar med styrservon? Får inte motorn att röra på mig men är det något speciellt men ska göra med servon? Inte säker på att detta fungerar alls. Tackar för svar.
    Förstår inte riktigt hur du har lyckats koppla det men nä ett servo kan man inte använda för att gasa utan man måste ha en servo testare eller mottagare. Går även bra att använda en arduino för att omvandla ett input från tex en potentiometer till pwm signal.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Styrservo ? Du kan använda en servotester för att styra fartreglaget men styrservo - det förstår jag nog inte riktigt...
    Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) när du inte använder det för att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
    Du behöver inte ha det fullt laddat men du får inte heller ladda ur batteriet mera än ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall må gott i långa loppet. Så du måste ha reglaget inställt på rätt brytspänning eller ha en s k Watt-mätare inkopplad så att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Förstår inte riktigt hur du har lyckats koppla det men nä ett servo kan man inte använda för att gasa utan man måste ha en servo testare eller mottagare. Går även bra att använda en arduino för att omvandla ett input från tex en potentiometer till pwm signal.
    Jo, jag menar en servotestare.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Styrservo ? Du kan använda en servotester för att styra fartreglaget men styrservo - det förstår jag nog inte riktigt...
    Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) när du inte använder det för att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
    Du behöver inte ha det fullt laddat men du får inte heller ladda ur batteriet mera än ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall må gott i långa loppet. Så du måste ha reglaget inställt på rätt brytspänning eller ha en s k Watt-mätare inkopplad så att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
    Roger
    Såg nu att jag hade skrivit fel. Jag har en servotestare inkopplad.

  12. #12

    Standard

    Det piper ifrån motorn med 2 sekunder mellanrum. Vilket tyder på att det är fel om man läser instruktionerna..

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du servotestaren på "noll" (inget pådrag) när du ansluter acken ?
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har du servotestaren på "noll" (inget pådrag) när du ansluter acken ?
    Roger
    Ja det har jag. Vid varje pip ryckte motorn till, jag vågade inte ge fullt från servon.
    Senast redigerat av jakke den 2014-01-02 klockan 20:52.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har för mig att jag också reagerat på detta för nåt fartreglage. Låt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten på servotestaren. Har du nån belastning på motorn när du testar ?
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har för mig att jag också reagerat på detta för nåt fartreglage. Låt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten på servotestaren. Har du nån belastning på motorn när du testar ?
    Roger
    Jaha okej. Kan de vara felkopplat? Eller går det kolla A B och C fel? Nej, ingen belastning.

  17. #17

    Standard

    Bilder säger mer än tusen ord. Fixa lite bilder så är det nog mycket lättare att se om något är fel.

  18. #18

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1351.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	42858Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1352.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	113,9 KB 
Id:	42859Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1353.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	42860

    Förhoppningsvis så ger detta lite bättre vägledning än min dåliga beskrivning.
    Tackar för all hjälp!

  19. #19

    Standard

    Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tänkt dig för typ av drivning på cykeln?

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tänkt dig för typ av drivning på cykeln?
    Ja det hade jag, nu funkar den som den ska. Tack!!
    Jag har bara spånat lite, men en idé är att motorn ska driva på cykeldäcket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •