Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

mne: Nybrjare behver hjlp om laddning.(V680AC)

Standard Nybrjare behver hjlp om laddning.(V680AC)

Hej

Har kpt ett batteri med 5500 mAh, 6S och 22.2V.
    Men jag r vldigt nollad inom detta omrde och behver lite enkel vgledning. Jag har kpt V680AC men frstr inte riktigt manualen och r det ngon som anvnder sig av denna laddare och vill dela med sig om hur jag ska brja? Jag antar att batteriet r fulladdat nr jag fr det.

Tacktack

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Nya LiPo kommer underhllsladdade frn fabrik dvs laddad till ca 50%

Standard

jakke precis som Pin skriver r det halvladdat frn fabrik. Eine kleine filmen hieer )
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja
    /m

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Tyvrr r det nog "fel" laddare till ett spass stort ack-paket.
    Med 80 W laddeffekt s kommer du inte att kunna ladda din ack med mera n ca: 0,5 C - allts runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrn relativt tom ack p runt 2 timmar. Det gr men det gr lngsamt, tyvrr.
    Sen - om du r "vldigt nollad" som du sger s kan jag inte sga annat n Ls p ordentligt - fr ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehll och kan stlla till med stor frdelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i fr applikation ?
    Nr man r helt nybrjare p elflyg s brukar jag personligen rekommendera att brja med en krra med betydligt mindre motor och ack-paket fr att i alla fall minimera riskerna lite fr skador p person och sak orsakade av just okunskap.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlgg
    Nya LiPo kommer underhllsladdade frn fabrik dvs laddad till ca 50%
    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlgg
    jakke precis som Pin skriver r det halvladdat frn fabrik. Eine kleine filmen hieer )
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...,d.bGQ&cad=rja
    /m
    Okej tack!

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Tyvrr r det nog "fel" laddare till ett spass stort ack-paket.
    Med 80 W laddeffekt s kommer du inte att kunna ladda din ack med mera n ca: 0,5 C - allts runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrn relativt tom ack p runt 2 timmar. Det gr men det gr lngsamt, tyvrr.
    Sen - om du r "vldigt nollad" som du sger s kan jag inte sga annat n Ls p ordentligt - fr ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehll och kan stlla till med stor frdelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i fr applikation ?
    Nr man r helt nybrjare p elflyg s brukar jag personligen rekommendera att brja med en krra med betydligt mindre motor och ack-paket fr att i alla fall minimera riskerna lite fr skador p person och sak orsakade av just okunskap.
    Roger
    Okej tack fr hjlpen. Saken r den att jag ska gra en elcykel av detta och med hjlp av Emax motor. Laddningstiden r inte relevant, det viktiga r att den laddar och att jag inte gr fel. Men jag vill grna ha tips om vad jag ska undvika att gra, och tips om vad jag ska gra. Anvnder detta batteriet http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2304, men jag r inte helt hundra p vad jag ska skriva in p laddaren.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Eftersom laddtiden r av underordnad betydelse s kr med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket r toppspnningen. Sen skall du alltid kra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen s lser det sig skert.
    Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgngar.
    Roger

Standard

Hej,
    Eftersom laddtiden r av underordnad betydelse s kr med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket r toppspnningen. Sen skall du alltid kra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen s lser det sig skert.
    Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgngar.
    Roger
    Okej, d ska det nog g bra. Mste det vara fulladdat nr man anvnder det frsta gngen? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det rcka fr att f den att fungera? Allts att jag gasar med styrservon? Fr inte motorn att rra p mig men r det ngot speciellt men ska gra med servon? Inte sker p att detta fungerar alls. Tackar fr svar.

Standard

Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlgg
    Okej, d ska det nog g bra. Mste det vara fulladdat nr man anvnder det frsta gngen? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det rcka fr att f den att fungera? Allts att jag gasar med styrservon? Fr inte motorn att rra p mig men r det ngot speciellt men ska gra med servon? Inte sker p att detta fungerar alls. Tackar fr svar.
    Frstr inte riktigt hur du har lyckats koppla det men n ett servo kan man inte anvnda fr att gasa utan man mste ha en servo testare eller mottagare. Gr ven bra att anvnda en arduino fr att omvandla ett input frn tex en potentiometer till pwm signal.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Styrservo ? Du kan anvnda en servotester fr att styra fartreglaget men styrservo - det frstr jag nog inte riktigt...
    Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) nr du inte anvnder det fr att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
    Du behver inte ha det fullt laddat men du fr inte heller ladda ur batteriet mera n ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall m gott i lnga loppet. S du mste ha reglaget instllt p rtt brytspnning eller ha en s k Watt-mtare inkopplad s att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Frstr inte riktigt hur du har lyckats koppla det men n ett servo kan man inte anvnda fr att gasa utan man mste ha en servo testare eller mottagare. Gr ven bra att anvnda en arduino fr att omvandla ett input frn tex en potentiometer till pwm signal.
    Jo, jag menar en servotestare.

Standard

Hej,
    Styrservo ? Du kan anvnda en servotester fr att styra fartreglaget men styrservo - det frstr jag nog inte riktigt...
    Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) nr du inte anvnder det fr att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
    Du behver inte ha det fullt laddat men du fr inte heller ladda ur batteriet mera n ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall m gott i lnga loppet. S du mste ha reglaget instllt p rtt brytspnning eller ha en s k Watt-mtare inkopplad s att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
    Roger
    Sg nu att jag hade skrivit fel. Jag har en servotestare inkopplad.

Standard

Det piper ifrn motorn med 2 sekunder mellanrum. Vilket tyder p att det r fel om man lser instruktionerna..

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Har du servotestaren p "noll" (inget pdrag) nr du ansluter acken ?
    Roger

Standard

Har du servotestaren p "noll" (inget pdrag) nr du ansluter acken ?
    Roger
    Ja det har jag. Vid varje pip ryckte motorn till, jag vgade inte ge fullt frn servon.
    Senast redigerat av jakke den 2014-01-02 klockan 20:52.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har fr mig att jag ocks reagerat p detta fr nt fartreglage. Lt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten p servotestaren. Har du nn belastning p motorn nr du testar ?
    Roger

Standard

Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har fr mig att jag ocks reagerat p detta fr nt fartreglage. Lt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten p servotestaren. Har du nn belastning p motorn nr du testar ?
    Roger
    Jaha okej. Kan de vara felkopplat? Eller gr det kolla A B och C fel? Nej, ingen belastning.

Standard

Bilder sger mer n tusen ord. Fixa lite bilder s r det nog mycket lttare att se om ngot r fel.

Standard

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_1351.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	42858Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_1352.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	113,9 KB 
Id:	42859Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_1353.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	42860

Frhoppningsvis s ger detta lite bttre vgledning n min dliga beskrivning.
    Tackar fr all hjlp!

Standard

Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tnkt dig fr typ av drivning p cykeln?

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tnkt dig fr typ av drivning p cykeln?
    Ja det hade jag, nu funkar den som den ska. Tack!!
    Jag har bara spnat lite, men en id r att motorn ska driva p cykeldcket.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •