Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lufttryck till Mustangens landnngsställ

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard Lufttryck till Mustangens landnngsställ

    Hej Ingemar Nabbing i Falköping här. Jag undrar om det bland Er alla skalabyggare finns
    någon som kan tipsa mig om hur jag ansluter lufttanken till mina landningsställsmoduler.
    Jag har byggt ( nästan färdigt ) min Top Flite byggsats i skala 1/5. Mustang P 51 . Har valt luftdrivna landnings-
    ställ till kärran men jag saknar kunskap o kopplings schema för att det hels skall fungera
    tVidare söker jag tunn blank aluminiumplåt ( typ bladtunn ) tel 0515-14843


    Tacksam för alla tips Ingemar Nabbing.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    En luftventil (rek Robarts röda som har ställskruvar till att ställa hastigheten med) som styrs av ett servo (kan vara ett miniservo) på kanal 5.
    På in -sidan av denna ventil befinner sig lufttanken ( en eller flera) samt en påfyllningsventil (typ slangventil på bil) och en manometer (finns olika typer Robarts "pinne som går upp", - visarmanometer hos bl. a Mick Reeves) allt sammankopplat med T-rör på slangarna till ett system där det inte spelar någon roll hur man gör detta bara lufttrycket finns i hela systemet.
    På ut-sidan av ventilen ansluter man ställen också med T-rör på slangarna (eftersom flera ställ) . En linje ansluts på sidan "fäll ut" och en annan linje på sidan "fäll in" på luftventilen med servot.
    När servot är i ena läget går luften från tanken ut i ställen som då fälls ut om man kopplat rätt (annars bara kasta om slangar).
    När servot är i andra läget går luften ut i andra linjen och ställen fälls då in. Hastigheten in resp ut kan med Robarts röda ventil alltså ställas på separata ställskruvar. Servots ändlägen ställs in i sändaren.

    Har man sen luckor som skall öppnas och stängas enligt visst mönster så skaffar man en "sequencer" som ordnar detta. Den kan då ställas i olika mode så att t.ex på Mustangen luckorna först öppnas -- ställen går ut -- luckorna stänges med ställen ute. Vid infällning öppnas först luckorna --ställen fälls in --- luckorna stängs.
    Men ..... man måste då ha en luftventil till, eller servo som manövrerar luckorna, beroende på om man har luftcylindrar eller manuella stag som manövrerar luckorna. Däremot behöver man inte en kanal till utan allt sköts av kanal 5 och seqencern (Jet tronic är ok)

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Tunn Alplåt finns i ölburkar. Den är 0.15 mm tjock men ganska mjuk kan dock ibland funka till smärre detaljer som inte utsätts för några krafter. Lite styvare men samma tunna plåt är "litioplåt" som förr användes inom boktryckarkonsten.

    Peder Fyhr

    Som ovan

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    28
    Jobb
    Bullbakare
    Klubb
    Lindlöt Flying Circus (LFC)

    Standard

    Lite annan infallsvinkel,Robarts stora burk är perfekt till mussen,strunta i allt vad servon m.m heter och kosta på dig lite med en sån här: http://www.jet-tronics.de/Doublevalve.html
    Enkelt och otroligt driftsäkert..

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hoppsan,inloggad med frugans nick...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Har också funderat på denna variant men då måste man väl ha en doublevalve till ställen,och en till luckorna om dessa är pneumatiska, samt ändå en sequencer ??

    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •