Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 107

Ämne: Hållbart enkelt FPV-flyg?

  1. #81
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Köp-knapp är bra för humöret, man liksom blir barn på nytt.

    Skall bli roligt att följa ditt projekt vad det nu blir för modell och hur du kommer lösa dina ev. problem.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #82

    Standard

    Jo köp-knappar är roliga. :-D

    Egentligen borde jag göra en massa annat klart... för nu är det Caipirinha som gäller och så är det två andra projekt på väg... en Cessna 172 (kit) och en bogserbåt (kit den med)... och så finns det några projekt på kö (3 metanolhelis, 1 bensinheli och 3 bensinflyg och en UAV-kärra). Phust! Men fick iaf en FPV-tricopter klar i går och en Giles 202 bensin klar idag! ;-) Samt moddat en GoPro-DJI-quad idag så den också är flygklar (som hoppeligen ska göras till komplett Naza-FPV-GoPro-paket som ska säljas till en som filmar motorsport). Börjar bli i panik, snart vår och vill ha allt flygklart. Iiiiik! Nu zzz...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #83
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag känner igen det mönstret med köplust, själv skall jag i dagarna kasta ett släp fyllt med modeller på tippen, det är mitt tredje släp jagkör. Har insett att det blir ett stress moment att ha för många projekt.
    lycka tillmed caip.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #84

    Standard

    Huh? Kastar du grejer? Vad är det du kastar? Jag gjorde iofs nåt liknande för inte så länge sedan. Flyg och vingar jag aldrig kommer laga... ligger dom kvar i förrådet så "kan" dom kanske lagas nån gång... men jag hade en bättre plan! ;-) Jag finfördelar dem!!! Sen kan man f-n inte göra nåt åt högen!!!

    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9435

    Vad gäller Caipirinhan... det lööööser sig! Woho! ;-) Så bara jag vet vad jag ska ha för nåt så är den på väg.
    Vinge + TBS-motorn som ska klara 3S + nån ESC!? + nån propeller?! + TBS Core + 25A-sensor-nånting... mer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #85

    Standard

    Hur uttalar man Caipirinha egentligen? Kaipirinja? Capricciosa? Vändakappaneftervinden? Kaipiraiya? Döh... Måste ju kunna säga nåt när nån frågar vad man har ... "Det är en TBS Caipmummela..."
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #86

    Standard

    Den är döpt efter drinken så fråga en bartender https://sv.wikipedia.org/wiki/Caipirinha

  7. #87

    Standard

    Som gammal bartender så kan jag tillägga att det är gott också
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #88
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag minns inte!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #89

    Standard

    Nu är Kaipirinjan (så sa en drinkgalen kollega att det uttalas) beställd. :-D Det blev
    - TBS Caipirinha
    - TBS Core
    - TBS BL motor
    - 25A Current Sensor
    - RCTimer 20A OPTO ESC Simon K
    - Nån propeller

    En början. =)

    Till på det blir det
    - 2 st Hitec HS-65MG-servon
    - 3S 2200mAh 30C GensAce-ackar eller om jag nu måste skaffa 2S 3300... får se
    - Futaba R617FS-mottagare
    - Immersion eller om det var FatShark 5.8GHz jag hade med FatShark-svamparna (som säkert skapar aerodynamisk kaos)
    - GoPro Hero 1 till att börja med, passar den inte alls så får jag väl skaffa en GoPro Hero 3 Black Edition
    - FatShark 600TVL 15 grams FPV-kamera (eller om jag gör live viewn från GoPro'n...
    - Har jag missat nåt? Den lär väl väga över 1kg med min tur, fast grejerna skulle väga runt 700 gram totalt var för sig. :-D

    Sen är det väl bara att flyga och konstatera att jag antagligen lyckas få absolut vansinnigaste gir-vobblandet som registreratas och så lyckas jag knappast få ner vingen hel till marken pga nåt dumt magnetiskt skitväderfenomen och så kan jag inte säga hur jag tänkte lösa vobblingarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #90

    Standard

    Opto esc? Då måste du ju ha ett bec som blir extra vikt.

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Opto esc? Då måste du ju ha ett bec som blir extra vikt.
    Är det inte det den där underbara TBS Core'n ska ta hand om? Som dessutom har lite andra funktioner... väger 6,6 gram.
    http://www.rctech.se/index.php?route...product_id=122
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #92

    Standard

    nope den ger bara ström till vtx och kamera. Tycker även att ett 20A esc är lite väl overkill. Hade jag byggt en till så hade jag byggt den så lät som det bara går för dom verkar flyga bra mycket bättre och inte stalla lika hemskt som min gör.

  13. #93

    Standard

    Coren är smidig men rätt så elak avseende RFI.

  14. #94

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    nope den ger bara ström till vtx och kamera. Tycker även att ett 20A esc är lite väl overkill. Hade jag byggt en till så hade jag byggt den så lät som det bara går för dom verkar flyga bra mycket bättre och inte stalla lika hemskt som min gör.
    "It supplies a selectable 5V or 12V to video transmitter and camera regardless of input voltage (2S to 10S)." samt "Constant 5V @ max. 2A, 12V @ max. 600mA (individually, not in combination!)"
    Nog ska väl servona och mottagaren funka på 5V när man ändå kör allt på samma ack? Min FPV-kamera drivs på 5V.

    Jag frågade ju tidigare vad man skulle ha för ESC o sånt, men ingen sade nåt så jag överlämnade det åt RCTech att bestämma eftersom jag själv inte visste. :-) What are forum for...

    20A OPTOn väger 22 gram och det finns säkert lättare grejer (med BEC så väger dom nästan det dubbla om man ser på 20A på tex HobbyKing, men skulle man ta ett 18A eller säkert klenare ESC...). Men att köpa alla delar från olika företag runt om i världen är inte direkt nåt jag brukar orka gilla... =) Men säkert kan man förbättra i efterhand eftersom jag inte visste före jag beställde... Kommer köra 3S och det funkar iaf på ESCen.

    Jag får väl välja kablage som blir lättare... dessutom är mina ackar 20 gram lättare än 2S 3300. Vi får sii! =)

    Stallar din Caip? Pga för hög vikt? Fel CG? Roll CG OK? Flyger för långsamt? Eller drar du på gasen för snabbt när du flyger långsamt och vill dra iväg? Intressant iaf!

    Vad hamnar dom på för vikt med olika setup?

    Var får man föresten tag på den där video-out-kabeln från expansionsporten på en GoPro?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #95

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Coren är smidig men rätt så elak avseende RFI.
    Ja men det är ju skitbra! Haha, då får man väl försöka få bort sånt också då. ;-) Kommer ju lära sig en massa med detta.
    Skärma av med alutejp eller vad gäller då? Stör det video-signalen (5.8GHz) eller inkommande RC-signal (2.4GHz) eller allt som rör sig analogt i kablarna? Nu igen så undrar jag varför inte servo-kablar osv är skärmade utan är raka rätt av. Får väl tvinna dem som jag ofta gör... eller använda sådana kablar. Dessutom så måste man ju kolla så man inte får jordslingor, det är dumt ha såna om man inte vill ha störningar...

    Föresten är det BEC i ESCen som kommer med vingen... jag nämnde fel ESC. =) Nån 3DR... Blir byggtråd på hemmaforumet och sen ska det testas i samband med att det ska göras filmer av nån variant.

    Men som sagts tidigare i en undran... 2-axligt gyro eller nåt som skulle funka till vingen? (vet att jag är bra på att lägga vikt på allt jag har som flyger... suck)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #96

    Standard

    Du har ett PM
    /Stefan
    www.rctech.se
    3D Robotics | Team Black Sheep | Hobby UAV

  17. #97

    Standard

    Cg har jag provat lite olika men det är att den är för tung.
    Kan inte väga min caip då den ligger i tusen bitar här hemma (själva planet i sig är helt) men har för mig att den väger 760g eller något. Det ska stå i caipirinha tråden här på forumet. Fick dock köra ner en massa mynt i nosen för att få en bättre cg så lägg på 15g eller så på vad där står.


    Hade verkligen inte rekommenderat att använda din core till att ge ström till servo/mottagare men nu slipper du ju det då det va ett esc med bec.

  18. #98

    Standard

    Kikade lite på vikter... på TBS hemsida står det 620 gram med GoPro och ack. I Caipirinha-tråden nämndes tre vikter, 730 gram hade nån samma hade tidigare vägt 600 samt 650, typ... Ska vägas när jag bygger. Alltid kul jaga vikt. Men måste börja nånstans. Jagar man vikt för mycket från början så tar allt så länge. =)

    Vad hade hänt om man använde TBS Core för att driva allt? För lite med 2A? Eller störningar mellan ESC och videosändare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #99
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bygg smart, använd inte en massa lim och trä bitar som du inte behöver, jag har i och för sig aldrig lyckats ha isönder min, jag byggde enligt heavyduty metoden gällande förstärkningar i vingen. Men det behövs inte vingen är stark och tål det mesta, idag hade jag gjort enligt light metoden. Min vägde 630g tror jag det var(neu kommer du ihåg?).
    Jag gjorde en dummy atrapp av skummbiten som blir ersatt av gopro. Kommer ihåg jag urholkade dessa och fyllde med metallskrot tills vikten. Var samma som gopron och använde denna tills jag var säker på att modellen flög, viktigt att se till att det blir samma vikt på grammet.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #100

    Standard

    TBS Caipirinhan kom häromdagen och har börjat kikat lite på grejerna. Hade ju inte Hitec HS-65MG-servon hemma som jag trodde... Vilka servon skulle ni rekommendera? Vill inte ha några 5 dollars lågupplöst skräp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •