Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: FPV Sverige

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard FPV Sverige

    Här hjälps vi åt och byter erfarenheter om Multikopters ,men även flygplan , gällande Fpv och flygfoto .
    Kort och filmer är givetvis välkommet .
    Gruppen är främst till för oss som utövar det som hobby.
    Lägg inte ut vårdslösa filmer som exempelvis visar där man flyger över folksamlingar , De tas bort !
    Så det gäller att vi sköter oss väl så ingen vill förstöra det för oss med denna trevliga hobby .
    Flyg säkert och försiktigt


    https://www.facebook.com/groups/1394963030748514/

  2. #2

    Standard

    Vad är det för fel på detta forumet?

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ännu en sida som kommer tyna bort.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Absolut inget fel på detta forum ,, Älskar det själv , och på vårt språk Svenska . Med bra säkra Fakta . Kommer att fortsätta att titta här som förut .

    Grejen är att det finns en halv aktiv grupp idag på Facebook som heter 'Flygfotografering med radiostyrd helikopter'
    men många av oss som är Hobbyutövare med egenbyggda flygetyg känner inte riktigt igen oss där bland några (dyra)Kamera-fetishister . Fpv är tabu i den gruppen
    Verkar vara mera Proffsfotograförer mera än rcflygare (sedan finns det givetvis duktiga folk även där på Rc ).
    Därav tänkte jag och några vänner att '' eftersom det idag finns en svensk Fb grupp 'mest för folk som tar betalt för flygfoto' som flyter och är aktiv,,,, kanske det finnas intresse för en Fpv grupp mera inriktat för hobbyister som gillar att meka och testa , mera än att kanske köpa färdiga byggen och dessutom mer inriktat på Fpv.

    Eftersom du tror på Kul 'Kennet E ', och själv håller på med Fpv skulle vara trevligt att ha med dig i Facebooks gruppen Fpv Sverige . Läste nån stans att du hade filmat en båt vid någon bro ,, skulle vart skoj att se den på Fb

    Den gruppen kommer strax att göras 'helt sluten' (ej för allmänhetens ) och då borde det bli lite enklare att lägga ut bild/film lagligt på grund av att man inte får sprida flygfoto hur som helst allmänt utan tillstånd m,m (ni vet ).

    Lite kul att även lägga ut bilder på våra Plan , Helisar , Multikopter, gimbals och våra byggprojekt o.s.v
    Blir nog liksom mera småtrådar bilder och småsnack på en sådan facebook grupp .

    Välkomna !

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gör ni den sluten kan det bli intressant, jag kommer att anmäla mig så får vi hoppas att det blir något av det.

    Det hänger lite på ägaren av kontot och aktiviteterna samt reglerna för att få vara med.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Vi får vänta på att det blir några fler medlemmar , sedan sluter vi den . Vi är nu tre stycken administratörer med lika rätt och kanske du eller flera vill vara med som administratör ? Angående regler så gäller väll Netikett så gott det går och ha kul och trevligt med mera bilder både från ovan och på flygetygen . Sök upp gruppen och testa , och kom gärna med åsikter
    Kanske det går i stöpet ,, eller kanske det mest blir trevligt pladder och fina bilder
    Vad det gäller Forum som detta vill jag åter betunga att det är nog det som funkar bäst när det gäller riktiga fakta .
    Men när det gäller , nyheter och skvaller snabbt småprat , samt värdet att ha en sluten grupp för flygbilder , så kan kanske (annars jobbiga ) Facebook funka



    G

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Eftersom du tror på Kul 'Kennet E ', och själv håller på med Fpv skulle vara trevligt att ha med dig i Facebooks gruppen Fpv Sverige . Läste nån stans att du hade filmat en båt vid någon bro ,, skulle vart skoj att se den på Fb
    Har Kenneth E filmat vraket vid bron så vinner han ju utmaningen ... (se länken)
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...B6bor-%28eller


    Gnäll nu inte när folk försöker att vara kreativa med forum och Facebook grupper. Det är väl ett bra alternativ om man vill ha något eget. Här är några andra alternativ.
    http://nakmeister.hubpages.com/hub/N...tworking-Sites

    Själv sitter jag och glor här så ofta så att jag faktiskt nästan glömt bort FB. Där vill jag inte heller tråka ut alla jag känner med min nördiga hobby. Dom vill jag skona från alla åkrar som rullar förbi snett uppifrån.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Kan bara hålla med Putteman. Detta är ett utmärkt forum och jag kommer att fortsätta söka och ge info här. Men ge våran FB grupp lite tid så tror jag att den kan bli ett bra komplement.

  9. #9

    Standard

    Är det någon som har bra erfarenhet av FaceBook-grupper med samma ämnen som forum?
    Vet om en grupp här lokalt som samlat en större bunt motocross-förare som verkar funka...
    Men... det är ändå bara "en diskussionstråd". Så ska de se bilder, filmer, frågor, svar, körningar,
    osv så måste de väl vara aktiva och kolla in sidan hela tiden. <--- de som gör detta, de gillar facebook.
    I alla fall tycker jag det är de som hänger på sidan till och från hela dagarna som gillar facebook. Uhm...
    Då hänger man med i "flödet".
    Men om man går in en gång i veckan, hur funkar det då? Ett pratglatt gäng i en FB-grupp ger en massa
    text om allt i en lång slurv, svår att sålla.
    Njä.. som nån sa tidigare... "föreningen för inbördes beundran" =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    När jag söker på fpv Sverige på fejjan så kommer det inte upp nån träff. Det är bara via länken i första posten som jag hittar dit. Är det ett medvetet drag eller?

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    25
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Vet inte vad felet är, jag hittar gruppen när jag söker. Ska undersöka vidare.
    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    När jag söker på fpv Sverige på fejjan så kommer det inte upp nån träff. Det är bara via länken i första posten som jag hittar dit. Är det ett medvetet drag eller?

  12. #12

    Standard

    Att ha den sluten (enligt FB) spelar ingen roll avseende spridningsrätten. Dvs ni kommer inte runt några tillstånd på det viset. Det tillstånd som finns är att man kan ha självgransknngsrätt (eller undantag från granskningsplikt som det också kallas ibland). Det innebär att man själv ska säkerställa att det som görs offentligt inte filmar skyddsobjekt från ovan. Om filmen är ok ur detta hänseende spelar det ingen roll om den läggs ut på i en sk sluen FB-grupp eller helt öppet på youtube. Man får med andra ord inte filma hursom helst och publicera även om publiceringen inte sker helt öppet.

    Nu är det väl så att många inte bryr sig om detta men man bör inte gå ut med information om att man på detta sätt kan kringå någonting.

    Kommer själv att skippa gruppen, inte för att jag har någonting emot den (förutom det som nämndes avseende ovan) utan för att jag har skippat FB.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan är vad man vinner på att splittra denna trots allt lilla hobby på dels olika forum och ännu värre - olika Facebook-grupper. Är en ytterst sporadisk besökare på Facebook men det känns ju som det är ett rätt ostrukturerat sätt att dela på information och erfarenheter. Det fungerar säkert bra som det sociala media det var tänkt som men här diskuterar vi ju mycket teknik och ger varandra tips och råd så jag håller nog rätt många femkronor på att forum är att föredra framför facebook-grupper.
    Är helt övertygad om att det är lättare att hitta info via ett forum och just detta tycker jag personligen är viktigt - alltså att dokumenterade råd och erfarenheter inte bara försvinner efter en kort tid.
    Men som vanligt är smaken som baken och detta var bara mina "fem cent" i den debatten...
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Håll er till detta forum!
    Lättare att kolla vad som intresserar mig på ett ställe än att surfa runt på flera sajter
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  15. #15

    Standard

    Så blir det.... vissa börjar hänga mer på FB än här och andra hänger fortsättningsvis här. Antalet blir lite på bägge ställen och hobbyn "dör ut". Typ. Ju fler ställen -> desto sämre. Vissa som ENDAST håller på med EN hobby, så hänger på alla ställen den hobbyn berör, men alla andra så har maxat sitt antal "hängplatser". Jag håller på med för många hobbyn, så jag håller mig till en bra plats per hobby, räcker för mig.

    Så vart det med den lokala RC-bilshobbyn här.
    Först hände allt på ett forum, gänget samlat och vi körde på banan.
    Sen skapades det en blogg, gänget delat, kördes på banan ibland.
    Nu finns det en FB-grupp också, gänget mer delat och ingen aning om nån körde 2013?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •