Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bygga eget fällbart landningsställ

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Bygga eget fällbart landningsställ

    Är sugen på automatiserat fällbart landningsställ till min hexa.
    Men... de färdiga kiten som finns därute kostar ju multum. 4000:- och uppåt verkar vara det som gäller. Lite väl saftigt för 2 gångjärn och 2 servon. Dessutom verkar några av de kit som härstammar från Kina ha problem med att servon brinner och/eller kuggarna slits ut på väldigt kort tid.

    Men hur svårt kan det vara att bygga något eget?

    Har idag det manuellt fällbara Tarot stället till 810/960. En bra början att bygga vidare på kan jag tänka.
    Vissa kör med nosställ till flygplan har jag sett. Men jag undrar ändå om det inte blir lite tungt för ett sånt då man inte har någon avlastning i uppfällt läge.

    Någon som har några heta tips?

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Dagens tips för multirotor landningsställ

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Dagens tips för multirotor landningsställ
    Jag gillar konceptet. Skulle nog vilja ha något lite kralligare för min kopter som börjar närma sig 7kg ^_^

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Dagens tips för multirotor landningsställ
    Riktigt dålig idé tyvärr.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Enkelt som tusan!

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag var på väg att beställa ett från RCtimer, men nu fick jag tusen ideer i skallen-tusan också.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Jag tänkte först beställa ett från Foxtech. Men det var där jag läste att det var strul med servon som brann så fort det kärvade det minsta.

    Tycker vi slår våra kloka ihop och försöker bygga något riktigt bra

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Intressant det här
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #9
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag skulle nog titta på elektriska servolösa ställ istället.

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

  11. #11

    Standard

    Beställde:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=46833

    Så om nån vecka får vi se om jag kan mecka ihop något.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BaverFlyg Visa inlägg
    Beställde:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=46833

    Så om nån vecka får vi se om jag kan mecka ihop något.

    Du är medveten om att dom väger över 200g styck va?
    Hoppas du har lyftkraft till övers =)

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Du är medveten om att dom väger över 200g styck va?
    Hoppas du har lyftkraft till övers =)
    214g totalt väll?

    Fraktvikten är 315g, eller är det jag som har missat något?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BaverFlyg Visa inlägg
    Beställde:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=46833

    Så om nån vecka får vi se om jag kan mecka ihop något.
    Varför börja om från början bara för det råkar heta multirotor istället för flygplan? Infällbara ställ har funnits i alla år till flygplan och man har de senaste 15 åren gått från servon helt och valt luftsystem, gärna med luft in/fjäder ut. De sista två åren eller så har elektriska ställ kommit och det är helt klart rätt väg att gå. Så långt allt väl. Det blir dock ganska fort mycket läropengar om man inte ser sig om vad som funkar och inte funkar. Just de du länkar till lägger av lite då och då till synes utan anledning. Det är inte ett belastningsrelaterat problem utan någonting annat. Glöm inte heller fjädrande ben, det är det absolut viktigaste om mekaniken skall hålla.

    Att landa ett flygplan med ett hjul ute är ganska soft, men en multikopter kan bli väldigt otrevligt.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Varför börja om från början bara för det råkar heta multirotor istället för flygplan?
    Jag börjar inte om. Jag börjar på nytt!
    Har ingen tidigare erfarenhet av hobbyn, bara hållt på ett år. Har dessutom aldrig pysslat med flygplan. Så för mig personligen är detta okänd terräng på ett sätt.

    Hur ligger ett pneumatiskt system viktmässigt jämfört med en eldriven lösning?

    Min tanke är att om de ställ jag köpt gör ungefär det jag har tänkt mig, att försöka få till en lösning med någon slags avlastning/låsning. Har svårt att tänka mig att det är så bra för livslängden för ställen när benen är i uppfällt läge och koptern hoppar runt i luften.

    Om du har några konkreta tips och råd lyssnar jag spänt. En väldigt stor del för mig med min nyfunna hobby är att lära mig nya saker och själv eller med hjälp av andra lyckas få ihop tekniska lösningar för att få min farkost att uppfylla alla de idéer som jag får för mig.

    Och du har helt rätt i att jag inte vill landa på det "tredje benet" som i detta fall skulle vara min gimbal och kamera.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BaverFlyg Visa inlägg
    Jag börjar inte om. Jag börjar på nytt!
    Har ingen tidigare erfarenhet av hobbyn, bara hållt på ett år. Har dessutom aldrig pysslat med flygplan. Så för mig personligen är detta okänd terräng på ett sätt.

    Hur ligger ett pneumatiskt system viktmässigt jämfört med en eldriven lösning?

    Min tanke är att om de ställ jag köpt gör ungefär det jag har tänkt mig, att försöka få till en lösning med någon slags avlastning/låsning. Har svårt att tänka mig att det är så bra för livslängden för ställen när benen är i uppfällt läge och koptern hoppar runt i luften.

    Om du har några konkreta tips och råd lyssnar jag spänt. En väldigt stor del för mig med min nyfunna hobby är att lära mig nya saker och själv eller med hjälp av andra lyckas få ihop tekniska lösningar för att få min farkost att uppfylla alla de idéer som jag får för mig.

    Och du har helt rätt i att jag inte vill landa på det "tredje benet" som i detta fall skulle vara min gimbal och kamera.
    Pneumatik är lättare och skottsäkert om du väljer luft in/fjäder ut. Du behöver ju bara en pytteburk med luft med dig, stor som en pingisboll kanske. Tar det slut åker ställen ut bara. Elställ är smidigare eftersom du inte behöver ha med dig tryckluft, men tyngre och mer opålitligt. Hitintills är det få av de större flygplanen som använder elställ av ena eller andra anledningen även om trenden försöker få över folk dit. Men bra lösningar som funkar är dyra, tunga och fortfarande mer opålitliga.

    Sen skiljer ju multikopter och flygplan en hel del vad gäller belastningen. Flygplan åker fort över ojämna fält medan en multikopter kommer ner rakt och studsar lite på sin höjd.

    Oavsett val av teknik så är en bra dämpare en viktig komponent.

    http://www.jet-1a.at/html/einziehfahrwerke.html
    Superhero

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Med tanke på måtten vore de gjorda av solid bly om de skall väga 214 g per styck.
    Ken

    Är intresserad av resultatet, blir det bra kommer jag bygga egna med samma retract. Är lite orolig över glapp som kan göra MK´n ostabil på marken.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •