Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Användningsområde FPV/UAV?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Användningsområde FPV/UAV?

    Hej!

    Många håller på med FPV och nån säkert med UAV.
    Det fotas och filmas och eventuellt bara nöjesflyger med kamera och videosändare.

    Vad kan man mer göra än just tex:
    - Fota bilder till mäklare
    - Filma filmklipp och göra film och sätta på YouTube

    Användningsområden alltså. Finns det fler?
    Undrar både för multikopter och flyg med videokamera / fotokamera, videosändning eller inte, UAV, FPV, osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vissa bönder kollar sina grödor. Polisen söker av områden. Senaste jag hörde var att de skulle användas till trafikövervakning. Militären spanar och slår ut mål.

    Det tar aldrig slut det finns hur mycket som helst att göra med dessa farkoster.

    I stället för att gå hela vägen upp till Kebnekajse, skickar du upp apparaten och du har sparat in två dagar, är tillbaka i baren på nolltid.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    Ernies avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    59
    Jobb
    Boendestödjare inom psykiatri i Hässelby
    Klubb
    Ingen! men är öppen för förslag

    Standard

    Det var en svår fråga faktiskt. Själv ser jag nog någon form av utmaning i att få prylarna att funka, utveckla, utvidga räckvidden, bättre bildkvalté mm. Jag tycker dessutom att det är otroligt givande och spännande att befinna sig i denna vituella cockpit (kräver fpv videoglasögon) I övrigt används dagligen fpv-tekniken i filmproduktioner, musikvideos både proffesionellt och av amatörer. Skall själv snart köpa hus på landet, då blir det till att skicka upp prylarna och inspektera omgivningarna (även innan köpet)
    Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte
    fungerar! - Albert Einstein

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Älgjakten såklart

    //Matte

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Älgjakten såklart

    //Matte
    Vid eftersök gäller inga regler

    http://www.dailymail.co.uk/sciencete...chine-gun.html
    Superhero

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om vi skall vara ärliga mot oss själva så är det väl för det egna nöjets skull och den tekniska utmaningen som de flesta håller på med detta och inte för att "göra nytta". Skall man göra jobb åt andra så måste man ju dessutom ha företag, tillstånd och försäkringar och det lär det knappast vara många som har. Det Ernie säger som en utmaning - "att utöka räckvidden" - är ju i praktiken olagligt i alla fall om det utnyttjas eftersom vi som hobbyutövare inte får flyga längre bort än vi kan se och styra kärran med blotta ögat - nåt som tycks "glömmas bort" rätt ofta - och det avståndet torde de flesta farkoster som byggs klara av. Så det som återstår för de flesta är nog den tekniska utmaningen att få det att fungera tillsammans med känslan av att sitta i "den virtuella cockpiten" som Ernie så passande beskriver det. Frågan är dock hur länge den känslan håller intresset vid liv för denna form av flyg utvecklar ju inte själva flygkunskaperna speciellt mycket i all synnerhet som den elektroniska utvecklingen gör kärrorna mer eller mindre självflygande. Så hobbyn kanske kommer att utvecklas än mera till att bli en "elektronisk" hobby istället för att utveckla byggandet av snygga kärror och utveckla själva kunskapen att kunna flyga kärrorna... Personligen tror jag att detta med att filma och fotografera ifrån luften för oss modellflygare är relativt snabbt övergående för många trots att foto var varit en annan av mina hobbies sedan min barndom. Däremot kommer olika former av multikoptrar (främst) helt säkert att användas mycket yrkesmässigt för olika former av foto/filmdokumentation i framtiden och där har vi nog bara sett början av utvecklingen ännu.
    Men för oss modellflygare så är det rimligen den tekniska utmaningen som driver på - det tror i alla fall jag personligen.
    Roger

  7. #7
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Personligen tror jag att detta med att filma och fotografera ifrån luften för oss modellflygare är relativt snabbt övergående
    Med tanke på att AP/FPV är och har varit den snabbast växande delen av denna hobby senaste året tror jag personligen att du har fel.
    FPV var det som gjorde att jag fick en nytändning för flyget då jag tyckte det började bli mossigt att flyga traditionellt. Många jag träffat och pratat med säger samma sak att hade det inte varit för det nya som FPV förde med sig hade dom nog inte hållit på längre.
    När det sedan gäller tillströmningen av nya intressenter så verkar dom också i första hand dra ut foto/FPV hållet snarare än att bygga en skala modell i balsa.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Med tanke på att AP/FPV är och har varit den snabbast växande delen av denna hobby senaste året tror jag personligen att du har fel.
    FPV var det som gjorde att jag fick en nytändning för flyget då jag tyckte det började bli mossigt att flyga traditionellt. Många jag träffat och pratat med säger samma sak att hade det inte varit för det nya som FPV förde med sig hade dom nog inte hållit på längre.
    När det sedan gäller tillströmningen av nya intressenter så verkar dom också i första hand dra ut foto/FPV hållet snarare än att bygga en skala modell i balsa.
    Hej - men kolla vad jag skrev. Det gällde alltså detta med att "bara" filma och fotografera från luften där jag misstänker att lusten för detta avtar successivt efter att nyhetens behag lagt sig. Det gällde alltså INTE FPV-flygandet i sig - den delen kommer säkert att utvecklas och förhoppningsvis mot lite mera avancerad flygning i st f distansflygning som i alla fall nybörjarna tycks se fram emot mest. Sen misstänker jag också att om det uteslutande är tekniken bakom t ex multikoptrar och FPV som är intressant så är nog också risken lite större att intresset kan avta lika snabbt som det kom vilket vore synd ur rekryteringssynpunkt - kanske inte minst för att "nya" flygare inom dessa områden ofta verkar flyga för sig själva och inte dra sig till klubbfälten. Men som vanligt kan jag ha fel...
    Sen kommer givetvis den professionella användningen av dessa tekniker att öka dramatiskt - det är jag helt övertygad om. Men då talar vi som sagt inte om oss amatörer oavsett hur duktiga vi är.
    Roger

  9. #9
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej - men kolla vad jag skrev. Det gällde alltså detta med att "bara" filma och fotografera från luften
    Hej Roger,

    Jag kollade, eller snarare läste, vad du skrev och det var också det som jag svarade på. Om du kollar så refererade jag just till AP och foto som ditt inlägg gällde men också med tillägget FPV eftersom detta ofta går hand i hand med AP = Aerial Photo.

  10. #10

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hej!

    Många håller på med FPV och nån säkert med UAV.
    Det fotas och filmas och eventuellt bara nöjesflyger med kamera och videosändare.

    Vad kan man mer göra än just tex:
    - Fota bilder till mäklare
    - Filma filmklipp och göra film och sätta på YouTube

    Användningsområden alltså. Finns det fler?
    Undrar både för multikopter och flyg med videokamera / fotokamera, videosändning eller inte, UAV, FPV, osv.
    Det finns ju väldigt många olika användningsområden för FPV varav sjukvård är ett av de mest intressanta och användbara!

    Superhero

  12. #12

    Standard

    Just hela grejen med att så fort man vill göra något kul så måste man ha ett företag är så himla fel och det är den orsaken (kostnaden) som gör att jag inte går den vägen.

    Det dumma är att även om man flyger åt ideella verksamheter så måste man ha företag, tillstånd mm mm.

    Mitt spår är då att göra det ideellt - som hobby.

    Att jag sedan kanske råkar hitta någon under en SAR-flygning vore bara en bonus...

    Men hur man än vänder och vrider på det så kommer man alltid att bli undanskuffad av de som har företagen...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UndCon - så märkligt är det väl inte att du måste ha nån form av företag för att kunna fakturera dina kunder - för jag antar att du i grunden inte är intresserad av att göra allt jobb gratis. Detta är ju inget unikt för vår hobby utan det är ju generella regler.
    Sen är ju i så fall tillståndskravet lite mera unikt även om det säkert finns andra verksamhetsområden som också kräver nån form av godkännande/tillstånd för att bedriva verksamheten. Att starta en enskild firma är ju inte speciellt svårt och då återstår "flygtillståndet" och givetvis försäkringar som kan täcka ev skador som man kan ställa till med. Det finns ju trots allt rätt många av våra hobby-kollegor som skaffat dessa förutsättningar så det är ju hanterbart verkar det som. Fast givetvis bör man ju ha viss nivå för den planerade verksamheten för att det skall vara värt besväret men det gäller ju för all företagarverksamhet. Men för den som är duktig och driftig så finns det säkert goda möjligheter inom detta område för vi har säkert bara sett början på användningsområdena för våra farkoster. Dock räcker det kanske inte att bara vara duktig på tekniken och flygandet om man t ex skall fotografera och filma utan man bör nog vara rätt duktig även inom de senare områdena om det skall bli attraktiva resultat.
    Roger

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Suck, alla dessa poliser.

    Ni fördärvar bara för alla med ert matande av regler, verkar som om det är en strategi från vissa för behålla exklusiviteten på marknaden, det är bara det att jag inte är intresserad av din verksamhet utan endast svaren till frågan från #1 i tråden om inte ägaren till den frågan ändrar riktning eller ställer följdfrågor.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Älgjakten.... Skulle få sååå många kompisar här i början av hösten!
    System där du via ett sökmönster kan gps-positionera enskilda djur inom ett givet sökområde. Gärna med värmekamera för att hitta djur i skogsterräng och vid dålig sikt. Just detta skulle även underlätta vid eftersök eftersom trafikolyckor med vilt ofta uppstår vid gryning, skymning eller under nätter.
    Tror till och med att jag sett något liknande flygetyg för civilt bruk i någon länk, men då för tjänst hos räddningstjänst eller dylikt. Den kostade naturligtvis pga det riktigt ordentligt också..

    Nåväl, fler idéer!?

    ##OFF TOPIC & Disclaimer!##
    Nej, jag menar inte att den skulle vara bestyckad. Ja, jag vet det behövs lagändringar etc etc etc för det uppfyller inte dagens lagliga krav och jag förutsätter (allvarligt) dessutom att FRA/SÄK håller koll med ett halvt öga på våra FPV-trådar för att sortera fram eventuella hot mot rikets säkerhet.
    Saker o ting ändras med tiden. Det här är ett exempel på det, taget från kartongen på en radiostyrd bil jag fick när jag var barn i slutet på 70-talet:

    Jag menar hur ska vi annars kunna få de här svävande små robotarna i Sci-fi filmerna som åker iväg och fixar diverse saker åt ägarna i framtiden?

    /##OFF TOPIC##
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-15 klockan 16:43.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #16

    Standard

    Svaret är enkelt - man måste inte alls ha ett företag för att kunna fakturera. Du får ha extrainkomst och det tas upp separat på deklarationen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard Användningsområde FPV/UAV?

    Gör som amerikanarna som absolut inte får ta betalt för flygning, gör den gratis o ta betalt för redigeringen :-)

    Ni som verkar efterleva alla regler, vad skulle ni göra om det kom helikoptrar på ~40 meters höjd utan att föranmäla det på radio ? Och således utan tillstånd från tornet.. De är gröna och gör det varje vecka hemma... Skitkul när man flyger fpv!! :-) tur att de hörs ganska bra...
    (Och förresten, att fisa på allmän plats är förargelseväckande beteende :-) )

    Och on topic, jag har identifierat ett 10tal användningsområden som är sälj&görbara utan stor investering men de ingår i min plan för mitt företag :-)

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Ni som verkar efterleva alla regler, vad skulle ni göra om det kom helikoptrar på ~40 meters höjd utan att föranmäla det på radio ? Och således utan tillstånd från tornet.. De är gröna och gör det varje vecka hemma... Skitkul när man flyger fpv!! :-) tur att de hörs ganska bra...
    Det gäller väl även ni som skiter i alla regler?

    Förövrigt en befogad fråga och någonting som en dag kommer hända, antingen en helikopter i valfri färg eller ett ljusgrått flygplan i en himla fart på 30meters höjd. Bortsett från att det är rätt svårt att bevisa vem det var så är det ju trist med en mid-air där ena flygplanet är bemannat.

    På en flygträff i somras kom det en Spitfire rollandes över fältet på ganska låg höjd. Den kurvade runt ett varv och försvann bort igen. Som sagt den hördes ju, men kom ändå inom flygbart avstånd från flygfältet.


    Inflygning av Spitfire
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Men berätta då Hawken! Jag lovar att inte berätta för någon om dina idéer!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Men berätta då Hawken! Jag lovar att inte berätta för någon om dina idéer!
    De är inte svåra egentligen, om 1-2 saker lyckas är jag riktigt nöjd
    Det är mer kontakter med rätt bransch som är svår

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •