Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Bygge av JohanH´s Friggo-Viggen

  1. #21

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trident Visa inlägg
    Jag tänkte inte klä den alls. Bara spackla. Eventuellt förstärka lite med väv där det kan behövas.

    Mogge: Måste acken ligga allra längst fram? Vad fick ni för vikter på era när ni var klara? Har ni lagt upp några fler filmer på dom?
    Jag tycker nog att du ska klä hela med glasfiber, utan det tål den inte mycket alls och vikten ökar inte så hemskt mycket.
    Mogge o jag har accarna i stort sett längst fram, men det beror på vad ditt aggregat väger...men det finns inte så mycket att spela på...
    Flyg fort och lågt

  2. #22
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Pumpe.
    Vi skar ut i 6mm Depron. Jag har ett fyrkant kolfiberbalk. Klädd runt om men 6x6mm balsalister som rundputsats. För mkt arbete att skära ut en profil, till minimal nytta tror jag. Sedan har jag sett att flera vill ha sidroder. Det tror jag är helt meningslöst. Ökar bara vikten. Hur som så flyger dom magiskt bra.
    Mogge

  3. #23

    Standard

    att skära ut en profilvinge på en sån liten kärra är ingen större mening, det har tom räknats på av Parkjet gurun Steve Shumate (stavning...). Är väl också rejält svårt att varmtrådsskära en vingprofil på en deltavinge.
    Men det jag funderade på var att skära ner blåfrigoliten till 6mm som depronet har.

  4. #24

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Gör ni vingarna i depron eller har ni lyckats skära ut tunna flak av blåfrigoliten?
    Vi har skurit ut våra vingar i 6 mm depron det funkar ypperligt och är enklare än en i blå frigolit med profil, våra flyger kanon...

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #25
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mogge: Min fläkt o motor väger 260gr och accen 290gr. Tips på HUR långt fram jag ska sätta motorn?

    Jag kommer nog att göra vingarna i 5mm Kapa-skiva. Hoppas på att den blir styv nog. Lite tyngre än Kapron men den kändes helt för vek. Får smaka på om jag gör en servicelucka nu eller väntar till det eventuella 2a bygget när jag vet exakt var motorn ska vara.

    Provade mitt fartreglage igår. Ett Turnigy Brushless ESC 85A från Hobbyking. Det sa inte ett ljud. Det gav ström till mottagare och servo men motorn gick inte. Provade motorn med ett annat reglage och då gick det fint. Några tips gällande detta?

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Testa att programmera om timingen på reglaget.

  7. #27
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Timingen? Hur går det till? Och den gav inga PIP alls ifrån sig. Kan det ändå vara timingen?

  8. #28

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Prova att slå på sändaren och sen fullgas , sätt sedan ihop ackkontakten och när det piper två ggr drar du ner till tomgång , man får vara ganska alert när du sätter ihop ackkontakten det piper snabbt.
    Har ett likadant esc och det gjorde lika som ditt , tipset här hjälpte mig, funkade bra sen.
    Timingen är nog auto på detta reglage, Mogge har ett likadant och han rättar nog mig om jag har fel )


    /roffe
    Senast redigerat av puggen den 2014-06-30 klockan 15:47.
    Flyg fort och lågt

  9. #29
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    TP på min Vigg ligger 55mm från framkant vinge.DVS lite mer än halvvägs till första knäcken. IOM att drivpaketet o acken väger ungefär lika mycket så borde det gå att mäta,balansera ut måtten. Acken hamnar oavsett långt fram i cockpit.
    /M

  10. #30
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tipsen! Ska gå ner och prova nu.

  11. #31
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    JA!!! Det fungerade! Tack för tipsen! Skönt att man kan få hjälp när man inte är så hemma på det elektriska (heller). :-)

  12. #32
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Detta är motor och fläkt som jag ska använda.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140630_202916.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	46453

    Och fartreglaget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140630_203022.jpg 
Visningar:	337 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	46454

    Jag provade motorn på en våg idag. Utan inloppsring så fick jag bara 870g. Det verkar lite. Kunde inte sätta dit ringen så jag vet inte vad det blir med den. Blir det bättre monterat i kroppen?

  13. #33

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag gröpte ut ett spår för ringen i kroppen, tror du får lite bättre drag med ring såtillvida du inte har helt slätt in o fläkten. Var det med lös fläkt du fick 870 g ?

    /roffe
    .
    Flyg fort och lågt

  14. #34
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ja den var lös. Jag skruvade bara den på 2 hyllkonsoler. Jag tror inte ringen hjälper när den är inne i kroppen. Då bör kanalerna göra jobbet. Huset passar bra inne i kanalen.

  15. #35
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Montera ringen, den gör skillnad!!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...IFT-S1-men-EDF
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #36
    Tridents avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ja Jocke, den gör säkert skillnad om fläkten sitter som i den artikeln. Men innuti en kropp som i ett Viggen? Är inte övertygad om att det hjälper där. Men för att få bättre drag i "bänk" tror jag säkert det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •