Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Seglare SWIFT-S1 men EDF

  1. #1

    Standard Seglare SWIFT-S1 men EDF

    Hej.

    Köpte en en liten SWIFT-S1 som är en aerobaticseglare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB090013.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	42607

    Hade sen en idé om att montera en EDF för att kunna starta från marken.
    Hos Autopartner hittade jag en från WEMOTEC som jag tror skulle ha tillräckligt med dragkraft


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB160024.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	42608

    med lämligt fartreglage och Lipoacc 4200mah med 6 celler

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB090015.JPG 
Visningar:	203 
Storlek:	177,0 KB 
Id:	42609Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB160023.JPG 
Visningar:	209 
Storlek:	178,4 KB 
Id:	42610

    Det fanns ingen färdig fästanordning så det blev den här. Plywood limmat med 24/h epoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB170032.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	42611Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB230034.JPG 
Visningar:	243 
Storlek:	178,9 KB 
Id:	42612

    Premiär blev det i Torsdags. Full gas på motorn och lite hjälp att börja rulla iväg och efter ca 80 meter var den i luften . Bara höjdroder och lite trim på skev steg den med god fart. Måste säga att jag gillar detta jetliknande ljud från motorn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC260090.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	16,9 KB 
Id:	42613

    Landningen var lika lyckad, luftbromsarna var mycket effektiva så hälften räcker.

    Den är EDF lösning tänker jag även praktisera på min stora SWIFT från Airworld.
    När jag surfar hittar jag flera tyska tillverkare av dessa lösningar, även för seglare upp mot 25 kg vikt.

    http://www.lf-technik.de/
    http://www.ceflix.de/
    http://www.schuebeler-jets.com/


    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kul! Jag gillar aerobaticseglare.
    Vad är det för märke och hur stor är din Swift?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kul projekt.
    Men om du provar med insugsringen och ett utblåsrör så torde du få bättre drag och effektivare utnyttjande av dina milliamperetimmar..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Ja, det stämmer nog, har sett andra med med utblåsrör, men insugsringen ??? . Kan det vara den som sitter runt på framkanten.
    marginalen var för liten för att den skall passa men i så fall gör jag en anpassning.

    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    Ja, det stämmer nog, har sett andra med med utblåsrör, men insugsringen ??? . Kan det vara den som sitter runt på framkanten.
    marginalen var för liten för att den skall passa men i så fall gör jag en anpassning.

    //Jörgen
    Insugsring ger extremt mycket mer verkningsgrad. Vi pratar 25-50% mer!

    Jag gillar projektet och kan göra en insugsring och utblåsrör till dig om du vill. Printar sällan åt folk, men detta är jag nyfiken på.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Kul! Jag gillar aerobaticseglare.
    Vad är det för märke och hur stor är din Swift?
    Den här är på 2,5 meter och är från MIBO Tjeckien
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  7. #7

    Standard

    Eftersom jag är ganska ny inom EDF så vad är insugnigsring och var sitter den.

    //Jörgen



    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Insugsring ger extremt mycket mer verkningsgrad. Vi pratar 25-50% mer!

    Jag gillar projektet och kan göra en insugsring och utblåsrör till dig om du vill. Printar sällan åt folk, men detta är jag nyfiken på.
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    Eftersom jag är ganska ny inom EDF så vad är insugnigsring och var sitter den.

    //Jörgen
    Längst fram



    bak sätter man på en kona som drar ner fläktarean till säg 85-90%. Dvs arean på den verksamma biten av fläkten.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    När jag surfar hittar jag flera tyska tillverkare av dessa lösningar, även för seglare upp mot 25 kg vikt.


    //Jörgen
    Pga lågt luftmotstånd så verkar EDF fungera bra på segelflygplan. De kommer fler och fler sådana på de stora träffarna.

    Swift på 5.5meter här med Vasa 110mm fläkt.

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Längst fram



    bak sätter man på en kona som drar ner fläktarean till säg 85-90%. Dvs arean på den verksamma biten av fläkten.
    Den ringen har jag men inget rör bakåt. kan du skissa på ett rör som passar min ? vad behöver du av mig , mått etc.

    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  11. #11

    Standard

    Till utblåsrör , skulle det funka med ett plaströr som jag fäster med en slangklämma och hur långt bör röret var ??

    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är verkligen en kona rätt väg på en seglare som är långsam?

    Är det inte bättre att hålla så stor diameter på utblåset som det bara går för att bättra kp-draget. Vi snackar inte om 200km/h utan kanske 100 som toppfart.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Är verkligen en kona rätt väg på en seglare som är långsam?

    Är det inte bättre att hålla så stor diameter på utblåset som det bara går för att bättra kp-draget. Vi snackar inte om 200km/h utan kanske 100 som toppfart.

    Ken

    JA! Helt klart kona. En EDF tappar sin dragkraft fort när det rör sig framåt. Utan kona blir det riktigt dåligt faktiskt. Ska du bättra på statiska dragkraften så skall du kona upp utblåset med max 7 grader, vilket i praktiken blir ett rör som först smalnar av eftersom motorns area försvinner sen konar upp med 7 grader så långt som man har råd med.

    Men visst är en Swift en racer som går fortare än 100km/h? De jag sett har pinnat på rejält och då har jag ändå en skruvad bild av vad som är fort.

    PS. min modellhobby har senaste åren cirkulerat mest kring att stoppa jetmotor i skumvåfflor, dem är inte speciellt snabba och redan där vinner jetmotorn trots att den på pappret har mindre kraft än vad EDF har. Min tumregel från de erfarenheterna är att EDF behöver dubbla dragkraften mot en turbin för att ge en motsvarande flygupplevelse - just för att EDF tappar så mycket när farten ökar. DS
    Senast redigerat av henke2 den 2013-12-28 klockan 23:54.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    Till utblåsrör , skulle det funka med ett plaströr som jag fäster med en slangklämma och hur långt bör röret var ??

    //Jörgen

    Det är väldigt enkelt egentligen. Du vill på ett snyggt sätt minska fläktens area till 85-90% av ursprunget. Du behöver alltså dels en avsmalnande kona kring fläktens ytterdiameter och en "spinner" bak på motorn.

    Man kan ju tjuvkika på Vasa hur han gjort på 90G och 120G

    http://www.vasamodel.cz/120G_txt.htm

    Vasa 120 är 120mm, motorn han kör är HET700 som är 39mm + lite kolfiber så säg 40mm. Lite räknande ger att arean för 120mm i diameter minus arean for 40mm i diameter blir ca 100cm2, 104mm i diameter ger en area på 85cm2 som är 85%. Så min tumregel stämde mot vad Vaclav använder



    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag älskar denna hobby, man lär sig något nytt varje dag.

    Vet du varför de minskar diametern precis i slutet, borde inte det skapa virvlar strax efter utblåset?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vet du varför de minskar diametern precis i slutet, borde inte det skapa virvlar strax efter utblåset?
    Ken
    För att behålla samma area för luften när motorn försvinner. Sen handlar det om kompromisser hela tiden. Hur påläst är tillverkaren, vad går att tillverka, vad ser snyggt ut etc.

    Länkar två bilder på två olika filosofier av utblås, som förövrigt inte har med tråden att göra. (Killen på första bilden är riktigt riktigt duktig på jetmotorer!)

    http://www.technologie-entwicklung.d.../08-start1.jpg

    http://www.globaljetclub.com/image/c...80-500x500.jpg
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vasas bilder är rätt bra, man ser att statorerna fångar luften och gör så den slutar rotera och flödar rakt bakåt. Kul grej i första ögonkastet men tänk det som en propeller, den skapar i regionen 10% av totala dragkraften genom at sno energin i den roterande luften... turboladdning :-P
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  18. #18

    Standard

    Hittade den här som är från WemoTec. att hitta en spinner som passar motorn bak blir lite svårare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Midi-Fan-PRO-und-EVO-150mm-lang-WeMoTec.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	42706

    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    Hittade den här som är från WemoTec.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Midi-Fan-PRO-und-EVO-150mm-lang-WeMoTec.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	42706
    Perfekt!


    Citat Ursprungligen postat av teamfj Visa inlägg
    att hitta en spinner som passar motorn bak blir lite svårare.

    //Jörgen
    Jag erbjöd ju mig att printa om du vill.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Perfekt!




    Jag erbjöd ju mig att printa om du vill.
    Det är helt ok om du vill, vore väldigt bussigt.

    //Jörgen
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •