Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Eflite UMX Yak 54 As3x, någon som har testat

  1. #1

    Standard Eflite UMX Yak 54 As3x, någon som har testat

    Då var säsongen 2014 igång! :-D

    Någon som vet eller känner till något om den här modellen?


    http://www.horizonhobby.com/products...ology-EFLU5080

    Har skummat runt på forum och vad jag förstår så har den lite bättre lågfartsegenskaper än UMX Beast och Sbach. Dvs man kan hantera den bättre på små ytor.

    Vad jag letar efter är något som funkar ute och inne, men beter sig som en lite större modell och ger mig sådan träning.
    Hallen jag har tillgång till kan ni se här: https://www.youtube.com/watch?v=qI-j...e_gdata_player

    Håller på att smälla ihop en Morback i depron, så den varianten av plan kommer jag ha tillgång till framöver..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-02 klockan 11:41.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    kontorsaktigt
    Klubb
    AKMG Göteborg

    Standard

    Chuck har koll på allt från Horizon.
    Men han är alltid grymt positiv så du får vara kritisk.
    http://www.youtube.com/watch?v=E8j4x_x0at4

    mvh

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    kontorsaktigt
    Klubb
    AKMG Göteborg

    Standard

    sorry, UMX var det visst..
    http://www.youtube.com/watch?v=YY7ugThUp1A

  4. #4

    Standard

    Chuck är bäst!

    Har redan kollat hans recension! Iofs. kan han flyga planet så borde väl jag få upp det i luften?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har inte just Yak54, men har haft Geebee, Beast och en P40 med gyro och Extran utan gyro. Det dem har gemensamt förutom extran är att de är för tunga för att vara flygbara i små utrymmen. De flyger väldigt bra, men ska man flyga avancerat med den så är det som att titta på en snabbspolad film. Inte behagligt och som gjort för man ska dra i backen.

    Av denna modelltyp så rekommenderar jag sport eller skalaflygplanen så som Geebee som flyger riktigt fint om man låter den ha sin fart uppe - eller hoppa över utseendet och gå på profilextran, för den börjar bli tillräckligt lätt för att flyga bra sakta och den enda som är behaglig inne
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Att jag kommer dra i backen oavsett modell är det nog ingen som tvivlar på!

    Precis, jag har ju yrat runt här innan om de andra UMX-modellerna och fått ungefär samma svar. Att de egentligen är för snabba för inomhusflygning såvida man inte har tillgång till typ Globen..

    Grejen var att när jag har läst om just den här modellen på olika forum har det nämts att den funkar några uns bättre än sina syskon vad det gäller låg fart.

    Varför jag hänger kvar vid idén med UMX och As3x-funktionen är att jag tänkte att jag kommer kunna utnyttja planet mer om det funkar både inne och ute. Numera har vi dessutom tillgång till ett konstbelyst flygfält utomhus!

    Recensioner är alltid bra, men någon som själv testat ger kanske lite mer kött på benen.

    OT: Måste nog säga att recensionerna som görs på Youtube inte alltid de mest seriösa. Jag menar, hur kan man ge en ordentlig utvärdering genom att filma och samtidigt berätta ingående om prylen när det bevisligen är första gången man överhuvudtaget flyger med den. Ingen verkar testa under ett antal flygningar för att sedan göra en recension? De brukar dessutom vara noga med att säga vem som skickade planet till dom!

    Men visst, oavsett det kollar jag alla Youtube recensioner jag kommer över! /OT

    Var på gång att beställa As3Xtran, men den verkar vara restnoterad hos alla säljare både i Sverige och Europa. Har frågat men ingen verkar veta när de får hem nya. Det är kanske ett gott tecken för egenskaperna att de sålt slut, men hjälper inte mig just nu.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-02 klockan 15:24.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    OT: Måste nog säga att recensionerna som görs på Youtube inte alltid de mest seriösa. Jag menar, hur kan man ge en ordentlig utvärdering genom att filma och samtidigt berätta ingående om prylen när det bevisligen är första gången man överhuvudtaget flyger med den. Ingen verkar testa under ett antal flygningar för att sedan göra en recension? De brukar dessutom vara noga med att säga vem som skickade planet till dom!
    Det ger ju betydligt mera om man först flyger in sig, sen gör sin video. Titta på Eflites videos, de är ofta väldigt bra, men väldigt hårt klippta. Flygplanet gör bevisligen det som syns i filmen men på många många tagningar. Så någonting där i mellan hade varit toppen.

    Att Horizon säljer slut beror nog mer på Horizon som sådana än att det är en populär produkt. Horizon är inte direkt kända för att ha flyt i sina leverantörskedjor. Ofta tar det ett halvår från det att de första utvalda piloterna får sina flygplan tills vi dödliga kan köpa dem och då har liksom inomhussäsongen passerat.
    Superhero

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Chuck är bäst!
    Har redan kollat hans recension! Iofs. kan han flyga planet så borde väl jag få upp det i luften?
    70 gram på en så liten maskin - nollkommåtta blankt mellan kortväggarna ;-)
    En yngling som du med snabba reaktioner - inga problem.......
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    He, he! Om inte Eflite's videor inte hade varit snygga, positiva och säljande borde nog någon på marknadsföringsavdelningen få sparken!

    Jag håller med, någon som är någorlunda neutral och som framförallt tar sig tid att testa och inte simultanrecenserar under maidenflygningen vore bra!

    0,8 mellan väggarna är ju enkelt. Jag är van vid 0,6 till marken! Det brukar vara enklare att väja för något som är i vägen istället för marken, för den har ju gravitationen som ett tvingande argument.
    Som sagt är ju bara lite lastgammal och kanske kan ses som yngling i de här sammanhangen, så reaktionerna är det inget fel på. Måste bara få dom att reagera åt rätt håll!

    Nå, ingen som ens har en kompis som känner någon som hörde att någon hade testat Jaken?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-02 klockan 17:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #10

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Yaken har jag inte testflugit men jag hade S-bachen 342 umx 3d och flög inne i en normalstor gympahall och det funkade ok men lite för snabb för att vara riktigt rolig inomhus i mitt tycke!
    Flög även med Geebeen och Mig15 umx inomhus i samma hall och det var rena pylonracingen hehe
    Kan tänka mig att Yaken är ungefär lika stirrig som S-bachen att döma från youtubeklipp och lite för rapp i en normalstor gympahall faktiskt för att vara rolig att flyga.

    //Pierre

  11. #11

    Standard

    F#n, att jag missade din As3Xtra som du hade till salu Darkling, innan jag insåg att de var slut överallt... Suck.. Men vad är väl en bal på slottet..

    Tja, får väl se hur jag gör med Yaken. Jag kan ju inte säga att ni inte varnade mig om jag köper en!

    Men är det någon som testat den själv, så säg till! Kanske blir mitt "Not a buy" ändrat..

    Finns det något likvärdigt alternativ som funkar med mina premisser?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    F#n, att jag missade din As3Xtra som du hade till salu Darkling, innan jag insåg att de var slut överallt... Suck.. Men vad är väl en bal på slottet..

    Tja, får väl se hur jag gör med Yaken. Jag kan ju inte säga att ni inte varnade mig om jag köper en!

    Men är det någon som testat den själv, så säg till! Kanske blir mitt "Not a buy" ändrat..

    Finns det något likvärdigt alternativ som funkar med mina premisser?
    Har du inte väldigt stor gympahall så är det generellt så att man får välja om man vill flyga ute eller inne. ...och ofta är man inte välkommen med utomhusflygplan även om hallen i fråga är stor så det går ändå inte. :P

    Detta baserat på att man vill ha en behaglig flygupplevelse och inte vad som med nöd och näppe funkar.

    Det finns många olika lösningar om man tänker utanför boxen. Bygg smart och de flesta flygplan kan flygas inne, vissa bättre än andra. Fram med ackar, servon och allt som inte alls måste sitta i mitten, nu går det helt plötsligt att flyga modellen på 1/3 av rekommenderade vikten. Gyrons finns ju lösa att montera dessutom. Men det blir fortfarande en kompromiss som kräver mera kunskap för att få ihop än vad en BNF gör haha. Kanske inget du frågade efter heller, men nästan på temat iaf.

    Superhero

  13. #13

    Standard

    Nu är det på det viset, att jag upptäckte häromdagen att mina färdigheter vad gäller kunnande i byggnationsteknik direkt korrelerar med med mina motoriska förmågor, då jag satte en skalpell bladdjupt in i låret på mig själv när jag skar depron.
    Ingen fara, hittade en tejpbit och drog ihop det dryga centimeterstora hålet och hoppas nu på att jag inte får kallbrand.
    Så, innan ni leder in mig på mer avancerade byggen än ett depronplan finns det vissa säkerhetsaspekter att ta hänsyn till!

    Skämt o sido, förstår vad du menar (tror jag). Det går att slimma till och balansera om många plan så att de går att flyga inomhus, frågan är mer om man har någon glädje av dom..

    Tror iofs inte att någon här skulle förhindra mig att flyga inomhus, även om jag så ställde upp Mentorn för start vid ena kortsidan av hallen. På sin höjd skulle de andra bara snabbt flytta sin utrustning till ett säkert och låst intilliggande rum..

    Har faktiskt ett gyro liggande som jag fick med vid sidan av, när jag köpte ett plan..

    Men Fun Jet:en verkade ju flyga fint, kanske ska beställa en sådan istället för Yaken!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Men Fun Jet:en verkade ju flyga fint, kanske ska beställa en sådan istället för Yaken!?
    Den kommer iaf vara ungefär lika lättflugen inne...
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Ha, ha! I got your Point!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #16

    Standard

    Well, hittade As3Xtra i lager hos Modellhobby! Snabb som en kobra på beställa knappen!

    Tack för att ni tog tag i kopplet (som vanligt) och ledde mig åt rätt håll!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #17

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Well, hittade As3Xtra i lager hos Modellhobby! Snabb som en kobra på beställa knappen!

    Tack för att ni tog tag i kopplet (som vanligt) och ledde mig åt rätt håll!
    Grattis till en kanonkärra!
    Flyger helt fantastiskt............nästan för bra.
    Flyger du med en dx6i så tänk på att reversera ch5 så du får flightmodesen rätt!!!

    //Pierre

  18. #18

    Standard

    Okidoki, ska lägga det på minnet! Läste utredningen i den andra tråden!
    Det blir faktiskt två plan som kommer hit, min kollega Kenneth passade på att beställa också!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #19

    Standard

    Ett kungarike för en flaska foamsafe CA! Innan dess flög den underbart....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •