Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hur laddar jag utan balanseringskontakt?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard Hur laddar jag utan balanseringskontakt?

    Hej!

    Beställde lite nya batterier, men i alla hast missade jag att de saknar balanseringskontakt för att få ner vikten. På min laddare finns bara uttag för balanseringskontakter. Så här ser min laddare ut: http://hobbyking.com/hobbyking/store..._Balancer.html

    Kommer jag kunna ladda dem?

    God Jul!

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Vad för slags batterier köpte du?

    Matsa...

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Hej!

    Beställde lite nya batterier, men i alla hast missade jag att de saknar balanseringskontakt för att få ner vikten. På min laddare finns bara uttag för balanseringskontakter. Så här ser min laddare ut: http://hobbyking.com/hobbyking/store..._Balancer.html

    Kommer jag kunna ladda dem?

    God Jul!
    Läser jag rätt så laddar din laddare via balanskontakter. Men du behöver laddare som kopplas till ack-kontakten (och ev. balansering separat); det är väl små inomhusackar du köpt så typ ensånhär laddare borde kunna fungera:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...cessories.html
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1767

    Dessa batterier.

    Ja, den har bara uttag för balanseringskontakter, lite udda laddare verkar det som. Så det enda jag kan göra är att köpa en ny laddare?

  5. #5
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Din verkar vara gjord för att ladda bara via balansutagen för den har 12v in.
    Om du vill kunna ladda med mer kräm och ladda andra accar så är nog en
    laddare som numnutchris visade bättre. Har själv 2 såna som jag driver
    med ett 13A nätagg.

    Matsa...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Satsa på en väsentligt bättre laddare rent generellt för batterierna kommer alltid att representera högre värde än laddaren så varför snåla...
    Den du har nu laddar ju med 1,3 A vilket jag personligen tycker är för mycket till 250 mAh ackar. Och skall du ändå investera i en ny laddare så köp inte den billigaste utan en som är väl kalibrerad och har tillräcklig laddeffekt även för lite större ackar. En av de billigare men ändå bra laddarna är iCharger 106B Plus. Det finns säkert flera men jag har testat en variant av dessa otaliga Hobbyking-laddare som finns och den åkte direkt i sopbingen p g a väldigt ojämn balanserings-laddning. Alla är säkert inte så men grejen är att man faktiskt måste kolla hur väl kalibrerad en såpass billig laddare verkligen är medan de lite bättre laddarna av erkänt fabrikat har jämnare kvalitet.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Okej, jag tackar för svaren! Får väl köpa en ny laddare så småningom, i så fall skulle jag vilja satsa på en som laddar snabbt och som man eventuellt kan ladda fler batterier med samtidigt, dock inte allt för dyr.

  8. #8
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Den laddaren numnutchris länkade till har jag använt under hela 2013 till att ladda mina
    accar med och aldrig fått några som helst problem med varken laddarna eller accarna.

    Så jag förstår inte varför den ska vara så dålig, bara för att den är billig kanske?

    Tror ju inte att man köper en laddare för att sedan mäta upp en massa utvärden på den
    möjligen om man misstänker att den är felaktig.

    Matsa...

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Matsa - har inte påstått att just din laddarmodell är dålig men jag har själv köpt en billig "computer-laddare" ifrån HK och den var verkligen dålig. Flera borde nog mäta hur väl kalibrerade laddarna är för det skulle säkert spara många ackar för det som ofta skiljer en billig laddare ifrån en lite dyrare av hyfsat märke är just kalibreringen. Sånt kostar pengar och slipper man den kostnadsposten så blir grejorna billigare - svårare än så är det inte. Men valet är fritt - jag redovisade bara mina egna erfarenheter.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    .

    Så jag förstår inte varför den ska vara så dålig, bara för att den är billig kanske?

    Matsa...
    Tycker inte heller den är dålig för $:arna, vi har o haft en handfull av dem, dög till att ladda 3S2200ackar i 1C, samt mindre förstås, men pressade man den mer så varierade resultatet. För inneflyg var det inga problem, laddade mha tjingtjongs parallellbord 6 ackar i taget ett par säsonger.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Just Turnigy Accuel verkar vara kalibrerad för 3S. Min förstörde ett 4S batteri då den gav 4.21, 4.21, 4.20, 4.26 på utgångarna. D.v.s. 1-3 kalibrerade, cell 4 utanför gränsen. Ska man bara någonsin ladda 1,2 och 3S duger den, annars tycker jag som McRegor att du satsar på en iCharger.
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Var förbi den lokala hobbyhandlaren och köpte en laddare, kände att jag ville ha en snabbt, så nu har jag något nytt att lära mig under julen. Första display-laddaren för mig, SKY RC E6650 heter den, den duger säkert åt mig så länge. Eftersom man verkar ha en massa valmöjligheter på den här laddaren undrar jag hur man ska tänka när man ställer in den.

    Man kan ställa in hur många celler och det förstår jag, tror jag i alla fall? men hur fungerar det här med ampere? Om jag vill ladda ett batteri på 2200 mah, ska jag då ställa in den på 2,2 A? Är det något annat man bör tänka på när man ställer in en laddare?

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ditt förslag är helt ok. Det innebär vad man brukar kalla för 1C-laddning.
    Nyare batterier brukar (åtminstone på pappret) tåla mer, typ 1-3C. I ditt fall 4,4 - 6-6 A
    Personligen brukar jag köra med 1C för att vara snäll mot batterierna, kanske mer någon gång om jag har extra brådis...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Okej, då förstår jag, perfekt! Det finns så många olika inställningar på laddaren, men om jag laddar med rätt antal celler och rätt antal A är det bara att köra? Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på? Ja den ska ju stå på lipoladdning också.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på?


    Att du ska ha laddaren kopplad till en nätaggregat eller vägguttag samt att laddkablar eller ev balans kontakt sitter i.

  16. #16
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Okej, då förstår jag, perfekt! Det finns så många olika inställningar på laddaren, men om jag laddar med rätt antal celler och rätt antal A är det bara att köra? Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på? Ja den ska ju stå på lipoladdning också.
    Det viktigaste är väl då att aldrig lämna laddningen på hemma och sticka ut på annat.

    Matsa...

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Då vet jag, ha en god jul!

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och att du väljer ett balanseringsprogram och likaså LiPo och inte nån annan batterityp...
    Roger

  19. #19

    Standard

    Har en laddare lika den och funderar på där man kan avläsa "charged capacity" vad är det igentligen man läser ? ....mAh ? .... så att det värdet skall upp mot märkningen av acckens kapcitet ?

  20. #20

    Standard

    Det anger hur mycket du har laddat batteriet i mAh, det bör stanna på ca 80% av det mAh värdet som står på batteriet om du laddat ur lagom mycket.

    Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •