Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OpenPilot Revo och ESC m.m.

  1. #1

    Standard OpenPilot Revo och ESC m.m.

    Skitväder = bygga = åxå kul!

    Jag sitter med ett OpenPilot Revo kort och funderar på hur jag skall planera mitt bygge.
    Den kommer att hamna i en experiemntmaskin till för att jag skall lära mig hantera kortet.

    Fråga 1:
    Kan jag peta in mina TBS BulletProof Simon K ESC'ar rakt in eller måste jag klippa en kabel på 3 av dom?

    Fråga 2:
    Kortet får väl power från ESC'en/arna?
    Jag är ju van vid Naza som får power från PMU (heter den tror jag) som direkt lödas på plus och minus på ramen (t.ex. DJI ramar eller TBS).

    Fråga 3:
    Om jag vill peta in en Futaba S.Bus kabel så skall den gå in i "Main Port"?

    Setup:
    OP Revo, TBS Bulletproof ESC, Tiger 900 eller DJI 2212/920KV, 8x5 Graupner prop, 4S batteri,

    Jag har lekt en hel del med Naza där allt bara är att plugga in. Så detta är en ny värld där jag inte vill göra några grodor och bränna, överlasta eller korssluta något.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    fråga 1.

    Jag kommer inte ihåg om jag lödde dit pinheadarna eller om det va färdigt men ta en multimeter och kolla om + pinnarna har kontakt med varandra jag tror inte dom har det så det bör vara lugnt men mät för säkerhetsskull.

    fråga2.

    Jupp den får power av escarna, finns andra vägar att mata men det är det vanligaste och smidigaste.

    fråga3.

    Kommer inte riktigt ihåg men ganska säker på att mainporten är rätt väg att gå.
    det ser du i programvaran om inte jag minns fel.
    annars är openpilot wikin bra för sådana frågor .


    Om du skulle bränna nått någongång så finns ett ess uppe i norrland som kan revokorten som fixar det till en mycket mycket låg peng.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Tänker jag rätt nu?

    Plus pinnarna = mittenpinnarna som går till ESC-kablarna?
    Jag kan mäta mellan mittpinne 1 och mittpinne 2 eller 3 eller 4 eller 5 eller 6 t.ex. för att se om det finns kontakt.
    Japp det är kontakt där. Alltså skall jag pilla bort plus kabeln på 3 ESC'ar?

    Vad händer om jag inte tar bort dom?

    ESC levererar 5V till OP och därmed också till Futaba mottagaren (Eller EzUHF som är på ingående).
    Rätt/Fel?

    Jag borde ju kunna mata FPV kamera med dessa 5 volt? Sen är det ju bara den gula sladden som skall in i VTX.

    Lite utanför ämnet men jag kollar just nu på en VTX som vill ha 12V så jag måste hitta en bra step-down till detta eftersom jag kommer att köra 4S.

    Jag har kollat i Wikin och den är bra. Jag är bara lite nervös när det är helt nytt jämfört med DJI produkter. Så jag är jättetacksam för svar.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om dom har kontakt så bör du ta bort röda tråden. det beror egentligen på vilken typ av esc det är men istället för
    att förklara och försöka få fram det så tycker jag du ska ta bort + trådarna. ytterst sällan man bränner styrkortet men escarna kan bli väldigt varma m.m

    mottagaren blir matad från kortet.

    om du ska mata vtx och grejer med samma matning så bör du i 98% av fallen skaffa ett filter annars kommer du få en massa störningar . jag kör alltid med separat acc till vtx bara för att slippa den risken.

    har du 5volts kamera behöver du nån typ av regulator.
    jag kör 12v kamera och sändare separat istället.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om du har switchat reglerad Bec, får du bara använda en ESC att driva kortet. Analoga ESC går bra att koppla in alla fyra på en gång utan problem, där emot om de är switchade så lämnar de en signal i fyrkants (opimalt)form och skulle dessa signaler komma i ofas med varandra så drar de i ofas ner spänningen och de i fas arbetar hårdare för att bibehålla signalen och kan därför överhetta, lite enkelt förklarat.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Switchad eller linjär är nog mer vanligt att man säger
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    TBS Bulletproof ESC är tydligen linjär och jag har nu kollat med andra som kört utan att klippa kabel på dessa ESC'as och flugit utan problem.

    Filter skall jag ha till VTX. Skall bara hitta något snabbt ställe att beställa från. Och en 12V stepdown krets.

    Tack för all info...

    //Luft

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •