Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Underhåll Drivknutar

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Underhåll Drivknutar

    Hej
    Det har, sådär till jultider, blivit en bil i familjen. En fyrhjulsdriven, Kinatillverkad. Borstlös o med LiPo, Ett J..ans drag.
    Har en fråga hur man på bästa sätt tar hand om drivknutarna, som ju är helt öppna koppar, med uppskurna spår, drivaxeln med en kulformad ände. När det är en elbil, så kan man ju tänka sej att de kan hålla sej ganska rena, ändå.
    Tänkte skaffa Biltemas Luft på burk. Och sen smörja med nåt torrsmörjmedel. Molly-sulfid, eller Teflon.

    Nån som ha nån bättre rekommendation?

    /Lars

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Till de bilarna jag har, så följer det oftast med lite fett att smörja in drivknutarna med. Exakt vilket fett det är vet jag tyvärr inte, då det bara står "Grease" på den lilla tuben Nåt kladdigt fett som sitter kvar , dvs någon typ av smörjfett duger skulle jag tro. Biltema hjullagerfett skulle nog ev kunna vara något.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Tänkte att det blir som slipmedel av fett tillsammans med det damm o grus som letar sej in i knuten, en liten damask av gummi hade varit bra. Förstår iof om det inte funkar med "torrsmörja". Att det inte r smörjande nog. Jag har en som heter SONAX, MoS2-olja, men det kanske inte duger?

  4. #4

    Standard

    Kör man ute så är det som du säger så skipa smörjning. Jag har kört tort på min tamiya 502x i 2år eller så och har inte behövt byta någon drivaxel. Vill man ändå smörja så finns det fett till det.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har skaffat Biltemas luft på burk, att hålla rent i knutarna med. O sen tror jag att det är meningen att en såndär PTFE torrsmörja ska vara helt torr efter ett tag. Får bli den lösningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •