Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Ombord startmotor till 3W 110cc

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard Ombord startmotor till 3W 110cc

    Någon som vet var eller om det finns att
    Köpa kitt eller några tips från någon som byggt
    Eget?

    Tack på förhand!

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kent i Vedum!
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Kent i vedum? Du kan inte vara hygglig och utveckla det en aning?

  4. #4

    Standard

    Håller med! Jag har en 100 cc twin jag gärna skulle ha en elstarter till.
    FEMA gör till max 80cc och EME gör väl bara till max 60cc?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Håller med! Jag har en 100 cc twin jag gärna skulle ha en elstarter till.
    FEMA gör till max 80cc och EME gör väl bara till max 60cc?
    Kent i Vedum https://www.google.se/search?q=kent+...m=122&ie=UTF-8
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kent i Vedum!
    http://www.rcflyg.se/forum/member.php/2015-Basil-F-T
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Nog för att jag tycker det är kul med gissnings lekar,
    Men jag är lite oerfaren ang Kent i vedum.
    Är det en handlare eller en klurig " uppfinnare"
    som man kan få något tillverkat av?

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
    Nog för att jag tycker det är kul med gissnings lekar,
    Men jag är lite oerfaren ang Kent i vedum.
    Är det en handlare eller en klurig " uppfinnare"
    som man kan få något tillverkat av?
    Det är inte gissningar utan ganska rakt på tips. Kolla google länken. Han är väl tillverkande uppfinnare eller vad man ska säga, ett namn som inte alla men väldigt många känner till.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Det finns en starter för DL55 som är prisvärd. Med en kraftigare elmotor (borstad) bör man kunna modifiera den till en starkare motorn. Systemet fungerar med ett envägslager.

    Kolla in hur de ser ut på www.airmedia.se
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
    Någon som vet var eller om det finns att
    Köpa kitt eller några tips från någon som byggt
    Eget?

    Tack på förhand!
    Jag och några kompisar håller på att utveckla en ombordstart till min DA-170cc
    detta system kan relativt enkelt anpassas till andra motorer också...
    Här hittar du mer info om mitt projekt
    http://mini-iac.se/forum/topic.asp?T...03&whichpage=3
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0165.JPG 
Visningar:	199 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	43182 .. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0153.JPG 
Visningar:	189 
Storlek:	82,5 KB 
Id:	43183

    matematiska uträkningar för ombordstart av bensinmotorer i allmänhet...
    http://www.rcuniverse.com/forum/gas-...m-project.html

    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 10:36.

  11. #11
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det finns en starter för DL55 som är prisvärd. Med en kraftigare elmotor (borstad) bör man kunna modifiera den till en starkare motorn. Systemet fungerar med ett envägslager.

    Kolla in hur de ser ut på www.airmedia.se
    om systemet är utvecklat för 1st 55cc cylinder så bör man tänka på att fixa betydligt kraftigare drev och envägslager, antagligen också kraftigare fäste...
    då kraften lätt blir mer än dubbelt så stor vid 110cc
    borstmotorer fungerar...
    men borstlösa fungerar ännu bättre till detta
    här en MVVS 80cc med borstlös startmotor,






    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 10:49.

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    27
    Jobb
    Bullbakare
    Klubb
    Lindlöt Flying Circus (LFC)

    Standard

    Tror inte det funkar riktigt så Perra,det behövs inte en dubbelt så stor startmotor pga av att det är dubbla cylindervolymen..
    Kent´s sätt att komma runt problemet med stora enstånkor(som är besvärliga) är att sätta en automatpys på toppen,tror han köpte en från Husqvarna..det där med storlek på startmotor,jag kan dra Mokin med en Sullivan som annars tar max,ca 80 cc enstånka.

  13. #13

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    76
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Systemet sälj även på Hobbyking.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store..._50_60cc_.html

    Kul om någon kunde testa ut en lösning!

    /Johan

  14. #14
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Ja, envägslager är effektiva och starka. Det satt ett envägslager i de gamla Saab'arna för frihjulet. Det var inte speciellt stort och tog hela kraften från motorn.
    Det går ju även att starta en motor med en batteridriven skruvdragare - så elmotorn behöver kanske inte vara så kraftig.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
    Tror inte det funkar riktigt så Perra,det behövs inte en dubbelt så stor startmotor pga av att det är dubbla cylindervolymen..
    Kent´s sätt att komma runt problemet med stora enstånkor(som är besvärliga) är att sätta en automatpys på toppen,tror han köpte en från Husqvarna..det där med storlek på startmotor,jag kan dra Mokin med en Sullivan som annars tar max,ca 80 cc enstånka.
    nej, nej det behövs inte dubbelt så stark startmotor, bara man bygger om utväxlingen så kan man köra med samma startmotor som till 55cc om man vill...
    det är kugghjulen och envägslagret som måste vara starkt nog att hålla för det högre vridmomentet...

    när du startar en Moki stjärna, så komprimerar bara en burk i taget ( 50cc ) så det är därför som en starter för max 80cc orkar dra runt till och med 250cc

    med en 110cc twin har du båda 55cc cylindrarnas kompression samtidigt,
    där av dubbla vridmoments behovet,
    som lätt fixas med rätt utväxling,
    kolla in MVVS:en ovan,
    den har ingen pysventil och en relativt liten borstlös motor som klarar jobbet utan problem...

    och Hobbyking prylen i postningen ovan har en vanlig enkel borstmotor som drar igång
    50 - 60cc utan problem och utan pysventil...
    men det vill till att utväxlingen blir rätt, speciellt när man bygger / modifierar själv,
    om inte så kan även en borstlös motor "brinna"...


    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 12:14.

  16. #16

    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    56
    Klubb
    Shanghai International Flight Club....... MFK Jupiter

    Standard

    EME har även utvecklat ett startkit till deras nya 70cc boxermotor.
    Det går att få en förhandstitt här: http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/
    Dom har även planer på ett startsystem till 120cc.

    Med vänlig hälsning
    Mikael Larsson
    ML Hobby

  17. #17

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Och tack för allas utlägg i denna fråga, men
    Jag tolkar detta som att det finns inte något " färdigt"
    System för 110cc?

  18. #18
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
    Och tack för allas utlägg i denna fråga, men
    Jag tolkar detta som att det finns inte något " färdigt"
    System för 110cc?
    det är rätt uppfattat,
    inget plug and play system för 3W 110cc
    man får helt enkelt modda något av de befintliga systemen från andra tillverkare så det passar på den motorn eller bygga helt eget från grunden...
    samma sak med DA motorerna...

    ZDZ kan man beställa med starter på i princip alla deras motorer upp till 420cc ! !
    och MVVS har sin 80cc med starter,
    för de mindre motorerna har ju EME 30 - 60cc startsystem klara och
    mer intressant på gång för runt 100cc size...

    i övrigt gäller det att bygga själv...

    /Perra

  19. #19

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Perra!

    Vart fick du tag i startmotorn och tillhörande
    Krans som var på dina bilder?

  20. #20
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av speedbird1 Visa inlägg
    nej, nej det behövs inte dubbelt så stark startmotor, bara man bygger om utväxlingen så kan man köra med samma startmotor som till 55cc om man vill...
    det är kugghjulen och envägslagret som måste vara starkt nog att hålla för det högre vridmomentet...

    när du startar en Moki stjärna, så komprimerar bara en burk i taget ( 50cc ) så det är därför som en starter för max 80cc orkar dra runt till och med 250cc

    med en 110cc twin har du båda 55cc cylindrarnas kompression samtidigt,
    där av dubbla vridmoments behovet,
    som lätt fixas med rätt utväxling,
    kolla in MVVS:en ovan,
    den har ingen pysventil och en relativt liten borstlös motor som klarar jobbet utan problem...

    och Hobbyking prylen i postningen ovan har en vanlig enkel borstmotor som drar igång
    50 - 60cc utan problem och utan pysventil...
    men det vill till att utväxlingen blir rätt, speciellt när man bygger / modifierar själv,
    om inte så kan även en borstlös motor "brinna"...


    /Perra
    Aj då,inloggad som frun i huset igen..
    Vad har du för twin som har kompressionsläge samtidigt på bägge cylindrarna?
    Och Kent´s fundering att använda pys till en stor enstånka är utmärkt,har sett den live,det är klockrent.
    det sparar mycket ström o dimensionering..Det finns en anledning till att det sitter på stora motorsågar...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •