Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Elektronikbyte i gammal segelbåt

  1. #1
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard Elektronikbyte i gammal segelbåt

    Hej,

    skall hjälpa min far att få nytt liv i den gamla (mycket fina) segelbåt som han och jag köpte färdigbyggd av en tävligsseglare för 25 år (!) sen. Jag tänker att vi skall byta ut all elektronik till moderna 2,4 ghz prylar samt köpa honom en spektrumradio så att han kan använda den till en del av mina BNF-plan och lära sig flyga så småningom.

    Mottagaren som sitter idär idag är en 27 mhz Hitec, den heter HP-2RNB. Den har varit kopplad till en liten Ack (NIMH tror jag, det syns inte längre..) som består av något som ser ut som 4 st AA batterier. Det står inga volt på cellerna.

    Jag är rätt grön på det här med radios och mottagare, och det lilla jag kan har jag lärt mig från planen jag pysslar med. MEN, på planen är det ju alltid en BEC/ESC inblandad...
    - Funkar det att köpa en modern spektrummottagare (eller kompatibel) och "mata direkt" ifrån en ack?! Jag tänker att det enda som skall drivas är ju ett servo och en winsch..? Om det funkar, vad skall det vara för spänning? 4-6 volt?

    Hur mycket ute och cyklar är jag?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Går utmärkt att driva mottagare och servon med t ex 4 st NiMh-celler i serie - alltså 4,8 V nominellt. Så gjorde man förr och det fungerar även idag. Sen, beroende på mottagare och inte minst servon, så kan man ev köra med högre spänning via t ex ett 2S LiFePo4-paket i st f 4S NiMh. Eller t ex en 2S LiPO med en separat BEC-krets. Det finns många alternativ som sagt. Men skall ni använda gamla servon så rekommenderar jag att ni håller er till max 5 V. Finns det ett skotservo (borde finnas) så är det nog enklast att använda detta och då är det säkrast att köra med max 5 V.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Om jag förstått det rätt så har du en fullt fungerande seglare med 27 MHz system. Varför ändra på något som fungerar, skaffa nya batterier. Fyra laddbara AA batterier och en hållare så har ni ström till mottagaren. Finns även färdiga paket.
    Är ni säker på att det är 27 MHz? http://radiostyrt.brommahobby.com/in...oducts_id=4270
    Difference between men and boys is the price of their toys

  4. #4
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Tack för svaret! Japp, det finns ett skotservo som heter Microprop Proportional. Det är inte fullt lika gammalt utan "endast" ca 10 år och aldrig kört, men installerat.

    Jag tror vi försöker hålla detta basic och inte blandar in någon BEC..

  5. #5
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nimbus-Bert Visa inlägg
    Om jag förstått det rätt så har du en fullt fungerande seglare med 27 MHz system. Varför ändra på något som fungerar, skaffa nya batterier. Fyra laddbara AA batterier och en hållare så har ni ström till mottagaren. Finns även färdiga paket.
    Är ni säker på att det är 27 MHz? http://radiostyrt.brommahobby.com/in...oducts_id=4270
    Japp, 100% säker, (det står så tydligt på mottagaren). Jag skall dock erkänna att det ligger något i vad du säger... Har den funkat fint tidigare så är det ju egentligen bara ett batteribyte som krävs... Hmm, tål att tänkas på!

    /Johan

  6. #6

    Standard

    När jag skulle uppgradera min bensinbåts RC-system från 40MHz till 2.4GHz så vart jag tillsagd att det är väldigt få 2.4GHz-system som pallar vattenreflektionerna, så jag köpte en ny 40MHz-mottagare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Just när vi bestämt oss för att faktiskt behålla den gamla radioutrustningen så visar det sig att radion med stor sannolikhet åkt på tippen i en flytt för 8 år sedan.. Så det måste i alla fall bli ny radioutrustning, alltså tillbaka på ruta 1 ;-)

    Intressant (eller kanske vanligt...?) är att winschen som sitter i (renoverad för 23 år sedan, alltså inte ny som jag trodde tidigare) dels är kopplad på "vanligt" sätt till mottagaren, sedan även direkt kopplad till ett separat 9,6v batteri. Nu har jag inte gjort någon jätteresearch ännu, men det vanligaste idag verkar ju vara att winschen får ström enbart genom mottagaren, eller?!

    /Johan

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan ju ha med behovet av spänning och ström att göra. Det är väl inte ett servo i vanlig bemärkelse så elektroniken styrs/spänningsmatas väl på vanligt sätt via mottagaren - sen är uppenbarligen drivningen till själva "skot-motorn" separerad och drivs av extern strömkälla. Bör väl inte förorsaka några bekymmer kan man tycka annat än att ni måste hantera 2 strömkällor. Alternativt kan ni rimligen ha t ex ett batteri med högre spänning (9,8 V) som man kopplar en separat BEC till som man sen matar mottagaren med...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Hej, winchar som drivs av batterispänningen behöver inte alls vara fel. Jag har sådana här i mina IOM-båtar: https://www.rmgsailwinch.com.au/rmg/...es/SmartWinch/. Riktigt fina race-prylar, direkt kopplade till batterispänningen och inbyggd BEC för mottagare och roderservo.
    Fördelen är att motorn i winchen får maximalt med ström/spänning från batteriet vilket troligen kan behövas för snabb skotrespons när det brallar i. Enligt databladet drar winchen hela 7A (dvs 60 Watt) vid stall current - det är en hel del.
    Ytterligare en fördel är att skotningen blockeras då spänningen blir för låg.
    /J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •