Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Megakopter Trilobite Y6/X8

  1. #1
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Megakopter Trilobite Y6/X8

    Har startat en tråd i Hexa-delen, men då denna maskin även går att bygga i X8-utförande så tänkte jag lägga in en blänkare även här... http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rilobite-Y6-X8

  2. #2

    Standard

    Hallå! Dags att posta. Mekade med min F550 hexa tills jag gav upp. Köpte en Trilobite X8 av Multirotorgurun och den har legat till sig under vintern. Har alldeles för många hobbysar....
    Nu har jag i alla fall kastat ihop den och provkört den "på bänken". Armerade den och körde bara på "tomgång" men vilket jävla drag! Tur jag hade en hand ovanpå. Får se om jag törs provköra den i morrn... Återkommer med rapport.
    Tog en bild av den på bänken. Lille Hexan bredvid.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Okta-Hexa.jpg 
Visningar:	273 
Storlek:	130,4 KB 
Id:	45180

  3. #3
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Härligt att se... Hoppas vi får se många Megakoptrar ute i det fria i sommar

  4. #4

    Standard

    Då så. Provkörde Oktan igår och idag. Valde ett stort fält...
    Den flög fint med grundinställningarna, dvs 100% på alla positioner (wookong, atti-läge). Sen provade jag en nedstigning rakt ner och då började den oscillera. Den tippade inte över helt så wookongen hanterar det fint :-) Däremot är det omöljigt att landa på det viset. Jag drog på och lyckades häva oscilleringen. Pust.
    Jag funderade och idag ändrade jag alla inställningar till 150%! Gick ut på fältet och testade igen. Ganska omgående började den oscillera. Nu provade jag att koppla till manuellt läge för att häva den. Det gick sådär.....
    Jonas! Jag behöver lite reservdelar, ett motorfäste och ett landningsställsfäste knäcktes..... Order kommer strax.
    Tänkte jag fel.... Kanske skulle jag dra ner på parametrarna? Nu körde jag helt tomt. Högre värden kanske jag ska ha med tyngre last? Vad tror ni?

  5. #5
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Motorfästen har jag, men fästen till landställ är tyvärr restade. Kan du skriva vad du har för mororer/reglage/proppar/ack.

  6. #6

    Standard

    Tiger 3506-25
    HobbyKing Blue 30A
    14 tum 5,5 stigning
    4S
    Setupen väger precis 3 kg

  7. #7
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Väldigt mycket dragkraft på en såpass lätt maskin... Mindre proppar eller mer vikt är nog tyvärr receptet för att få den att gå stadigare. Är reglagen flashade?

  8. #8

    Standard

    Ja, tanken är ju att maskinen ska få jobba med mer last, jag tänkte det vore säkrast med provkörning utan först. När jag lagat Okton ska jag köra med hantelvikt under så den får en mer realistisk vikt.
    Jag har inte gjort annat än programmerat parametrarna på reglagen. Ett himla pill måste jag säga. Eller snarare tidsödande.

  9. #9

    Standard

    Det är bättre att köra med en dummy vikt motsvarande den last du ska lyfta - så har jag alltid gjort med mina nya multis.
    Annars kan just det inträffa som du nyss varit med om ....

  10. #10
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Rekommenderar även fartreglage med RapidESC, gör underverk för stabiliteten.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Rekommenderar även fartreglage med RapidESC, gör underverk för stabiliteten.
    Japp, och rätt proppar (lätta) för att motorerna ska kunna dra nytta av de snabbare (rapidESC/simonk) reglagen.
    T-motors proppar tycker jag är bäst men de är dyra.

  12. #12

    Standard

    Hejsan. Hmm, börjar bli två år sedan jag flög Trilobiten. Den reparerades och hamnade på bänken och har inte rörts sedan dess....
    Har som sagt alltför många hobbysar och dessutom ett jobb att sköta.
    Det här är en tidskrävande hobby och tiden har inte räckt till. För närvarande mekar jag med en liten handhållen radiokontroll (arduino + frsky) för att kunna köra min varmluftsballong som legat i förrådet i ännu fler år!
    Kanske man ska sälja av Trilobiten? Någon som vill ha en knappt inkörd stor maskin?

  13. #13

    Standard

    Kanske är intresserad. Vad är det för utrustning på den och vad vill du ha för den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •