Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

mne: Nybrjare behver hjlp om laddning.(V680AC)

Standard

http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ersontransport

Dr har du lite inspiration om du inte lst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kr med samma som henke och den bli inte ens ljummen s den kanske r overkill.

Standard

Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ersontransport

Dr har du lite inspiration om du inte lst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kr med samma som henke och den bli inte ens ljummen s den kanske r overkill.
    Jag anvnder denna motorn http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=962. Tack, den hade jag inte lst. Detta r ett projekt i skolan och jag fr se hur komplicerad funktionen blir.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Elcykel r kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten verhanden och jag kpte en "frdig" istllet. Krde runt 100 mil p ett par mnader i hstas men nu ligger cyklandet nere under vintern fr gamla gubbar skall inte utmana det i ondan...
    Men ser verkligen fram emot nsta ssong. Kan sga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta sjlv men med lite extraknuff i motvind och uppfrsbackar...
    Denna grej har verkligen ftt mig att brja rra p mig fr nu vgar man ju dra ivg lite lngre ocks utan "rckviddsngest" - allts i form av att benen blir s sega att hemfrden blir en pina... Skulle detta intrffa s har man ju hjlpen nra tillhands.
    Tips - skapa en ny trd dr ordet elcykel finns i titeln s fr du nog flera som lser och kan ge dig tips och rd.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Elcykel r kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten verhanden och jag kpte en "frdig" istllet. Krde runt 100 mil p ett par mnader i hstas men nu ligger cyklandet nere under vintern fr gamla gubbar skall inte utmana det i ondan...
    Men ser verkligen fram emot nsta ssong. Kan sga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta sjlv men med lite extraknuff i motvind och uppfrsbackar...
    Denna grej har verkligen ftt mig att brja rra p mig fr nu vgar man ju dra ivg lite lngre ocks utan "rckviddsngest" - allts i form av att benen blir s sega att hemfrden blir en pina... Skulle detta intrffa s har man ju hjlpen nra tillhands.
    Tips - skapa en ny trd dr ordet elcykel finns i titeln s fr du nog flera som lser och kan ge dig tips och rd.
    Roger
    Ja det blir ju alltmer populrt och anvnda sig av elcykel. Mlet r ju att cykeln rullar utan att jag behver anstrnga mig. Tips skadar ju aldrig s det ska jag gra, tack fr all hjlp.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jakke Visa inlgg
    Ja det blir ju alltmer populrt och anvnda sig av elcykel. Mlet r ju att cykeln rullar utan att jag behver anstrnga mig. Tips skadar ju aldrig s det ska jag gra, tack fr all hjlp.
    Skall du inte anstrnga dig sjlv s kommer du att f kort rckvidd. Men jag tycker att det r kul trots att jag sjlv driver cykeln strsta tiden fr d man verkligen behver hjlp s finns den dr - t ex nr man vill kra lika snabbt uppfr som p "sltan" och glatt passera vriga cyklister...
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag har lrt mig en hel del 2013 om detta och krt rtt mnga mil.

Du ser ju i min trd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer n mig gr att du behver en drivrulle med mindre diameter n mig. Jag lyckades bst med en teoretisk toppfart p 40km/h. D blir det inte direkt varmt om du inte ker branta backar.

Jag rknar p 27" och 40km/h. Du vill allts ha teoretiskt 40km/h p hjulet vilket i praktiken blir lite lgre eftersom motorn under last dippar, men andra sidan lite hgre eftersom ackens spnning kommer vara hgre n den nominella nr den r laddad. S vi siktar p det teoretiska s hamnar vi ungefr dr.

2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps fr hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

120/5.16= 23:1 behver du vxla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dliga. Vxla mycket kommer ge lugna starter, men ett hgre moment, mitt hjul var med motor p 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behver hitta p ngonting som inte spinner p hjulet fr d sliter man fort upp dck och drivrulle.

S till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_p...2157_large.jpg som gr att gaspdraget tar sg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det r mycket enklare n det lter http://endless-sphere.com/forums/vie...12196&start=15 )

Kp ven en Wattmeter och en ackvarnare som piper nr det r dax att brja trampa sjlv.

http://heligeek.com/wordpress/wp-con.../wattsup21.jpg
    http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

(Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare s kan du sluta redan nu)

Hoppas det kan vara till hjlp!

PS 2014 blir det fr mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer fr det skall hlla), 63Volt och frhoppningsvis nrmare 10mil rckvidd. Vi fr se
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Jag kr samma gashandtag som denna killen och den funkar bra! Handtag fr 8$ och servo testare fr 3$ eller vad den nu kostade.

Jag kpte henkes motorfste och kr det med samma motor och 5cell. Har dock kpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. r redigt overkill men eftersom det hller sig iskallt s lr det hlla bttre i lngden (r frn hobbyking s frvntar mig inte att det ska hlla fr alltid). r sugen p att bygga en el-driven cross med 12kw eller ngot annat helt vansinnigt fast det fr bli nr man brjar jobba och tjnar pengar :P

EDIT: sg att det va samma typ av gashandtag som henke hade lnkat till

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag kr samma gashandtag som denna killen och den funkar bra! Handtag fr 8$ och servo testare fr 3$ eller vad den nu kostade.

Jag kpte henkes motorfste och kr det med samma motor och 5cell. Har dock kpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. r redigt overkill men eftersom det hller sig iskallt s lr det hlla bttre i lngden (r frn hobbyking s frvntar mig inte att det ska hlla fr alltid). r sugen p att bygga en el-driven cross med 12kw eller ngot annat helt vansinnigt fast det fr bli nr man brjar jobba och tjnar pengar :P

EDIT: sg att det va samma typ av gashandtag som henke hade lnkat till
    Man mrker fort att 200A eller 3kW i RC-vrlden inte r samma inom persontransport. D fr man typ dela siffrorna med 10, eller 5 IAf fr kontinuerlig drift. En cross med ambition p 12kw behver en RC motor p typ 60kW :-p

Standard

hehe man inser det rtt fort men man kan ju alltid drmma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st p en mountainbike kan man ju tycka borde rcka? Batteritiden lr inte va s lng hehe.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

hehe man inser det rtt fort men man kan ju alltid drmma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st p en mountainbike kan man ju tycka borde rcka? Batteritiden lr inte va s lng hehe.
    Ja, nu fr vi hlla isr vad det str p motorn och vad man anvnder. Jag tnker som sagt anvnda en RC motor p 12kW, det sger ingenting om min toppeffekt. Det blir frmodligen i hraden 3kW i snitt. (motorn vger 2kg) En navmotor specad 5kW vger 10kg och ger frmodligen de dr 5kW kontinuerligt. Men navmotorer har ett lgt kV p i regionen 9rpm/v och gillar inte att ka sakta, tex om du kr i terrng och behver effekten.

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Jag har lrt mig en hel del 2013 om detta och krt rtt mnga mil.

Du ser ju i min trd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer n mig gr att du behver en drivrulle med mindre diameter n mig. Jag lyckades bst med en teoretisk toppfart p 40km/h. D blir det inte direkt varmt om du inte ker branta backar.

Jag rknar p 27" och 40km/h. Du vill allts ha teoretiskt 40km/h p hjulet vilket i praktiken blir lite lgre eftersom motorn under last dippar, men andra sidan lite hgre eftersom ackens spnning kommer vara hgre n den nominella nr den r laddad. S vi siktar p det teoretiska s hamnar vi ungefr dr.

2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps fr hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

120/5.16= 23:1 behver du vxla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dliga. Vxla mycket kommer ge lugna starter, men ett hgre moment, mitt hjul var med motor p 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behver hitta p ngonting som inte spinner p hjulet fr d sliter man fort upp dck och drivrulle.

S till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_p...2157_large.jpg som gr att gaspdraget tar sg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det r mycket enklare n det lter http://endless-sphere.com/forums/vie...12196&start=15 )

Kp ven en Wattmeter och en ackvarnare som piper nr det r dax att brja trampa sjlv.

http://heligeek.com/wordpress/wp-con.../wattsup21.jpg
    http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

(Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare s kan du sluta redan nu)

Hoppas det kan vara till hjlp!

PS 2014 blir det fr mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer fr det skall hlla), 63Volt och frhoppningsvis nrmare 10mil rckvidd. Vi fr se
    Okej fr titta nrmre p det dr. Men om vi sger att jag ska ka cykla cirka 1 km, r det tvunget att ha dessa saker? Allts fr att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara f den att funka kort strckor till att brja med.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Skall du bara ha den ack du lnkade till s tycker jag personligen att du borde ha en utvxling fr max ca: 20 km/t fr att inte verbelasta ack eller reglage. r det bara 1 km s skiljer sig inte krtiden speciellt mycket om du vxlar fr 20 eller 30 km/t. Vill du ka fort s fr du nog vlja andra grejor. Personligen ker jag sllan mindre strckor n 25 km nr jag r ute och "ker" p min elhoj men dels trampar jag ju en stor del, dels har jag klart mera kapacitet i acken (ca: 3 ggr s mycket som i din). Som mest har jag "krt" ver 70 km p en laddning utan att det tagit slut men det beror ju helt p hur mycket man anstrnger sig sjlv. Med s korta kstrckor som 1 km kanske du skulle fundera p en elektrifierad "spark-cykel" (el-scooter) istllet - tror att Henke testat ven detta.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Okej fr titta nrmre p det dr. Men om vi sger att jag ska ka cykla cirka 1 km, r det tvunget att ha dessa saker? Allts fr att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara f den att funka kort strckor till att brja med.
    Ja... Du r nybrjade och undrar dessutom, d r det "dubbelja"

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Ja... Du r nybrjade och undrar dessutom, d r det "dubbelja"
    Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om d?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Personligen tycker jag att det r r praktiskt att lta pedalerna aktivera motorn - allts standardlsningen p elcyklar. Nr man slutar trampa (eller bromsar) s slr motorn av. Annars br man nog ha nn form av terfjdrande gasreglage s att man snabbt kan sl av motorn. Det r inte s kul att motorn fortstter att dra nr man verkligen vill ha stopp...
    Fast jag har inte lst igenom Henkes lnkade trd - det skall erknnas...
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om d?
    Jag funkar s att jag grna ger tips, men det ger s extremt mycket mer om man sjlv frsker och sker sjlv ocks. Din cykel kommer komma ungefr 5km p det batteriet du haro ch strmurtaget r inget problem annat n i acceleration nr det kan skena om din rulle fr grepp. 3000watt ltt. D sger det poff hr och dr och du fr kpa ny motor, reglare, acke OCH de delarna jag tipsat om.

Om du gr det hela som ett skolarbete s r det ju bra referenser att du frgat "oss" och tagit till dig av tips, sedan utvecklat vra ideer sjlv. Fr i alla fall jag kan inte allt ven om jag rkar kunna lite om mycket :P

Bygger du dessutom cykeln p ett snyggt stt s kan du slja den sen och f igen pengarna.

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Personligen tycker jag att det r r praktiskt att lta pedalerna aktivera motorn - allts standardlsningen p elcyklar. Nr man slutar trampa (eller bromsar) s slr motorn av. Annars br man nog ha nn form av terfjdrande gasreglage s att man snabbt kan sl av motorn. Det r inte s kul att motorn fortstter att dra nr man verkligen vill ha stopp...
    Fast jag har inte lst igenom Henkes lnkade trd - det skall erknnas...
    Roger
    Gashandtagen r fjdrande s om du slpper greppet s slutar den att gasa

Krde ner till min pappas jobb fr att hjlpa han med ngra grejer. Va bltt s ingen vidare fart men nr jag hittade lite torr mark i Malm centrum s blev det en jdra fart. P 4km s frbrukade jag 2200mah av 10.000mah blev lite blandad krning men kan glida runt i normal cykelfart p ca 7amp (p torrt underlag).

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

250watt ger cykelfart ungefr. Fart ter effekt, precis som nr man trampar sjlv. Jag freslr max 40km/h, men det gr ju bra att kra saktare ocks. Det r dock en brytpunkt fr nr det brjar gr t energi :-P

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Men om vi sger att jag ska ka cykla cirka 1 km...
    Kanske en snhr istllet?
    http://www.rull.se/El-skateboards
    Vir prudens non contra ventum mingit

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •