Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frsky vario fvas-02h

  1. #1

    Standard Frsky vario fvas-02h

    Hej!

    Tänkte jag skulle söka lite hjälp här angående min variometer från frsky..... Jag vill börja med och säga att jag är medveten om att det finns tonvis med information som jag avverkat merparten av men lyckas fortfarande inte....

    Här är min setup:

    Modul: dht diy
    Display: fld-02 ver. 2.1
    Mottagare:x8r
    Drivacc: 2s LiFe (6,6v)
    Vario: Fvas-02h

    Man ska enligt Eflightwiki (grym sida vad det gäller frsky) kunna använda sig av voltsignalen som variometer sänder till mottagaren för att kunna sätta alarm som ger en sjunk och stig larm..... Ett pip för dyk och dubbla för stig. Detta baseras på den volt signal varion skickar, och enl Eflightwiki wiki ska man ställa larm vid om man underskrider värdet 125 (ett pip) och om man överstiger värdet 129 (två pip). Jag får inte detta att funka alls utan det bara larmar hejdlöst..... Jag klarar ej lokalisera om jag ligger låååååååångt över värdena eller låååååångt under värdena.... Jag har dock börjat misstänka att då jag kör på 6,6 v spänning(inom varians och mottagarens arbetsområde) så kanske jag måste ändra på volt ration och räkna fram nya larm värden (0-255) ?? Kan det vara så och isåfall hur i hundan ska man kunna luska ut detta jag satt hela kvällen igår och räknade och ändrade framåt och tillbaka men oavsett så lyckas jag inte hitta i vilket område jag ligger med signalen. Detta fick mig och tänka på att jag använder ju smart port systemet, men vad jag kan läsa mig till (Eflightwiki) så skall smart port lösa detta men är osäker.

    Så nu känner jag mig jäkligt vilse och tar gärna emot allt hjälp jag kan få!

    God jul på er fellow flyers!

  2. #2

    Standard

    En fin bild Osså på bygget!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	42548

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Vill du att extra-displayen eller själva radion ska pipa? Visst är det hög-precision varianten av variometern? Vad ser du för värden i displayen för höjd, kommre det in vettiga höjdförändringar som borde trigga pipen?

    Jag har samma sensor och kan nog labba lite mot min Taranis men kanske inte idag.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Vill du att extra-displayen eller själva radion ska pipa? Visst är det hög-precision varianten av variometern? Vad ser du för värden i displayen för höjd, kommre det in vettiga höjdförändringar som borde trigga pipen?

    Jag har samma sensor och kan nog labba lite mot min Taranis men kanske inte idag.
    Hej "high five", jag kan INTE få min radio att pipa det går ENDAST på tanaris. Jag försöker få min display att genom larm varna för stig och sjunk. Fvas-02h är högprecitions varianten (h). Du behöver inte göra nårra tester men tusen tack endå, jag har kommit på problemet själv.

    Efter mycket läsande så visar det sig att man måste ha en mottagare med analog ingång för sensorer och då x8r mottagaren endast har smart port (digitalt) så kan jag inte behandla den analoga signalen som visar ett volt tal som varierar om det stiger eller sjunker. Konstigt bara ett deras topp mottagare inte klarar analogt.... Konstigt.

    Med vänlig hälsning, Victor

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Vill du att extra-displayen eller själva radion ska pipa? Visst är det hög-precision varianten av variometern? Vad ser du för värden i displayen för höjd, kommre det in vettiga höjdförändringar som borde trigga pipen?

    Jag har samma sensor och kan nog labba lite mot min Taranis men kanske inte idag.
    Hej
    Jag planerar att inhandla vario till min Taranis och vore tacksam om du kunde hjälpa mig att speca vad jag behöver.
    Tack på förhand
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •