Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Ni som r frn Malmtrakten...

Standard Ni som r frn Malmtrakten...

Hur resonerar ni med det vdret som vi har nu? Det r ju lite kastbyar.

Jag kraschade rejlt idag vilket jag tror kan skyllas p dem. Jag har en quadrocopter och kan tnka mig att en hexa klarar det hr vdret bttre. Var det dumt av mig att flyga idag, eller borde en quad med Naza v2 klara det hr?
    GAUI 500X Quadrocopter, DJI Naza V2, Futaba T8J radio, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal, Zenmuse H3 3D upgrade (TPPacks.com), DJI iOSD mini, GoPro Hero 3+, Flytrex Flight Recorder, ImmersionRC transmitter/receiver, 7" monitor ☺

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Min erfarenhet r att ju mindre antal motorer du har desto stabilare. Nu vet jag inte hur det blst idag, jobbat inomhus hela dagen. Utrustningenborde klara 10m per s, dock ingen vacker flygning men det borde de klara av, hsr fr mig att det str p de flesta kontrollers 8 m per s r max vi d de klarar.

du mste lra knna din utrustning och d kunna avgra om du klarar det eller ej. Du kan aldrig skylla p utrustningen det r ditt beslut att flyga i vind, allts ditt ansvar.
    ken
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Det har blst rejlt idag och jag hade inte flugit idag med en mindre Quad , dels r det inget roligt och dels r det inte riskfritt annars fr man ju vnja sig med vind om man bor i Skne och jag har normalt inga problem med mttliga vindar upp till 8 sekm men som Kenneth skriver fr man ta hnsyn till vilka maskiner man har och hur de funkar vid olika frhllanden
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Standard

Jag flyger i vindar upp till 13m/s (kan skert flyga i mer vind men inte testat) med min disco utan ngra problem. Men man mste veta hur quaden beter sig och kunna kontrollera den.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Min erfarenhet r att ju mindre antal motorer du har desto stabilare.
    Ofan...jag trodde att det var tvrtom! Att sex motorer klarade att hlla den bttre i luften n fyra.

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    du mste lra knna din utrustning och d kunna avgra om du klarar det eller ej. Du kan aldrig skylla p utrustningen det r ditt beslut att flyga i vind, allts ditt ansvar.
    Jo, givetvis. Nu har jag lrt mig att detta var fr mycket... Men jag misstnker ocks en pryl som jag hade satt p, som blev ett litet vindfng. Vldigt dumt s hr i efterhand, men men...
    GAUI 500X Quadrocopter, DJI Naza V2, Futaba T8J radio, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal, Zenmuse H3 3D upgrade (TPPacks.com), DJI iOSD mini, GoPro Hero 3+, Flytrex Flight Recorder, ImmersionRC transmitter/receiver, 7" monitor ☺

Standard

TBS Disco Pro flyger jag. Jag r ofta ute och flyger nr det blser. Jag tycker t.o.m att det r ganska kul att flyga d. Jag tippar att jag testat runt 13-15 m/s och det har fungerat fint. Jag krde ven min Phantom med Zenmuse i hstrusket flera gnger (sld nu). Den flaxade runt rejlt, men Zenmuse H3-2D Gimbal fixade det bra. Jag skulle kunna tnka mig att snickra ihop lite verblivet till en quad och hrdtesta i 20 m/s bara fr att jag blev nyfiken nu. Hoppas det blser i morgon. Hur mycket regn tl maskinerna. Ngon som testat?

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Kra Luft,
    Du vet som jag att ppen elektronik inte tler fukt, kapslar man in elektroniken men plast dip eller hljen ksn de tla lte stnk, men det avrds att flyga med mk vid regn. Vatten kryper in p de mest otnkbara stllen.
    KEN

Citat Ursprungligen postat av Luft Visa inlgg
    TBS Disco Pro flyger jag. Jag r ofta ute och flyger nr det blser. Jag tycker t.o.m att det r ganska kul att flyga d. Jag tippar att jag testat runt 13-15 m/s och det har fungerat fint. Jag krde ven min Phantom med Zenmuse i hstrusket flera gnger (sld nu). Den flaxade runt rejlt, men Zenmuse H3-2D Gimbal fixade det bra. Jag skulle kunna tnka mig att snickra ihop lite verblivet till en quad och hrdtesta i 20 m/s bara fr att jag blev nyfiken nu. Hoppas det blser i morgon. Hur mycket regn tl maskinerna. Ngon som testat?
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sjlv har jag bara ytterst begrnsad erfarenhet av sdana hr farkoster men nog mste vl den egna flygskickligheten betyda en hel del ven om elektroniken som sdan klarar mycket ? Allts att en erfaren flygare av multikoptrar borde ha lttare att ven klara av smre vderlek n en nybrjare om kanske frlitar sig mera p elektroniken...
    Sen r det ju s i mera konventionella flygmaskiner att mera blst innebr att en snabbare maskin r mera "opverkad" och rent allmnt r det ju f krror som egentligen r roliga att flyga nr blsten tar i - mjligen hangkrror undantagna. Sen kan det vara en utmaning men det r en annan sak tycker jag - i alla fall nr det gller konventionella krror.
    Roger

Standard

Roger,
    det funkar inte riktigt s med multikoptrar - ett plan eller heli behver inte elektronisk stabilisering fr att flyga men multi mste. Drfr hnger det inte i frsta hand p pilotens skicklighet. Men visst kan en strre skicklighet, som i mnga andra fall, ge piloten en strre marginal vid hgre vindstyrkor.

jag har flugit mest Y6 och X8 och vad gller fotografering skulle jag aldrig f fr mig att t.ex skicka upp en Nex5+objektiv med en quad, minsta fel s br det raskt av nedt ......

Annars finns det mnga exempel p quad's som med rtt motor/prop/vikt kan flyga i stark vind. Coaxial funkar ox bra.

Standard

Nr jag filmade vraket bredvid resundsbron s blste det ca 12 m/s i byarna enligt SMHI. Det kndes ngot mindre nr jag var dr.
    Filmen ligger i denna trden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...light=utmaning

Kenneth E, Vi gick i samma klass i gymnasiet s du vet att jag ofta sov p lektionerna och antagligen den lektionen p el-lran dr lraren berttade om vatten och elektronik.
    Egentligen fattar jag vad som hnder, men vissa tillverkare t.o.m. i Sverige hvdar att man kan flyga deras ramar i regn. ven om man kapslar in all elektronik s r ju motorerna fira.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Halcon - jod, visst r jag infrstdd med att multikoptrar helt och hllet r beroende av elektronisk stabilisering fr att kunna flyga men som du ocks sjer s kan nog en skicklig pilot dels ge en strre marginal men eftersom man trots allt kan pverka "rodren" s vill jag nog tro att i utsatta lgen s kan det vara skillnad p om piloten r nybrjare eller erfaren. Men som sagt - mina erfarenheter av denna typ av farkost r nnu s lnge relativt begrnsade. De f jag "flugit" har dock inte flugit sig sjlv utan krvt pilotstyrning - om man inte bara skall hovra.
    Roger

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Rtta mig om jag har fel, men elmotor tler vl rejlt med fult innan den felar.
    DS-24 operatr.

magnusvrs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    162
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Borstlsa elmotorer kan kra under vatten om man verkligen vill, s det r inga problem. Problemet r vl elektroniken, men skyddar man den med kupol och plast osv, s kan man nog flyga i regn om man vill. Det r som ngon sade nd risk att vattnet hnger kvar och ger skador lngre fram, om det fr ligga kvar vattenpartiklar som gosar in sig i kretskortet efterhand.

Jag har krt min tric och Octo med FPV en blsig dag. Det gr, men det r inte skoj. Fr ge full gas och vinkel t ena hllet, och hller p att fara till nsta kommun t andra hllet.

Det jag mrkt p min APM r att den fr "flippar" ibland om man kr nr det r blsigt. Dels behver man stlla ner knsligheten p den, men vrst av allt s vill den emellant kasta sig upp eller ner, hger eller vnster. Tror att vinden och de extra vibrationerna den medfr, spelar spratt med sensorerna.
    Jag flyger inte i blst lngre, kul att ha provat men lite fr farligt. Kvittar hur bra pilot jag r om min APM-kontroller tycker att den ker upp och ner fr en sekund.

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Visst stabiliserar korten men det r ju nd piloten sjlv som kontrollerar maskinen och visst kan man sjklv styra mot vinden nr det blser? oftast bttre n vad kortet sjlv kan. Det verkar dock vara en jkla skillnad p olika kort hur bra de hanterar vind. Kan i alla fall svra att mina quads med CC3D hanterar vind betydligt bttre n den med KK2.

Vad det gller antalet propellrar s tror jag inte det r det som spelar s stor roll i vinden utan snarare massan, en strre tyngre maskin pverkas nog inte lika hastigt av vinden oavsett om den har 3 eller 8 propellrar.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Halcon - jod, visst r jag infrstdd med att multikoptrar helt och hllet r beroende av elektronisk stabilisering fr att kunna flyga men som du ocks sjer s kan nog en skicklig pilot dels ge en strre marginal men eftersom man trots allt kan pverka "rodren" s vill jag nog tro att i utsatta lgen s kan det vara skillnad p om piloten r nybrjare eller erfaren. Men som sagt - mina erfarenheter av denna typ av farkost r nnu s lnge relativt begrnsade. De f jag "flugit" har dock inte flugit sig sjlv utan krvt pilotstyrning - om man inte bara skall hovra.
    Roger
    En bra pilot har vl enklare att bedma om det r lmpligt att flyga om inte annat. Ett flygplan lter sig kastas runt medan en multikopter aktivt kompenseras. Blser det fel s kan man mycket vl choka PID regulatorerna och d hjlper det bara att aldrig ha startat. Lite som om man kr i diket med bilen, var det halkans fel?
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Ska man ha en multimaskin att flyga riktigt bra i vind s fr man se till att den r inreglerad fr att hantera den typen av belastning , jag har flugit multi i mycket hrd vind, inga som helst problem men att flyga med samma instllningar en vindstilla dag knns inte alls lika trevligt .

att choka pid regulatorerna eller vad du nu sger frstr jag inte riktigt , skulle det vara s att man gr det s har man inte hrdvara anpassad fr applikationen i min vrld.
    om jag nu frstr choka rtt?
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer