Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: F9F-8 Cougar med kolibri!

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard F9F-8 Cougar med kolibri!

    Det var inte säkert att jag skulle starta någon byggtråd på denna men nu gör jag det i alla fall så får vi se hur det går
    Det är i alla fall en F9F-8 Cougar för 90mm EDF från Hobbyking som jag tänkte stoppa en Kolibri t25 i.
    Jag har vägt delarna och de väger.
    Kropp 682g, ganska tung tycker jag men det fanns lite att kapa bort där fenan ska limmas, 674 g efter lättning.
    Fena 152g, känns väldigt tung, kunde kapa bort en del där också, 138g efter lättning.
    Vingar 246g.
    Stabbe 56g.
    Huv och luckor 158g.
    Tillbehörspåse 152g.
    Ducktar 126g, men dessa kommer jag inte att använda.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010228.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	97,5 KB 
Id:	42592Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010229.jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	42593
    Onödigt material borttaget från fena
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010230.jpg 
Visningar:	280 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	42594
    Även här fanns det en del att ta
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010231.jpg 
Visningar:	289 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	42595
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    76
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Intressant! Ska bli kul att följa.
    Mvh
    Johan

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kul att du tycker det Johan!
    Jag vill ha motorn långt bak för att inte behöva något utblåsrör,
    Fixade en 3mm plywoodskiva dubblerad på sidorna med 3mm lättplywood och ytterligare 3mm plywoodbit vid monteringshålen till motorfäste, för att få fästena parallella mot varandra har jag den översta plattan hel, som jag förborrat och försågat
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010232.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	42614Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010233.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	42615
    När limmet härdat så var det enkelt att såga isär motorfästet.
    det blev ett lätt och starkt motorfäste.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010236.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	42616Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010237.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	58,1 KB 
Id:	42617
    Passar som handen i handsken
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010234.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	42618Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010235.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	42619
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lättare än jag trodde. Man brukar gå i mål på dubbla tomvikten ungefär med soppa, så detta kan ju kvala in under 3kg vilket är bra!
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja det låter ju lovande Henke! Jag har sett vikter mellan 3,5-3,7 kg men ska försöka hålla ner vikten så mycket jag kan,
    risken är väl att landningsställen med fjädrande ben och hjul drar iväg lite.
    Fena limmad, och servomontage och sådant tänker jag inte orda så mycket om för det är ju i det närmaste likt på de flesta ARF modeller
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010238.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	42628Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010239.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	42629
    Huven passade inte så bra så det gör jag om.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010240.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	42630
    Styrpinnen som satt limmad i huven lossas och så filar jag upp hålet, pinnen limmas sedan om med huven på plats, limmet är epoxy med iblandad bomullsflock för att inte rinna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010242.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	42631
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Medans vi väntar på nyårsmiddagen tänkte jag passa på och önska er alla ett
    Gott Nytt År! med några bilder,
    Tankfästen, huvudtanken fästs i tyngdpunkten så högt som möjligt föt att hjulen ska få plats att fällas in!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010244.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	42792Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010245.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	42793
    subtanken får plats lite framför och under huvudtanken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010247.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	42794Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010250.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	42795
    Tänkte ha motagaren nästan längst fram i nosen, men vikten på servoförlängningskablarna gör att jag spar vikt på att ha den i närheten av tyngdpunkten
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010248.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	42796
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Skoj bygge, flyger min med elsetup använder 5mm pianotrådsben, har funkat så här långt på gräs och asfalt.

    Maskinen flyger väldigt bra och syns ganska bra.

    PS, censurera bilden på insugsskyddet den röda tesilen, min Sambo letar fortfarande efter den sen jag monterade den på motorn som du har Christer och jag bedyrar hela tiden att att jag inte har en aaaning om var det kan ha tagit vägen.......

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ha ha! ja vad förvånad hon skulle bli om hon får se den i min maskin på nästa Östersundsträff!
    Ja har ingen aning var den kommer ifrån, den satt där när jag fick den från K-Å får jag säga

    Vad väger din med acce?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    3150g flygfärdig, 6s 4500mA Zippy compact

    Skulle tro att din med 7dl soppa och allt så långt fram det går kommer att väga in på samma som min.

    Har 3kg ur fläkten och den går som en raket, flyger runt under halvgas, kräver ganska lång final för att ta ner farten, luftbromsarna funkar ganska bra har landat både med och utan.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  10. #10
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kolla vad som damp ner idag!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010270.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	43252
    En pilot och anpassat landningsställ hoppas jag!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    430 gram landningsställ! låter lite tungt, men benen ser bra ut och det är aluminiumfälgar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010273.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	101,9 KB 
Id:	43302
    Så sitter dom på plats, blev lite ombyggnad för nosstället
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010274.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	43303
    Blir lite fundersam på CG kontra huvudställ! cg vid sträcket enligt manualen, jag gillar att ha hjulen strax bakom tyngdpunkten men inte framför!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010275.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	43304
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Blir lite fundersam på CG kontra huvudställ! cg vid sträcket enligt manualen, jag gillar att ha hjulen strax bakom tyngdpunkten men inte framför!
    Delayking i ett nötskal... Ser ut att vara för långt bak, men å andra sidan har den baksvepta vingar. Utslag och tyngdpunkt finns alltid anledning att kolla upp med dem som flyger modellerna innan man själv provar, oavsett modell egentligen.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #13
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Delayking i ett nötskal... Ser ut att vara för långt bak, men å andra sidan har den baksvepta vingar. Utslag och tyngdpunkt finns alltid anledning att kolla upp med dem som flyger modellerna innan man själv provar, oavsett modell egentligen.
    Sant! men det verkar som att CG ska vara i det området, kommer i alla fall att kolla upp det mera.
    Jag gillar det inte men kan även göra så att benen lutar lite mera bakåt.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #14
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kanske skulle man ta och byta till lite rejälare doningar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010276.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	98,9 KB 
Id:	43312
    Nosställ med styrning klart!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010277.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	43313
    huvudställ klart men får se hur det blir med vinkling bakåt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010278.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	43314
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    huvudställ klart men får se hur det blir med vinkling bakåt
    Jag vart nyfiken och letade lite och hittar inget mer än att folk verkar flytta bak tyngdpunkten och att den mäts på ett konstigt/omständigt sätt. Den verkar då hamna ungefär där vi vill ha den, strax framför huvudstället. Hur ser det ut i manualen?
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  16. #16
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag vart nyfiken och letade lite och hittar inget mer än att folk verkar flytta bak tyngdpunkten och att den mäts på ett konstigt/omständigt sätt. Den verkar då hamna ungefär där vi vill ha den, strax framför huvudstället. Hur ser det ut i manualen?
    Ska fota och lägga ut en bild på manualen ikväll!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #17
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    3150g flygfärdig, 6s 4500mA Zippy compact

    Skulle tro att din med 7dl soppa och allt så långt fram det går kommer att väga in på samma som min.

    Har 3kg ur fläkten och den går som en raket, flyger runt under halvgas, kräver ganska lång final för att ta ner farten, luftbromsarna funkar ganska bra har landat både med och utan.

    MVH K-Å
    K-Å var har du din tyngdpunkt?
    jag menar på modellen
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  18. #18
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    CG på manualen! är det någon som vet säkert var den ska vara?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010280.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	43338
    Tejpen vid landställsben är föreslagen CG och vid 0 på linjalen är var man mäter från enligt manualen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010281.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	43339
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010283.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	43340
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  19. #19
    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Trevligt bygge! ska bli kul att se den till sommaren. kommer att flygas på "Svårlanda" ?
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  20. #20
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Trevligt bygge! ska bli kul att se den till sommaren. kommer att flygas på "Svårlanda" ?
    Ja det är tanken men det beror lite på hur den klarar gräsbana!
    Men tänk att det är bara Skvadernpiloter som kallar Ö-viksfältet Kallehov för svårlanda! vad beror det på?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •