Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Börja med el-helikopter

  1. #1

    Standard Börja med el-helikopter

    Jag är väldigt sugen på att införskaffa en el-helikopter i 450-storlek eller större. Men då detta är en ny värld för mig vet jag inte riktigt vart jag ska börja för att inte köpa grisen i säcken. Jag har mångårig erfarenhet av metanoldriva RC-bilar men tunt inom flyg förutom billiga 4-kanaliga microhelikoptrar (mode 2).

    Jag ser ju byggandet som halva nöjet så finns det några vettiga byggsatser eller bör man köpa färdigbyggt?
    Bör jag köpa ett naket skelett och bestycka själv med servo, gyro, motor m.m eller är de färdiga paketen bra?
    Vilka helikopterfabrikat är kända och tillförlitliga? Reservdelstillgång?
    Hur mycket får man ge för en komplett helikopter som är helt okej?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det bästa tipset är nog att kontakta nån klubb i närheten där det finns heli-flygare så kan du ställa dina frågor "face to face".
    Roger

  3. #3

    Standard

    Nja, jag tycker det är smidigare att få en hög med förslag över nätet först. Då kan jag direkt googla på dem och jämföra för att ha ett hum om vad de kan tänkas tipsa mig om.

    Jag kommer se ut som ett fån när de börjar prata throtlle-hold, kollektiv pitch, auto rotation, dual rate, flybarless/flybar o.s.v
    Jag har för mycket att lära mig innan det är dags att besöka en klubb. Därav lite tips för att ha något att gå på samt lite kvällslektyr för att hålla intresset uppe.

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Det är inte en dum ide att skriva in var du bor i din profil.

    Det är givetvis bäst att använda vad andra i närheten flyger men har man otur så stöter du på flygare som tycker att det inte går att börja med en 450 och att det inte är någon ide att börja med något som kostar under 10000-12000kr, det var vad som hände mig. Det fanns motpoler som tyckte att det var helt onödigt att lägga mer än 1500kr på heli och radio också men jag blev lite trött när jag såg hur mycket de skruvade Jag lade ner innan jag började men något år senare så blev det ett impulsköp i en riktigt stor hobbyaffär i Florida.

    Jag tycker att Aligns 450 byggsatser är mycket kompletta och inte alltför dyra. Det handlar om ca 4000kr utan radio här i Sverige och det har inte varit mycket skillnad att köpa i utlandet. Dock så har Align precis släppt en ny 450 nu och jag hittade inte den hos de svenska handlrarna ännu.

    Om du köper en så kallad 450 Combo så får du allt utom gyro nu och med en Super Combo så kommer även deras 3GX gyro med. Det finns många som nästan går i taket när 3GX nämns, jag trodde att det bara var BeastX och VBar maffian som hetsade upp sig men det slutade faktiskt med att jag bytte till ett Brain gyro efter ett antal flygningar och jag trivdes mycket bättre med hur den flög efteråt.

    Align 450 reservdelar är billiga, kinesiska kopior av samma samma delar är helt klart sämre men de kostar också bara en bråkdel.

    Men då du pysslat med metanolbilar så kan du inte vara rädd för att skruva och leta delar, då kan det absolut vara ett alternaitv att köpa en kineskisk Align kopia. Jag kan bara uttala mig om HK 450 pro då jag byggt en sådan, man får sitta en stund och välja delar och man bör inte räkna med att man lyckas beställa allt man behöver. Det tog väl ett par veckor att bygga min HK 450 Pro inklusive tiden det tog att beställa kompletterande delar. Originalet som var den första heli jag byggde först tog några timmar i lugn takt.

    Jag gillar inte att meka så min HK 450 behövde Align delar för ca 1000kr för att bli ok, det inkluderar servon, kardanen till stjärtrotorn och samtliga drev i hela helikoptern! 3GX gyrot räknar jag inte då det ofta brukar skänkas bort eller säljas för ett par hundralappar.

    Många verkar komman undan med mycket billiga servon när de bygger en helikopter med flybar, men tex HXT900 servon som är populära i lågbudget flybar helis verkar inte trivas så bra i en flybarless heli. Belastningen är mycket högre på servon i en flybarless heli och det krävs högre precision.

    Det skulle vara kul om någon kunde tipsa om bra budgetservon till en flybarless 450 då det känns som det är det största hindret för att komma undan billigt med en kinesisk kopia!

    Jörgen

  5. #5

    Standard

    Jag har inga problem alls att med att leta specifikationer på passande servon, gyros, fartreglage m.m. jag snarare älskar det. Lika så bygga och optimera. Så var det iaf med mina bilar.

    Men nu är det nytt territorium och jag läser väldigt många guider om rc-helikoptrar och snappar upp en hel del. Men som alltid på nätet ska man ta det folk skriver/rekommenderar med en nypa salt. Sällan de erkänner att de köpt skit eller har gjort någon vidare jämförelse. Men jag läser med stort intresse.

    Vet inte riktigt vad min budget ligger på men säg 6000kr? Vist kan jag skicka in en 1000-lapp till eller två om jag får så mycket mer för pengarna. Men o andra sidan klarar jag mig på 4000kr är det toppen.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...då kan du reservera de återstående tusenlapparna till reservdelar för det brukar tyvärr behövas...
    Men jag förstår nog inte riktigt rädslan för att besöka en klubb...
    Är själv ingen heli-flygare (ja - kanske på din nuvarande nivå) men är omgiven av ett flertal kompisar som flyger såna farkoster. Align är ju alltid gångbart och flybarless är nog också defacto-standard idag om jag skall tro mina kompisar.
    Storlek på helin kan alltid diskuteras. Småhelisar som t ex Blade 130X är ju i sammanhanget väldigt hållbara även om dom är just små och måste flygas i omedelbar närhet. Har även sett Nine Eagles Solo Pro 126 flygas väldigt avancerat inomhus - och även den tycks tåla massor av misshandel. Det är ju absolut inga helisar i 450-storlek men har man möjlighet till inomhusflyg (via nån klubb t ex) så är t ex en Nine Eagles Solo Pro 126 nåt man kan starta med och göra dom flesta initiala misstagen på ett mycket billigt sätt... Den är ju ingen vanlig nybörjar-heli utan går att flyga rätt avancerat med om piloten kan detta.
    Har man framgångsrikt flugit en sån liten men fullvärdig heli så blir det nog enklare och framförallt billigare när man skall prova på en större heli och många hos oss väljer numera en 500-heli som första utomhus-helin eftersom den bl a är lite större och därmed också lite enklare att se. Sen säger ju alla att det är enklare att börja med en större heli men just dessa små "100 g helisar" är ju så otroligt stryktåliga så man kan göra många misstag utan större reparationsbehov. Och man kan flyga inomhus i t ex en gympasal vilket inte är helt fel under den årstid vi är i just nu.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    16
    Klubb
    VMFK Västerås

    Standard

    Ju större desto lättare att flyga brukar man ju höra, men det finns ju fler parametrar att ta med i ekvationen... Rädsla och ekonomi! Jag gick från en illa flygande 500 (första helin) till en helt fantastisk 600. Jag har aldrig känt någon rädsla för större maskiner, då jag har en otrolig respekt, och flyger aldrig nära varken mig själv eller marken. Jag har en liten Blade 130X som gått i backen några gånger, bara vända rätt och flyga vidare, däremot har jag aldrig krashat någon större maskin, och det tror jag är tack vare simulatorn. Mina tips till dig är att flyga mycket simulator och sedan köpa en relativt stor helikopter, 500 eller större. Detta enbart på grund av stabiliteten! För mig är det svettigt att flyga 130X, medans 600an är ren njutning! Imorgon tar jag nästa steg, då blir det maiden på min Goblin 700.

  8. #8

    Standard

    Jag skulle nog sträcka mig till att säga att de första slantarna bör gå till en simulator, jag har Phoenix och det verkar som de flesta heli piloter är nöjda med den.

    När det gäller radion så kör jag Spektrum då jag tycker om att använda samma radio till alla modeller. Även de mindre som Blade 130X och Blade Nano CPX som båda kräver en Spektrum radio. Jag tyckte att det släppte ordentligt för mig med de två små modellerna. Blade 130X tål att gå i backen ordentligt på gräs om man bara slår av motorn, på ett hårt trägolv eller på asfalt så händer det lätt lite saker. Min blade nano tålde minst 50-100 crasher på trägolv sedan gav styrkortet upp.

    Det är inte en dum ide att försöka köpa en begagnad radio, DX6i eller bättre är vad du behöver. Gärna en DX8 som kommer att räcka ett bra tag även om du fastnar i det här träsket. Om det är svårt att hitta begagnat så går det att börja med en Orange T-six som är en kinesisk radio som är Spektrum kompatibel, kostar ca 65$ på hobbyking.

  9. #9

    Standard

    Många bra tips och synpunkter. Tusen tack.
    Jag ska besöka mina lokala hobbybutiker och se vilka fabrikat de saluför samt rekommenderar. Med lite hjälp från er samt om jag får tag i någon i traktens flygklubb så ska jag säkert kunna hitta rätt.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nr1. Simulator det sparar tusenlappar och man blir bättre fortare.

    Nr2. Besök en klubb med helikopterfolk. jag hade aldrig utvecklats så fort som jag gjorde om jag inte åkt till en klubb
    nu åkte jag till klubbar med otroligt duktiga folk kanske med några av sveriges duktigaste piloter men detta triggade mig att träna massor i simulator för att komma till den nivån. ( har gett upp nu kommer aldrig dit men kan hantera en helikopter rätt ok )

    nr3. Skaffade mig en blade mcpx när den kom och den fick alla spärrar att släppa för mig för den gick faktiskt krasha med utan att man behövde vänta på reservdelar för den gick inte sönder så lätt.

    och det sista tipset.

    Ja det är tråkigt att bara hovra men ge det ändå övningstid åt alla håll även när du tycker att det sitter ok dom orienteringsövningarna finns med i all flygning .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Missade simulator i mina små amatör-tips med det är nog det som nämns flitigast bland heli-flygare så det skall stå överst på din inköpslista helt klart. Om du inte har möjlighet att flyga inomhus, t ex via nån klubb i närheten, så flyg simulator först innan du funderar över vilken heli du skall välja. Och eftersom många heli-flygare alltid skall ha det senaste så brukar det finnas en hel del fina begagnade att få tag i - t ex Douglas (Doujoh ovan) "gamla" T-Trex 600 - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ex-600-pro-dfc
    Kan bara intyga att Douglas är oerhört noggrann med sina prylar så jag skulle inte tveka att köpa begagnat av honom - om jag hade behovet.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Finns det någon simulator som fungerar på mac?
    Använder man en speciell simulatorradio eller kan man koppla sin helikopterradio till datorn?
    Vilken radion ska jag titta efter?

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har dålig koll på mac gillar inte apple men vet många som kör phoenix med nån typ av virtuellmaskin på sina maccar.

    det är lite olika om man kör med simradio eller sin egen , själv föredrar jag min egen för då blir det så likt verkligheten jag kan komma.


    du bor ju i norrköping där har vi några enormt duktiga helikopter killar. eastcoastheli kallar dom sig för .
    dom hjälpte mig mycket i början just med setuper av helikoptrar och felsökning.

    kontakta fritte han ser till så du är i luften snabbare än du hinner säga helikopter.
    http://ech.se/

    dom flyger jämt

    ett par i eastcoast heli tävlade i Vm så det är hög kunskap hos dom
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    16
    Klubb
    VMFK Västerås

    Standard

    Heli-x fungerar till Mac!

  15. #15
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej,

    Det finns en funktion i mac där du i uppstarten inleder med ett tangentbords kommando, då kan du välja om du vill köra PC eller Mac, detta under förutsättning att Bootcamp är installerat med en äkta PC, enkelt, fungerar klockrent. Är bättre än en mjukvara installation som inte är lika effektiv, där kan du välja , Parallels Virituell PC m.fl.
    Annars så finns Aerofly, http://www.aerofly.com , denna finns för både PC och Mac. Välj om du vill köra med din egen radio eller den som kan beställas med i paketet. HAB har haft den, är osäker på om dom fortfarande har de.
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  16. #16

    Standard

    Hade hoppats på att slippa bootcamp, vmware, parallells samt köpa en Windowslicens. Men men, man kan inte få allt här i världen.

    Men en Spektrum dx6i eller liknande kanske man skulle slå till på samt datormodul och laborera med lite olika testversioner av flygsimulatorerna. Nånting tänker jag skicka upp i luften i vår så en vettig radio är ju aldrig fel att ha hemma.

    Några fler än Spektrum dx6i jag bör titta på?

  17. #17

    Standard

    Hej,

    Jag satt och kollade på annonserna och såg att det kanske fanns ett objekt som skulle kunna passa dig i Norrköping: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-3D-Belt-Drive

    Fast-Lad har en combo med DX6i och Phoenix simulator för ett mycket attraktivt pris på: http://www.fast-lad.co.uk/store/prod...ducts_id=21129

    De har också ett paket med DX7S och Phoenix för ungefär samma pengar som du får ge för DX6i och Phoenix här i sverige. Tyvärr så är DX7S paketet slut just nu men det kanske kommer in innan du behöver slå till.

    Jag tycker att de svenska priserna var helt ok i våras men nu är det inte roligt att jämföra.

  18. #18

    Standard

    HK-450GT PRO V2 3D Belt-Drive som var i annonsen är väl en T-Rex 450 kopia va?
    Passa alla T-Rex reservdelar samt uppgraderingar på denna?

  19. #19
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det ska passa bra.

    Från HK's hemsida:

    HK-450GT PRO V2 CCPM 3D Electric Helicopter Kit (Align T-rex Compatible).
    Modeled on the famous and proven Align T-Rex 450PRO V2 helicopter kit.

    Matsa...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •