Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Val av RC-båtbyggsats?

  1. #21

    Standard

    Jag har packat upp allt och gått igenom att allt är med... och fotat. =)
    Men här är iaf bilden på lådan! ;-)

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Båtbygge är alltid trevligt, tråden måste följas.

    Matsa...

  3. #23

    Standard

    Bondo för ABS och lim för ABS och lim för styrene?
    Skrovet är i ABS, vit vanlig plast känns det som.
    Vita ABS-delar som tex skrovet ska limmas ihop med nåt vätske-lim, inte tublim.
    Och sen ska det fyllas upp med "bondo".
    Det kom med massor med plastbitar i nån annan plast också, styrene?! Gummiaktig mjukare plast, tjockare bitar. Detta ska limmas med liquid glue for styrene.

    Va sjutton ska man välja? CA och Epoxy ska man inte använda står det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Standard

    Hej!
    Liquid glue for styrene är väl vanligt lim för plastbyggsatser,prova lite försiktigt.
    Ska bli kul att följa detta.
    MVH Thomas

  5. #25

    Standard

    Vad kan skrovet vara gjort av då? Det står i bruks att det är gjort av ABS-plast, men det står PVC på lådan. Det är vit lite hårdare plast, sån där som tex plastmodellbyggsatser är gjord av.

    All den där andra vita plasten är som sammanpressad skumplast. Försöker man bända av den så antingen smäller det till och den spricker av direkt, eller så blir den mjuk och nästan omöjlig att få av utan verktyg. Märklig plast. Kanske är skillnad på vilken väg man böjer av den!? Den heter iaf styren (nånting). Men inte sett den plasten förr. Rätt tung o seg. Lite gummiaktig tillika.

    Jag testade limma fast ett gäng delar med olika limsorter, så får se sen va som fastnar bäst. =)

    Det där "bondo" som nämns, är det nåt mer fylligare? Typ plastic padding? Nån som använt?

    Skapade en byggtråd så får denna vara ämnad för val av byggsats. =) Blev en del länkar i början på den som kan vara bra att ha.

    Inte fler som bygger RC-båtar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Limmade fast styrenbitar med varann tidigare ikväll... Medium CA sitter som berget, sanslöst! Men UHU Por (som jag använder till depron, ett lim som egentligen inte torkar, säkert omöjligt måla på också) det lossna direkt, satt knappt fast alls. Kunde skaka på biten så lossnade den ditlimmade. =) Och så testade jag canopyglue och det lossnade bara man vek lite på biten. Måste ändå fara via en hobbyshop i morrn och köpa sånt där plastmodellbyggsatslim på flaska.

    Har ej testat på ABS-skrovdelar än...

    Bondo... vet jag inte vad jag ska ha.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Medium CA funkar ju överallt.

    Försökte hitta bondo/spackel/padding eller va fasen det nu heter, men ingen har!!! Va sjutton ska man ha? Alltså nåt "spackel" som funkar mot ABS-plast. Som man sen kan slipa och måla på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Hej!
    Hmm det går intre att lägga bakpulver i skarven och sen hälla ca-lim på för uppbyggnad med tanke på att
    det funkar med ca "överallt"? Testa på ett par bitar vetja
    PS Fin båt!
    MVH Thomas

  9. #29

    Standard

    Skulle vart ett hangarfartyg i ett flygforum

  10. #30

    Standard

    Det med att Medium CA funkar överallt menade jag att det Medium CA jag har så har jag testat på de olika ytorna/material på båten och det har fastnat rejält. Det blir nog nåt sånt du säger, "micro balloons" och CA't.

    Hangarfartyg... jo... hade gärna skrivit i ett båtforum om det funnits. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Det var inte så jag menade, tänkte bara att det hade vart kul och se om nån sedan kunde landa på det. Var bara tanken som slog mej när det stod Us army på din båt låda.

  12. #32
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Precis. Läckert ....

  14. #34

    Standard

    Har du börjat bygga nått?

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daer005 Visa inlägg
    Har du börjat bygga nått?
    Jodå! Eftersom detta är tråden om RC-båtbyggsatser som blev lite infekterad av ett bygge (my mistake), så startade jag en skild byggtråd. =) http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-74-ST-Tugboat
    Har inte hunnit så långt än, byggställningen klar och skrov-delarna sammafogade klart (vilket var lite väntetid o sånt, letade lim). Nästa är få dit rören för axel och roder. Meen, nu vart det OT igen. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Det var ju himla roligt bygga båt! =) Lite smått kvar att bygga, sen ska det målas (måste uppdatera byggtråden).

    Till ämnet... jag måste ju ha en till... ;-) Frågan är vad man ska välja. Vill ha lite större modell denna gång, ett steg upp så att säga (typ 50-70cm kanske är lagom). Nuvarande bygge har bara två funktioner: Gas och roder. Nästa modell ska ha en till funktion (belysning, en motor till, bogprop, radar eller nåt). Bogserbåt, fraktbåt, (expeditionsbåtar, forskningsfartyg funkar väl också) eller färja är väl det som intresserar mest. Frågan är vad...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37

    Standard

    Vet någon om fler webshops med RC-båtbyggsatser?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Standard

    Hej, jag bygger,...robban halmstad 0702424056

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av robban52 Visa inlägg
    Hej, jag bygger,...robban halmstad 0702424056
    Skoj! Bilder? Då har du säkert bra koll på vad som är passlig nästa modell för mig som nyss byggt denna:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=59&t=12488
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Standard

    Har jag verkligen inte lagt ut byggtråd på min båt nr 2 i detta forum? Jag blev nyss klar och skulle uppdatera, men hittade ingen båtbyggartråd på den. Haha! Jag blev klart nöjd i alla fall. Det blev en äldre fiskebåt denna gång... som nu är klar! :-D Woho!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •