Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: F9F-8 Cougar med kolibri!

  1. #21
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Bränslesystemet är i det närmaste klart fram till bränslepumpen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010284.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	43432
    Jag tillverkade en batteriplatta för att få batterierna så långt fram som möjligt
    där får jag även plats för bly om det behövs, vilket jag tror det kommer att göra
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010288.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	70,6 KB 
Id:	43436
    Den monteras på skruvarna till nos stället och når ända fram i nosen,
    fäste för bränslepumpen syns till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010289.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	43437
    Har satt metallnät för luftintagen, kunde kanske ha varit lite finare nät,
    själva turbinen behöver ju inte speciellt mycket luft.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010290.jpg 
Visningar:	1201 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	43438
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010291.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	43439
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #22
    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Ja det är tanken men det beror lite på hur den klarar gräsbana!
    Men tänk att det är bara Skvadernpiloter som kallar Ö-viksfältet Kallehov för svårlanda! vad beror det på?
    Kan ju bero på att vi inte förväntade oss "hangvindar" från sidan i landningen... Vi Skvadrar är ju van med skogtrångt och branta inflygningar vi.....
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  3. #23
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Kan ju bero på att vi inte förväntade oss "hangvindar" från sidan i landningen... Vi Skvadrar är ju van med skogtrångt och branta inflygningar vi.....
    Och utan stuts brukar ni gorma om på träffarna!
    Har du bokat Östersundsträffen?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #24
    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Och utan stuts brukar ni gorma om på träffarna!
    Har du bokat Östersundsträffen?
    Nä inte än..
    Den här sommaren är lite speciell då du vet att jag jobbar som en galning på sommaren och det är svårt som det är att få ledigt under högsäsongen, under detta år så har dessutom statsmakten här hemma fått för sig att fira halvsekel i mitten av juli... Måste med tanke på husfriden troligen prioritera om lite...
    MEN, minst Lör-sön ska det väl bli, hoppas även på halva fredagen!
    Hänger som sagt på min arbetssituation, blir svårt att ta ledigt närmare två veckor...
    Men man måste ju upp för att bevisa för en viss Kaj att det går att flyga 3D med en 1/5 EL-CUB!
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  5. #25

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Ser bra ut det där, fortsätt så Christer, har du täckt för hjulbrunnarna?

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  6. #26

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej Christer, din CG ser bra ut, jag har den på 95mm bakom hacket på vingen och den landar snällt och har inga fasoner för sig. Ligger tanken på CG?

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  7. #27
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Huvudtanken ligger på CG, den mindre tanken ligger några centimeter framför.
    jag har inte täckt för hjulbrunnarna
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #28
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkeeter Visa inlägg
    Nä inte än..
    Den här sommaren är lite speciell då du vet att jag jobbar som en galning på sommaren och det är svårt som det är att få ledigt under högsäsongen, under detta år så har dessutom statsmakten här hemma fått för sig att fira halvsekel i mitten av juli... Måste med tanke på husfriden troligen prioritera om lite...
    MEN, minst Lör-sön ska det väl bli, hoppas även på halva fredagen!
    Hänger som sagt på min arbetssituation, blir svårt att ta ledigt närmare två veckor...
    Men man måste ju upp för att bevisa för en viss Kaj att det går att flyga 3D med en 1/5 EL-CUB!
    Vi får väl hoppas att du kan komma lös så tidigt som möjligt då
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #29

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tjena!

    Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


    //Sebbe

  10. #30
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Tjena!

    Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


    //Sebbe
    Det jag har följde med motorn, men den är gjord av en tesil.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Tjena!

    Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


    //Sebbe
    Finns hos Lambertåterförsäljare, men kostar apa tyvärr. Alternativ är på väg, men inget bra finns klart idag. Grumania har i plast, men de funkar inget vidare tyvärr. (Finmaskiga plastnät smälter för väldigt lite värme)

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #32

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Köp en tesil av rätt diameter gärna lite spetsig, ta dremeln och kapa av toppen, ta lite siliconslang som du skär upp längs med och sätt den på kapytan så den följer den runda kanten på kapsnittet, blir det som tätar mot startmotorn. Ta lexanborren och gör 2 hål på rätt plats för gas och bränsle och voila där finns insugsskyddet.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  13. #33
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har byggt lite på denna men inte uppdaterat tråden med bilder, blir kanske i kväll om jag hinner!
    Jag behöver en pilot till denna, och det vore praktiskt om det fanns en jetpilot som man kunde printa ut i 3D skrivaren
    Kan man hitta en sådan någonstans?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #34
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vingarna är nu permanentade!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010332.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	44558
    Fick tag på en pilotfigur som kunde skrivas ut
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010333.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	44559
    Piloten målad och placerad på kontoret
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010335.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	44560
    Har lekt lite med Pro-Mark nitar som jag haft liggande ett tag
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010337.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	44561
    2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010338.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	92,1 KB 
Id:	44562
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka
    Det är ju mycket vinge och gott om pulver i maskinen så det skall gå hur fint som helst. Jag provflög en kompis L59 tidigt i söndags morse och den gick som på räls efter de förbättringar som gjorts i samband med install av jetmotorn. Är inte jätteförtjust i dessa billiga glasmaskiner, men denna flög helt okej.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  16. #36
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Idag blev det premiärflygning
    Slutvikten blev 3,1 kg med allt bly jag fick sätta i nosen och invägd TP på 95mm, den lättar väldigt fort och det är fullt tillräckligt med motor, den kändes lite baktung och vingarna vaggade upp och ner vid lite lägre fart, speciellt när jag tog ut klaffen, 30 gram mera bly i nosen innan den andra och sista starten för dagen så blev det bättre, men inte helt bra så mera utprovning blir det. Förvånansvärt snabb är den tycker Jag, trotts att det är stora hål i kroppen vid landställ. Den kräver all klaff man kan få för att ta ned farten inför landning, och hjulbromsar måste jag fixa, provade att låta hjulen rulla lite tungt men det är ingen bra lösning.
    RC-Lander har elektriska bromsar som passar, vad mer finns det?
    Nä nu är grillglöden perfekt och familjen skriker efter mat!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #37
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vad kul att det gick bra på premiären.
    Det var synd att det var uthämtning av husbil idag, jag skulle gärna ha varit med på premiären. Men det går fler tåg.....flyg.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •