Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Ombord startmotor till 3W 110cc

  1. #21
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    179
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK

    Standard

    Bokis, i princip alla boxertwin, bensin, 2T har kompen samtidigt på båda cylindrarna.

  2. #22

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
    Båda cyllarna på min 3w motor

  3. #23

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
    Båda cyllarna på min 3w motor

  4. #24

    Standard

    Finns ju boxer och 180-graders twin, skilj på dem. =)

    En av dem kompar väl samtidigt? Jag har boxer i bilen min, men ändå vet jag inte vilken som var vilken... vevstakarna sitter på samma plats på vevaxeln i en av dem.

    Jag har en DL 100cc twin... ingen aning vilken sorts motor det är... Hm...

    Den där DLE55-startern skulle jag kunna köpa direkt till min DLE55. =)
    Jäkligt tung starter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sitter cylindrarna lite förskjutna i sidled, kompar de samtidigt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
    Perra!

    Vart fick du tag i startmotorn och tillhörande
    Krans som var på dina bilder?
    Jag pratade med Micke på ZDZ.se
    och köpte startmotorn med växelåda och bendixkoppling därifrån...

    drevet som nu sitter på vevaxeln är "hemmatillverkat" likaså fästet på motorhalsen,
    detta startsystem är ännu under utveckling och kan komma att ändras lite här och där innan det blir klart...


    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 19:15.

  7. #27
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Vad har du för twin som har kompressionsläge samtidigt på bägge cylindrarna?
    Och Kent´s fundering att använda pys till en stor enstånka är utmärkt,har sett den live,det är klockrent.
    det sparar mycket ström o dimensionering..Det finns en anledning till att det sitter på stora motorsågar...
    Hej Bokis

    Jo jag har både 3W och DA boxermotorer med kompression samtidigt på bägge cylindrarna,
    så har även t ex... ZDZ, MVVS och DLE på sina boxermotorer,
    och på de 4 cylindriga boxrarna från ovan nämnda tillverkare kompar främre och bakre cylinderpar växelvis för en ännu lägre vibbrations nivå...

    Inget fel alls att använda pysventil... det underlättar för startsystemet, helt klart !
    kan dock vara en utmaning att få till detta i våra hobbymotorer med sin viktoptimerade tunna godstjocklek...
    absolut inte omöjligt, bara mera jobb...

    att man har pys på stora motorsågar är väll också för att överhuvud taget orka dra igång dessa med snörstart,
    eller har utvecklingen kommit så långt att de också har el start numera ?



    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 19:40.

  8. #28
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tex Visa inlägg
    Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
    Båda cyllarna på min 3w motor
    om det är en boxermotor ?
    och den ser ut så här...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	009.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	134,5 KB 
Id:	43194
    så kompar den med bägge cylindrarna samtidigt

    om det däremot är en 2 cylindrig radmotor så kompar naturligtvis inte cylindrarna samtidigt...


    /Perra
    Senast redigerat av speedbird1 den 2014-01-18 klockan 19:42.

  9. #29
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Angående vilken typ av elmotor man ska ha, så är en borstad motor att föredra. Då består systemet av startmotorn, ett relä från typ Biltema, en elektronisk strömbrytare som styrs från radion och ett 3- eller 4-cells LiPo. Bortslös motor behöver ett dyrare fartreglage. Men det är klart - det kan bli ett lättare system med en bortslösad motor... Envägslagret är nog att föredra framför Bendixdrevet... Tycker jag... :-)
    Ove (AM) Nielsen

  10. #30
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Jag tycker det fungerar bra med bendixdrev och borstlös motor också...

    det saknas inte,
    kraft...
    testkörning utan tändning men med båda tändstiften på plats
    alltså rätt kompression i båda burkarna...


    /Perra

  11. #31

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Åkersberga modellflyg klubb

    Standard

    Det där såg ju inte helt fel ut!
    Det är inte så att du tar emot en liten " beställning"
    på ett liknande kitt?

  12. #32
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Javisst ser det bra ut. Men jag tänker lite på kostnaden. Gissar jag rätt om man tror att systemet hamnar runt 3000 kr?
    Ove (AM) Nielsen

  13. #33
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Javisst ser det bra ut. Men jag tänker lite på kostnaden. Gissar jag rätt om man tror att systemet hamnar runt 3000 kr?

    Ingenting är ju direkt billigt när man kör enstyckes utveckling / tillverkning av sådana här prylar,
    och startern till min 170cc är inget undantag,
    naturligtvis blir det en annan prisbild för serietillverkning av flera enheter samtidigt...

    men sen är det ju så att eftersom i princip ingen av våra hobbymotorer, DA, ZDZ, MVVS, DLE, 3W för att nämna några...
    har standardiserade "halsar" och propeller hubb så varje starterkitt måste anpassas till aktuell motormodell för optimal funktion...

    så för växelådan med Bendix drev, tillverkning av alufäste för detta på motorns "hals", beräkning av rätt utväxling för aktuell cylindervolym, tillverkning av ny propellerhubb och drevet på denna...
    så landar vi runt 9000kr i pris ut till kund...
    det går åt många timmar vid svarv och fräs...

    sedan tillkommer förstås en borstlös motor med reglage, kontakter + LiPo för att
    driva det hela,
    här beror kostnaden på hur många cylindrar och hur stor cylindervolym den aktuella motorn har...
    för 170:an ser det ut så här, startmotor, reglage och LiPo ca 3400kr

    alltså straxt över 12000kr för ett komplett one of ombordstartersystem till en DA 170cc
    om jag skulle börja sälja dessa system...

    men jag ser det så här, hur mycket är en hand värd ? ?
    jag tycker det känns mycket bättre att kunna dra igång motorn med en knapp på sändaren istället...
    och skulle motorn stanna i luften av någon anledning, t ex lite lågt ställd tomgång,
    så kan man ju alltid testa att återstarta i luften


    /Perra

  14. #34
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Oooops! Jag som trodde jag tog i....
    Det är tveklöst ett väldigt fint system, och säkert är det flera som inte tvekar att betala vad det kostar.
    Men smakar det så kostar det. Jag hade själv uppskattat ett lite billigare system.

    Sedan är min erfarenhet att motorer med tändstift inte slår bakut. Tändsystemet ger "lågtändning" vid låga varav, dvs, när man handsvingar propellern. Jag har mycket större respekt för en 0.40 metanolmotor än en 110cc bensinare.
    Ove (AM) Nielsen

  15. #35
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Oooops! Jag som trodde jag tog i....
    Det är tveklöst ett väldigt fint system, och säkert är det flera som inte tvekar att betala vad det kostar.
    Men smakar det så kostar det. Jag hade själv uppskattat ett lite billigare system.

    Sedan är min erfarenhet att motorer med tändstift inte slår bakut. Tändsystemet ger "lågtändning" vid låga varav, dvs, när man handsvingar propellern. Jag har mycket större respekt för en 0.40 metanolmotor än en 110cc bensinare.

    det går säkert att hitta och bygga startsystemet med billigare komponenter... men även de 12000kr är bara en liten del av totalsumman för hela kärran såå...

    och jag har sett vad som händer när händer kommer i vägen för en 170cc med 32x12" kolfiber propeller, det är ingen vacker syn...

    normalt sett är dagens tändsystem oerhört säkra precis som du säger, Men ! när de går sönder Då %¤# vad motorerna kan sparka bakut ! !

    och ska man som jag tävlingsflyga med kärran är det ju en fördel att inte behöva stå och veva igång motorn för hand och bli trött i armarna precis innan en viktig, kanske avgörande flight

    /Perra

  16. #36

    Standard

    Sen får man inte glömma fördelen med att kunna dra igång motorn i luften om den skulle mot förmodan dö utan förvarning! (Förutsatt att det inte är soppatorsk )
    Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
    Källa

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Parakos Visa inlägg
    Sen får man inte glömma fördelen med att kunna dra igång motorn i luften om den skulle mot förmodan dö utan förvarning! (Förutsatt att det inte är soppatorsk )
    Eller som jag såg en gång, en stor fet Beaver med FEMA-starter, sjöflyg. Den stannade efter landning... bb-b-b-brrrr så va den igång igen och lufsa in mot stranden. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard





    systemutveckling tar en stund, men det går framåt

    /Perra

  19. #39

    Standard

    Är startmotorn ovanpå motor? Hur blir det då med kåpan, om så är fallet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40
    speedbird1s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    CNC - operatör
    Klubb
    GMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är startmotorn ovanpå motor? Hur blir det då med kåpan, om så är fallet?
    då vrider man startmotorfästet 180 grader så att startmotorn kommer under motorn...


    /Perra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •