Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Space Walker ett nytt byggprojekt

  1. #41
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Som sagt, det går långsamt men jag har ett företag på orten som behöver min hjälp emellanåt.
    Har i alla fall tillverkat de delar som behövs för att montera ett tändsystem.
    Har tillverkat ett sensorfäste och en ring med magnet. Har även gjort klart motorkåpa, den är provisoriskt monterat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5270002.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	45737 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5270003.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	98,6 KB 
Id:	45738 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5270005.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	45740 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5270006.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	45741 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5270004.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	45739
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #42
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har smugit igång tråden igen. Måste passa på när regnet öser ner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8190001.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	47189 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8190002.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	47190 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200004.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	47191Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200005.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	47192 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200007.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	47193 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200008.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	47194

    Har limmat på plywood med pu-lim på "vingstålen". Tanken är att det skall bli bättre vidhäftning när jag limmar in vingstålen i vingkärnan som är av frigolit.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #43

    Standard

    Hej Lasse!

    Ser att du har utökat diametern på medbringaren. Har det fler orsaker än att fästet för givaren ska passa bättre? Funderar på om det kan påverka funktionen på tändsystemet på ett positivt sätt.

    /Mats

  4. #44
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det är enbart för det skall passa fästet för givaren bättre, känns också inget vidare att borra in magneten i medbringaren, det finns inte material riktigt heller för att det skall bli bra.

    Givaren har jag fastmonterad och ringen som magneten är monterad i är justerbar på medbringaren.

    Att det skulle påverka tändsystemet positivt tror jag inte eftersom gnistan kommer när magneten "lämnar" givaren.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Det är enbart för det skall passa fästet för givaren bättre, känns också inget vidare att borra in magneten i medbringaren, det finns inte material riktigt heller för att det skall bli bra.

    Givaren har jag fastmonterad och ringen som magneten är monterad i är justerbar på medbringaren.

    Att det skulle påverka tändsystemet positivt tror jag inte eftersom gnistan kommer när magneten "lämnar" givaren.

    Ok! På min ASP 61 borrade jag faktiskt in magneten i medbringaren. Vet inte om det är helt optimalt men det fungerar. Däremot har jag inte lyckats komma på något bra sätt att fästa givaren. Just nu sitter den med ett buntband men det är ingenting lösningen jag vill ha om motorn hamnar i en modell.

    /Mats

  6. #46
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ok! På min ASP 61 borrade jag faktiskt in magneten i medbringaren. Vet inte om det är helt optimalt men det fungerar. Däremot har jag inte lyckats komma på något bra sätt att fästa givaren. Just nu sitter den med ett buntband men det är ingenting lösningen jag vill ha om motorn hamnar i en modell.

    /Mats
    Med det system jag har tillverkat är det Inga problem med att fästa givaren. Men man bör då ha tillgång till svarv och fräs.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #47

    Standard

    Din lösning såg väldigt proffsig ut. Tyvärr saknas en del maskiner i mitt hobbyrum än så länge men jag får klura på en lösning som går att lita på.


    /Mats

  8. #48
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har gjort vinginfästningsdelarna klar för fastlimning I vingarna.

    Vingarna har jag plankat med balsa, (strykjärn och vitlim så klart).

    Har också limmat bakkant, capstrips och de delar som skall bli skevroder.

    Tillverkade också en borr och en borrguide för att kunna borra upp hål för sugrör som jag tanker dra servokabel i.

    Just nu så sitter jag I Åkersberga så det tar några dar innan jag är hemma igen, då skall jag gillra up vingarna mot kroppen så att jag kan limma in vingfästet I vinghalvorna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8190001 (2).jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	47554   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8190002.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	47556   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8190003.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	96,8 KB 
Id:	47557   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200004.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	47558   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200005.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	47559  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P8200007.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	47560   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020012.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	47561   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020013.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	47562   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020017.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	94,1 KB 
Id:	47563   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020015.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	47564  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020019.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	47565  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •