Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Piper cub som är 200 cm i vingspann

  1. #1
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard Piper cub som är 200 cm i vingspann

    God jul på er alla

    Jag har en piper cub som har vingspann på 200cm ,( tillverkare okänd) har suttit en surpass 72?.. har allvarliga funderingar på att byta till en elspis men vill då byta kåpan. ( hål för motor och slangar samt en dummyn är borta) . har ni förslag och tips var jag kan köpa en sådan eller hjälpa mig med vilken skala flygplanet är i 1/4 eller 1/5 ?.
    Mvh Micke

  2. #2

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Går det inte att laga hålen med glasfiberväv och flytande epoxi/polyester?
    Täck hålen med en plan skiva från utsidan, lägg på väv och epoxi eller polyester (luktar mest!) från insidan.
    När täckskivan är borttagen spacklar du utsidan med finspackel och lackar kåpan...
    Retroholic!

  4. #4
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för svaren och länkarna.. Visst går det att laga med glasfiber men .... snyggast blir kanske att kunna få en som är färdig med "rätt " gula färg.. . Men... i vilken skala är då denna flygande sak.. 1/4 eller 1/5 skala?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En vanlig J3-Cub i 1/6 skala är enligt SIG 1800 mm i spv, en motsvarande i skala 1/5 är 2146 mm och en i skala 1/4 är 2667 mm. Men sen finns ju bl a även Clipped Wing Cub och Super Cub att välja på - och flera varianter av Carbon Cub dessutom...
    Men här har du ett exempel på en Super Cub med "din" spännvidd - http://www.robotmarketplace.com/products/0-SEA2575.html
    Roger

  6. #6
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack så mycket.. Nu ska jag bara bestämma mig var jag ska köpa kåpan..

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    ]
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En vanlig J3-Cub i 1/6 skala är enligt SIG 1800 mm i spv, en motsvarande i skala 1/5 är 2146 mm och en i skala 1/4 är 2667 mm. Men sen finns ju bl a även Clipped Wing Cub och Super Cub att välja på - och flera varianter av Carbon Cub dessutom...
    Men här har du ett exempel på en Super Cub med "din" spännvidd - http://www.robotmarketplace.com/products/0-SEA2575.html
    Roger
    Det där är definitivt inte en super cub utan en Piper Cub J3, står också i texten.

    Det här är en super cub
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5140066.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	161,4 KB 
Id:	42526  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ursäkta mitt slarv Farbror Lasse. Jag blev väl så till mig i trasorna när jag hittade en Cub med 2000 mm spv så jag vimsade till det...
    Slarv-Roger

  9. #9

    Standard

    Frågan är ju då TS har en super eller J3. Nu är det ju inte så mycket mer än kåpan som skiljer, i alla fall inte som man kan se med blotta ögat på en modell. Supercuben har ju klaffar förstås och så sitter stagen innanför rutan omvänt.

    /Mats

  10. #10
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Frågan är ju då TS har en super eller J3. Nu är det ju inte så mycket mer än kåpan som skiljer, i alla fall inte som man kan se med blotta ögat på en modell. Supercuben har ju klaffar förstås och så sitter stagen innanför rutan omvänt.

    /Mats
    Om man får vara en messersmitter så är det ganska mycket som skiljer en J3 och supercub, det som syns vad jag vet är motorkåpan, vindrutan och kroppens stag bakom vindrutan, både fena och stabbe har olika former, och det brukar modelltilverkare slarva med, och vingarna förståss, det är vad jag kommer på så här på rak arm.

    Ursäkta trådkapningen Micke! jag tror att du kan ha en Thunder tiger J3 cub!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #11
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Om man får vara en messersmitter så är det ganska mycket som skiljer en J3 och supercub, det som syns vad jag vet är motorkåpan, vindrutan och kroppens stag bakom vindrutan, både fena och stabbe har olika former, och det brukar modelltilverkare slarva med, och vingarna förståss, det är vad jag kommer på så här på rak arm.

    Ursäkta trådkapningen Micke! jag tror att du kan ha en Thunder tiger J3 cub!
    Ingen fara, ibland lite roligt kommentarer.. Tack ska jag ska kolla in thunder tigers j3 cub..

  12. #12

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Jag har TT's Cub, spv på den är 210 cm.

    Den flyger alldeles utmärkt med TT's .54 fyrtaktare, behöver inte mer kräm än så.

    GOD JUL!
    Oldtimer!

  13. #13
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders J Visa inlägg
    Jag har TT's Cub, spv på den är 210 cm.

    Den flyger alldeles utmärkt med TT's .54 fyrtaktare, behöver inte mer kräm än så.

    GOD JUL!
    God jul själv.. hittade manualen till TT cub men den ser inte ut att vara som den jag har ändå...min vinge är 2040 mm exakt.. så den är lite mindre än TT :s Jag köpte den bättre begagnad utan motor, om jag inte missminner mig har det suttit en 4 takts 72 och vill sätta en elspis som heter emax GT4020/09 som är på ca 1520 watt och 470 kv.. Bra eller dåligt?...

  14. #14
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Lustigt!!?? om jag tittar på måtten så är det är nog en Hangar 9 J3 cub 40.. 2038mm i vingspann( min är 2040mm) . men om jag tittar på manualen så är det inte en Hangar 9 J3 ... Planet är nog gammal som gatan

  15. #15

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    God jul själv.. hittade manualen till TT cub men den ser inte ut att vara som den jag har ändå...min vinge är 2040 mm exakt.. så den är lite mindre än TT :s Jag köpte den bättre begagnad utan motor, om jag inte missminner mig har det suttit en 4 takts 72 och vill sätta en elspis som heter emax GT4020/09 som är på ca 1520 watt och 470 kv.. Bra eller dåligt?...
    1520 watt är ju i runda slängar 2 hk, så den lär ju inte bli undermotoriserad. Men självklart är det bättre att kunna dra av än att alltid flyga med "plattan i mattan". Min TT motor är på 0,8 hk = 600 watt.
    Sen har ju vikten också betydelse för hur mycket motor som behövs, TT-Cuben väger ca 3,3 kg.
    Oldtimer!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur många inmatade Watt det blir är ju beroende på acken och proppen så titta inte så mycket på vad motorn max är specad till.
    Roger

  17. #17
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hur många inmatade Watt det blir är ju beroende på acken och proppen så titta inte så mycket på vad motorn max är specad till.
    Roger
    Nej då, jag tittar inte så mycket på det.. bara hålla koll på grunderna för att inte bli undermotoriserat..

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - undermotoriserade, eldrivna Cubbar var det länge sen jag såg...
    Däremot eldrivna Cubbar som flyger knivegg rakt över fältet är vanligare...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •