Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107

Ämne: Hållbart enkelt FPV-flyg?

  1. #21

    Standard

    Jomenvisst, definitivt! Jag säljer ju min gamla trotjänare (Ugglan) för ingenting just nu.

    Behöver endast betala ett rabatterat pris för fartreglage och motor.

    Har man lite depron hemma kan man ju enkelt bygga den själv också, tar kanske en halv-kväll.

  2. #22

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det är nog individuellt. Jag är mycket snabbare i luften med min RVJET än vad jag någonsin var med min Easystar. Bägge hade vingar som behövde monteras, när jag tänker på det är det ju exakt lika många delar som monteras men vad jag kommer ihåg var det struligt med Easystaren. Vilken som är snabbast beror nog på hur man har byggt modellerna men det kan ju rimligtvis inte skilja många sekunder då det är exakt samma moment som ska göras innan start.

    @Ålänning
    Kolla lite filmer gjorde med Cap innan du köper den. Och utgår då inte från TBS kraftfullt redigerade filmer. En hel del tycker att den vaggar för mycket efter kraftiga svängar, ett problem som är vanligt på flygande vingar men extra tydligt på Cap. Men eftersom den består av EPP är den ju mycket hållbar så den lär nog inte gå sönder i första taget.

    Om man nu tittar på mindre vingar (dvs ej RVJET mfl) så skulle jag hellre gjort som FMkit och köpt ett par mycket billiga Skyfunvingar, limmat ihop och installerat med ett minimalt FPV-kit. Det är svårt att komma billigare undan än det. Jag har själv två par dylika vingar som jag inte har hunnit bygga något av än men de tar ju inte så mycket plats på hyllan.

    Vingar är generellt mycket mer hållbara än mer konventionella modeller men det varierar ju givetvis en hel del.
    Jag kör med limmade vingar på bixlar så det enda man gör äer att trycka i accen och starta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #23

    Standard

    Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*.

  4. #24

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*.
    Går det i min fabia så borde det gå
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25

    Standard

    Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

    Dessa går bort:
    - Bormatec Q skippar jag, för små ackar, för liten, för yvig.
    - Depronhembygge skippar jag, mina egenbyggda vingar har inte alls betett sig som jag vill. =)
    - Bixler 2 skippar jag, den va ju så skör och det finns en 1a som är bättre
    - Multiplex Easystar va vanlig förr så den tilltalar mig inte.

    Följande återstår:
    - Caipirinha, gillar inte det där vaggande, vem vill se såna filmer... gyro i så fall och nu snackar vi början till påplockad
    - Bixler 1 (eller om den heter 1.1) ful som stryk men gör väl sitt. hur är det med nosen, är den i vägen?
    - RVJet, ser cool ut och verkar stabil, men den är ju inte mycket mindre än Bormatec Maja, jag som va ute efter litet enkelt.

    Hm. Vad har ni mer för vinklingar och givande tips? =)
    Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
    Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har inte Hobbyking flera vingar ? Har för mig att jag sett flera varianter men har ingen aning hur bra eller dåliga dom är.
    Roger

  7. #27

    Standard

    RVjet är för stor för att bara ha liggandes i bilen(caip kan man alltid ha med sig för den tar inte mycket plats). Har både en rvjet och en caip.

  8. #28

    Standard

    RVJet låter lite stor jo, ser lite stor ut, har redan denna: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8686

    Har sett lite filmer och man blir ju galen se på alla filmer med Caipen där den "skakar på huvet" titt som tätt.
    Och så såg jag på Bixler-filmer samt lite andra. Jösses va det vickas och skakar och vinglar osv. Är folk nervösa i fingerspetsarna eller har de skippat expo eller hoppat över grunderna med att inte ha glapp och kärv i stag, roderhorn etc? Samt vad använder folk för servon? Lågupplösta 20-cents HobbyKing-servon?

    Caip verkar liten jo. 85cm är inte mycket. Blir det verkligen bra med en GoPro och 3S 2200 samt minikamera och gyro på en sådan? Vill nog trots allt ha en FPV-kärra med GoPro-kamera, har gjort många filmer så man är ju skadad där och ska filma allt. =)

    Det finns många FPV-kärror där ute, men vill inte köpa nåt otestat kort denna gång.

    Gärna en någorlunda snabb kärra också, de jag flugit med FPV hittills har bara glidit fram.

    Flög MPX TwinStar II förut med FPV, vid ca 10:00 o framåt är det jag som flyger så som jag vill!
    http://www.youtube.com/watch?v=A3OvSEvGqdc
    Denna Twinstar gick vidare.

    Samt Bormatec Majan (vid 8:30 flyger inte jag, men då är det sol iaf och det är inte slomo):
    http://www.youtube.com/watch?v=4BHjHI54uio

    Gillar flyga långsamt, men det finns ju Majan för.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Bixler 1.1 eller en Phantom Wing borde passa dina önskemål ganska bra.
    1 st 3S 2200 i Bixlern och 2 st 3S 2200 i Phantom.

  10. #30

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

    Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
    Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.
    En rvjet utan den extra vingexpansionen blir ju typ mitt mellan, kommer inte riktigt ihåg men typ 1400 ?
    Boppi kan bekräfta vingspannet
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #31

    Standard

    RVJET flyger som bäst (enligt mig) med det sk korta vingen och har då 155cm spännvidd. Det tar max en minut att montera vingarna och när de är lösa tar inte RVJETen särskilt mycket plats, inte mycket mer plats än en Caipirinha. Men RVJETen är ju knappast en liten och enkel modell. Och den är ju inte billig, särskilt om man inte behöver PnT-nosen.

    Phantom har exakt samma spännvidd som en RVJET med den korta vingen och vad jag vet är den inte demonterbar så den tar i så fall mer plats. Min RVJET ligger demonterad i en påse när den är i bilen. Den jobbigaste delen är det långa kolfiberröret som är 1m långt. Jag har dock funderat på att ha delbara segment som sitter fastlimmade i vingdelarna för att slippa det "långa" röret samt ha färre lösa delar.

    En liten modell kommer alltid att vara lite vinglig om det inte är helt still i luften. En större, och tyngre, modell ger mer stabilitet men kan vara större om den inte är delbar. En liten modell är dock oftast betydligt billigare, inte bara modellen utan även motor, fartreglage, servon och batterier etc

    PS: Ni får ursäkta om jag alltid pratar om RVJET, jag är definitivt partisk.

    PS2: Jo, Simon, i min Z3 är det inte helt enkelt att få plats med en hoplimmad Bixler. Tror att din Fabia har mångdubbelt med förvaringsutrymme i jämförelse.

  12. #32

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    PS2: Jo, Simon, i min Z3 är det inte helt enkelt att få plats med en hoplimmad Bixler. Tror att din Fabia har mångdubbelt med förvaringsutrymme i jämförelse.
    Sen måste man ju få plats med något så det inte syns att man kör z3 skulle skämmas så mycket

    Jag är inte partiskt även om jag träffat både kajaken och Boppi så jag kan säga vad jag vill

    Jag föredrar rvjetten med långa vingen helt klart , den är väldigt stabil i luften inget ormande som andra mindre vingar
    den gör som man säger, men det jag egentligen skulle säga är att rvjet och bixler är knappt jämförbara
    det är två helt olika farkoster med helt skiljda egenskaper , visst rvjetten går att flyga rätt långsamt men en bixler eller annan kopia går i princip segla omkring med , har gjort flighter med bixlern på ca halvtimmen och inte ens tömt accen eftersom jag knappt använt motorn, det tror jag inte är möjligt med en rvjet eller liknande.

    så det handlar mest om vad man vill uppnå, anledningen att jag skaffade en rvjet ( förutom tjat om den från en viss kajak ) var för att jag vill ha något som gick flyga fort med och ändå stabilt och då anser jag att det är mest maskin med minst jobb att montera.

    Sen är nästa del , hur erfaren man är.
    även om rvjetten inte är svårflugen så är bixler helt klart mycket enklare att både starta,flyga och landa, en vinge har tendensen att glida sjukt bra, missade fältet dom första 3 landningarna för att jag inte fick ner farten tillräckligt, skulle inte rekomendera en rvjet till en nybörjare,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=LydMhiJj0ZE

    Så här blir TBS Caip en blåsig dag.
    Parkera, på med glasögonen och koppla ihop kontakten kasta iväg.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Sen måste man ju få plats med något så det inte syns att man kör z3 skulle skämmas så mycket

    Jag är inte partiskt även om jag träffat både kajaken och Boppi så jag kan säga vad jag vill

    Jag föredrar rvjetten med långa vingen helt klart , den är väldigt stabil i luften inget ormande som andra mindre vingar
    den gör som man säger, men det jag egentligen skulle säga är att rvjet och bixler är knappt jämförbara
    det är två helt olika farkoster med helt skiljda egenskaper , visst rvjetten går att flyga rätt långsamt men en bixler eller annan kopia går i princip segla omkring med , har gjort flighter med bixlern på ca halvtimmen och inte ens tömt accen eftersom jag knappt använt motorn, det tror jag inte är möjligt med en rvjet eller liknande.

    så det handlar mest om vad man vill uppnå, anledningen att jag skaffade en rvjet ( förutom tjat om den från en viss kajak ) var för att jag vill ha något som gick flyga fort med och ändå stabilt och då anser jag att det är mest maskin med minst jobb att montera.

    Sen är nästa del , hur erfaren man är.
    även om rvjetten inte är svårflugen så är bixler helt klart mycket enklare att både starta,flyga och landa, en vinge har tendensen att glida sjukt bra, missade fältet dom första 3 landningarna för att jag inte fick ner farten tillräckligt, skulle inte rekomendera en rvjet till en nybörjare,
    Jag flyger rätt lätt upp till 45min med RVJETen utan att släppa på gasen. 3S8Ah-batteri under planflykt (8-12A) blir 40-60min minus det som försvinner vid start och stigning. Och visst kan man segla, flög faktiskt termik i somras och det var den korta vingen!

    Men visst är en EZ*/Bixler etc otroligt mycket enklare att starta och landa. Det är mer energieffektiv i förhållande till tid, dvs den drar mindre per tidsenhet under planflykt (W) även om RVJETen troligtvis tillryggalägger längre sträcka (Wh/km).

  15. #35

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag flyger rätt lätt upp till 45min med RVJETen utan att släppa på gasen. 3S8Ah-batteri under planflykt (8-12A) blir 40-60min minus det som försvinner vid start och stigning. Och visst kan man segla, flög faktiskt termik i somras och det var den korta vingen!

    Men visst är en EZ*/Bixler etc otroligt mycket enklare att starta och landa. Det är mer energieffektiv i förhållande till tid, dvs den drar mindre per tidsenhet under planflykt (W) även om RVJETen troligtvis tillryggalägger längre sträcka (Wh/km).
    Du har ju fjollmotor i din eller ?

    jag kör med halva batteristorleken, har faktiskt inte kollat hur lång flygtid jag har , har inte så många kompletta flygningar med den, eventuellt blir det test i helgen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #36

    Standard

    Fjollmotor, tja kanske det. Den är ju på ca 700W (12V*58 max) med fulladdat 3S även om jag tror att RVJET power pack motorn är ännu starkare. Antal W som krävs för planflykt borde egentligen vara ungefär det samma.

    Lösningen är att inte alltid hålla full gas.

  17. #37

    Standard

    Kör du med Pnt nosen på din rvjet när du kör med 8ah? Får knappt till tp med 2st 2200mah 3cell så långt bak det går(Gopro 3 med Pnt). Får väl få tummarna ur ... och fixa till min rvjet så man kan få en flygning där jag kommer längre än 10m.

  18. #38

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Fjollmotor, tja kanske det. Den är ju på ca 700W (12V*58 max) med fulladdat 3S även om jag tror att RVJET power pack motorn är ännu starkare. Antal W som krävs för planflykt borde egentligen vara ungefär det samma.

    Lösningen är att inte alltid hålla full gas.
    jag har powerpacken tycker den verkar dra en hel del.
    har inte kört så mycket på fullgas , den klarade ju bara 35 meter på fullgas sen ramlar motorn ur
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #39

    Standard

    RVJet låter onekligen bäst ... men den känns nog som lite för stor, dyr, ack-krävande, osv... som Bormatec Majan som redan står här, blir lite som att skaffa sig ett till avancerat flyg, men i annan form, dvs vinge. Har redan en RVJET-dome med pan-tilt. Och redan med en sån i nosen på en RVJET har den gått förbi mitt krav på nåt enkelt... =) Såå... om jag väljer nån mindre enklare vinge nu och vill ha nåt större, då blir det säkert en sådan, eller en X8. Men då ska Majan bort först, har ingen nytt av den i så fall. 155 cm låter ju som ett "max lagom" dock. Synd att nosen ska ha en dome-kluns.

    Phantom... den var ny i listan. Får väl kika lite på den med. Finns det nån rättvis film där ute nånstans? Setup? Storlek?

    Bixlern låter ju bäst för mina ackar och flyger snällt osv... Men ännu ett flyg, tänker jag när jag ser den... inte så snabb? Vad klarar en sån för hastighet? Vill ju kunna flyga fortare än Twinstar. Maja är extremt långsam.

    Nog skulle ju Carpen vara den som lockar mest, men de där vimsiga egenskaperna stretar mitt klick-finger... någon testat med gyro om det hjälper?

    Vill ju fortfarande ha nåt som är lättlagat, lätt att slänga in i bilen, vara något som inte kräver en landningsbana, handstartas, bära en gopro. En välbyggd vinge skulle locka mer än ännu ett RC-flyg. Är inne på flyg nr 61 och vingar... 2. :-D

    Verkar vara så att ju större desto stabilare, dah. Men om ett flyg flyger dåligt fast det är vindstilla eller noll turbulens, så är det ju lite dåligt val...

    Jag kom ju på att jag även har ett gäng nya 4S GensAce 2200-ackar 30C, men de får nog passa bäst till en quad jag har, för 4S verkar bli stora flyg och det vill jag inte ha nu. Är det inte så?

    Jag har ju även en binge 2S 5000 också!!! Glömt bort dem... Men som sagt, de är stora -> större flyg?

    Är nog 3S 2200 som gäller för detta kommande FPV-flyg. :-)

    Hur är flygegenskaperna med en vinge när man FPVar? De har ju inte sidoroder. Hur är de ovan att flyga med fullspätta VS lugn fart VS glidflykt?

    Vill kunna göra korta filmsekvenser utan skak och vobbel och vingel när man flyger planflykt med bibehållen throttle.

    Har vingarna ketchup-effekter eller segdragning av nåt?

    Vingars stallegenskaper?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Standard

    @neu
    Jag har inte en tung gopro i nosen.

    @Ålänningen
    Äh, om den är bäst är ju upp till var och en. Den är enligt mig en mycket bra kompromiss. Bara för att en PnT följer med så behöver ju ju inte använda den. Det följer ju med en EPO-nos också. Kanske kan lyckas sälja den överblivna PnT? De få som jag har sett vara till salu har sålts mycket snabbt.

    Det går att flyga den på 3S2200 också. Antingen parallellkoppla så att du får 4400 eller 6600. Det är många som flyger med 4S också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •