Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: FPV bensinbåt :)

  1. #1

    Standard FPV bensinbåt :)

    Då ja ofta är ute med segelbåten o dricker bärs o bara njuter sommartid så är ja sugen på en bensinbåt, (mest för att slippa strulet som metanolmotorer medför)

    Nu till min fråga, blir räckvidden mycket sämre när det är över vatten ? läste det ngm stans.
    Och vad kan man ungefär om man vågar teoretiskt gissa räckvidden över sötvatten.
    Kan ju iofs köpa en 5m antrenn förlängningsladd o stoppa upp en runtstrålande antenn uppe i masten så gör det väl en jäkla skillnad.

    Och en annan fråga, Har en FY-Dos autopilot ligger, borde inte return to home funka lika bra på en RC båt ?
    Och en OSD så man kan hitta hem, (eftersom kameran hamnar ju rätt lågt o 0.5m vågor kommer motsvarar 15m vågor i skärmen)

    Skulle vara så jäkla kul o åka riktigt långt med båten fram till alla speciella egendomliga fiskare som i vanliga fall får typ panik om man kommer för nära med segelbåten.
    Beam e4, Twinstar2, pulse mini xt, easystar, kyosho redbul epp x2, reptile quad fpv, fatshark dominator w/headtracker n 5,8ghz, turnigy 9xr fr-sky djt. Fy41-ap, fy-dos 1,2ghz800mw

  2. #2

    Standard

    Radiovågor brukar nå längre över vatten än land.
    Ett LRS system borde funka bra.
    RTH borde fungera.

    Mastmonterad antenn är nog inte helt fel.
    Jag tycker dina Idéer verkar vettiga.

  3. #3

    Standard

    Ardurover skall funka på båt också...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    När jag skulle köpa 2.4GHz (RC) till min bensinbåt istället för 40MHz så sade dom nejnej på nåt båtforum (smbf tror jag) för det studsar på vågorna och räckvidden kortas ner rejält, så 40MHz skulle det vara och så blev det. Hur det är med video på GHz, vete sjutton, men knappast bättre. Radiovågor når längre över vatten än över land, säkert för att det är mindre träd och berg på vatten. =) Vad vet jag. Det sänds ju långvåg över längre sträckor och det studsar mellan vattenytan och "himlen". Kortvåg används väl ej vid sådana sändningar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Föresten påpekade nån att nån sändares GHz-system funkade bättre ändra, men vilket det var, minns jag inte. Futabas eller Spektrum var skräp, det andra bättre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har man sagt att "Futaba är skräp" så låter det tveksamt seriöst... Och våglängden är ju densamma på alla 2,4 GHz-system och sändarens uteffekt är ju likaså begränsad och max-gränsen brukar utnyttjas så det är svårt att se vad skillnaderna skulle ligga - och i vart fall att Futaba skulle vara "skräp".
    Sen skulle jag inte vara förvånad över om man har sämre räckvidd direkt vid vattenytan jämfört med för en flygmaskin som är lite högre upp. Men det är bara en känsla och inget väl underbyggt.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag kör 2,4 på en motorbåt utan några som helst bekymmer. har kanske som max varit 50 meter bort iofs men det funkar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    2.4 fungerar utmärkt, men du kanske bör förlänga antennen till mottagaren om den sitter djupt ner i båten. Finns oftast som tillbehör hos de flesta tillverkare. Dra antennerna i plaströr upp från skrovet och plugga änden så inte vatten kan komma in.
    Nu borde du ha en km räckvidd i LOS.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag tror det var spektrum dom tyckte var skräp, iaf innan dsmx. Spektrum har länge varit avskytt på tex fpvlab pga dsm2.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Jag tror det var spektrum dom tyckte var skräp, iaf innan dsmx. Spektrum har länge varit avskytt på tex fpvlab pga dsm2.
    Så va det säkert, FASST eller vad jag nu flyger med så var det bättre att välja. Litar på att dom där som sysslat med RC-båtar i många år och tävlingssammanhang vet vad de pratar om jämfört med mig. Har bara haft två båtar senaste tiden, en Tonka med CMP Evo och en Challenger med 26cc, bägge 40MHz'ade. Man kör inte så långt ifrån sig själv, men med FPV så kan det säkert barka iväg, kanske bäst använda Futaba 2.4GHz FASST Full Range-mottagare och inte nåt dyrare 40MHz Futaba-båt-grejs som jag köpte för ett år sedan... Tänker på räckvidden. Båtgrejerna klarar väl inte så många hundra meter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag måste bara flika in med en tanke eller en rättelse. Autopiloten kommer INTE funka eftersom den kommer inte köra den sträckan som du har kört med svänga osv utan den kommer ta sig från A till B och ligger det då ett skär i vägen så kommer du få åka dit och hämta båten.
    Bara en tanke från mig.

  12. #12

    Standard

    Borde väl funka rätt bra med att ha en antennförlängning och entennen monterad högst upp på segelmasten (iofs bara 4m) men ändå, båten ligger i en sjö så det är sällan högre än 1m vågor. (och då kör man nog inte med rcbåten spec mkt)

    Ang autopiloten, så ja det har jag fattat att den kör Retur to home fågelvägen.
    Vore kul o köra båten via GCS programmet, FYtechs prog, klicka på kartan o båten åker den rutt man plottrar ut. =)
    Beam e4, Twinstar2, pulse mini xt, easystar, kyosho redbul epp x2, reptile quad fpv, fatshark dominator w/headtracker n 5,8ghz, turnigy 9xr fr-sky djt. Fy41-ap, fy-dos 1,2ghz800mw

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hur har detta gått för dig?

    Låter intressant och kan påpeka att jag kört med Futaba 2.4Ghz i båtar å de har funkat kalasbra, men som simon också skrev så är man sällan långt bort(men med fpv ändras ju det fort).

    Har själv planer på att montera kamera på en träskbåt och kommer då köra med min Futaba 7C 2.4Ghz.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •