Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kapa kolfiber rör

  1. #1

    Standard Kapa kolfiber rör

    Kanske är i helt fel del av forumet jag postar det här.
    Men jag ska kapa 25mm kolfiberrör några cm och undrar vilket verktyg som lämpar sig bäst? vill ha det så rakt som möjligt
    God fortsättning på er alla också
    Fredde

  2. #2

    Standard

    Jag kapar rakt med dremmel om jag sätter en tejp på röret innan och kapar efter tejpen. Om jag tejpat rakt..

  3. #3

    Standard

    Det beror väll på vad du har för verktyg?
    En vanlig gersåg med fintandat blad eller en gerlåda och en bågfil är väll lagom.
    Annars skulle jag välja bandsåg eller bordsklinga med lämpligt anhåll bara för att jag har det.
    /Jonas

    Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

  4. #4

    Standard

    +1
    tunn kapskiva på höga varv och dammskydd/utsug...

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag kapar rakt med dremmel om jag sätter en tejp på röret innan och kapar efter tejpen. Om jag tejpat rakt..
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det beror väll på vad du har för verktyg?
    En vanlig gersåg med fintandat blad eller en gerlåda och en bågfil är väll lagom.
    Annars skulle jag välja bandsåg eller bordsklinga med lämpligt anhåll bara för att jag har det.
    /Jonas


    Så kan man ju göra om man inte är rädd om skärande verktyg. Sliter nåt otroligt på skärpan.
    Senast redigerat av LIP den 2014-01-01 klockan 19:14.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard

    Jag har kapat en massa kolfiber rör och det i form av pilar (håller även på med bågskytte) det är väldigt viktigt att det blir rakt och inte fransigt, då är det en kapskiva med högt varv nästan samma som en vinkelslipmaskin och 1mm skiva. http://www.bagaropilar.com/se/art/ea...lkap-elite.php
    //David

  7. #7

    Standard

    Tack för svaren får bli ger låda med bågfil. Inte superviktigt att det blir på mm rakt tänkte om kanske en rörkap hade funkat.
    fredde

  8. #8

    Standard

    Hej, svårighheten med såg (inkl bågfil) är att det är SÅ lätt att fransa sönder rörets fibrer när sågen nästan är igenom. Prova gärna, men gör det på något billigt litet rör först. Been there, done that - kaptrissa på "Dremel" är enda varianten jag kör numer (lessons learned...).
    MVH!
    /Johan

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tunna kolpinnar/rör kapar jag genom att rulla dom på en plan yta mha en skalpell/rakblad/vass kniv.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •