Reklam

 
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 107

Ämne: Hållbart enkelt FPV-flyg?

  1. #61

    Standard

    Kan det va så att de som får det där Caip-ormandet får det för att motorn är lite felvinklad eller för att de flyger med max-gas och nåt inte är rakt/rätt, som tex wingletsen? Sett lite filmer och de som flyger snällt så flyger stabilt och de som flyger full spätta ormar sig mer. Kan det va en teori? Har nån testat fästa wingletsen på annat sätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #62
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jsg gjorde egna winglets i olika storlekar och design, men det som gjorde bäst nytta var att fixera wingletsen med CA direkt mot vingen. Vid bra väder yawade inte vingen alls.
    Att lära sig använda rätt wingleys vid olika väder förhållanden är en fördel för stabilflygning, tror mig ha gjort 800 flygningar med min caip och lärt mig dess fördelar och svagheter.

    Tror inte det finns en design som täcker alla förhållanden utan måsre justeras efter dess förhållanden.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #63

    Standard

    Jag menade inget riktat mot dig avseende instegsmodell, jag menade bara att det är en bra instegsmodell generellt. Det är ingen slump att EZ* samt diverse kopior fungerar mycket bra för FPV. Det som dessa modeller saknar är dock lastkapacitet.

    TBS har ett hemligt vapen som heter "redigering". Trots det tycker jag att både Zephyr och särskilt Caipirinha är rätt så ormiga. Detta är dock något som de flesta vingar dras med då de saknar fena och sidroder. Det går visserligen enkelt att modifiera fenorna med sidroder på RVJETen men de har inte det från början.

    Maxvikt som jag vet att någon kaststartat RVJET med är ca 4kg.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-02-03 klockan 22:39.

  4. #64

    Standard

    Finns det någon annan vinge i hållbart material än Caipen som inte har denna stora ormande effekt då? Som inte är så mycket större eller "krångligare"? Finns en massa vingar där ute, men tänkte på nån som har erfarenhet av nån bra enkel som orkar med en GoPro utan att bete sig för nedlastad. Bara undrar, men lutar mot en liten Caip... var finns dom att få tag på, förutom från TBS?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #65
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #66

    Standard

    Du kommer nog inte ifrån den där effekten är jag rädd. Det finns inte många vingar som är så små och som i förväg är anpassade för gopro men du kan väl snegla på Ritewings mini-Zephyr. Det är samma vinge utan (TBS påslag) men då inte heller specialanpassad för gopro.
    https://www.google.se/search?q=mini+...w=1314&bih=788

    Minst lika bra funktionsmässigt blir det nog om man bygger en enligt fmkits princip. Han köper Skyfun-vingar som är extremt billiga från Hobbyking. Sedan använder han lite "för" långa kolfiberstavar och bygger en plattform i mitten där han placerar flygelekroniken. Jag har faktiskt ett par vingset liggandes hemma som det dock ännu inte blivit något av. Sedan är det nog upp till var och en hur man bygger i mitten men hans egen lösning är faktiskt rätt så ruggad och smart om än inte särskilt vacker.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._wing_set.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a4213971-147-skyfun.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	43591

    Men om du bestämt måste ha en vinge som är mindre än en meter i spännvidd och specialbyggd för gopro så har du nog redan bestämt dig för en Caipirinha.

  7. #67

    Standard

    Jag har tänkt bygga en liknande vinge som fmkit men med kanske bara 10cm mellanrum i mitten och inte en gopro utan vanlig flygkamera bara för busflygning mellan träd och dylikt.

  8. #68

    Standard

    Meningen från början var ju att skaffa en liten enkel vinge och lägga på endast min FatShark 600TVL 15g kamera och video-Tx, men tillika vill jag kunna filma med något mer snabbflygande, fast det bara är nåt litet att slänga i bilen. En Caip kan ju va nåt verkar det som, och stör jag mig på nåt ormande när jag filmar med GoPro, då får Caipen duga som FPV-vinge endast och så får man väl snegla på tex RVJET som GoPro-filmar-vinge med lite fart. Får se Caipirinhan som en instegsvinge, gillar jag det, så kan det ju barka vidare. :-D

    Om jag använder ett skev-gyro så ska ju den där gir-ormningen gå att redigera bort, så det ska väl lösa sig.

    fmkit-vingen va lite udda lösning, ingen fena?

    Hur funkar Caipirinhan utan winglets/fena?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Mhmm... så hur va det.... jag har 3S 2200-ackar och med dem så behöver jag bara mindre propeller men samma motor och ESC? Förslag på gyro, eller duger ett vanligt Futaba gy401 för skev?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #70

    Standard

    Gyro på skeven hjälper inte till då skev endast korrigerar i roll-led och störningen/ormningen sker i gir-led.

  11. #71

    Standard

    Har sett flera filmer där det rollas hit o dit utan orsak, tänkte på att få bort sånt. Flyga stabilt ska jag ju klara av utan att darra på fingrarna. =) Störningen i gir-led får man leva med jo, eller iaf förbättra, så gott det går... har sett flertalet stabila filmer med Caipen också så det finns hopp, om man nu måste köra stab i redigeringsprogrammet. Hur det är att FPVa och hur RAW-filmen blir, det är ju nåt som flera har kommit över, så det kan ju inte vara skitjobbigt, bara smått störande... eller nåt... ger det en chans. RCTech va kvicka på svara!

    Ni som flyger med nämnda vingar i tråden, mixar ni skev och höjd mot gasen? Så blev jag tvungen att göra på min Mini Combat Wing.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #72
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Min körde på autopilot, DOSD skötte allt, men inga mixningar använder jag.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #73

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    inga mixningar i rvjetten.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #74

    Standard

    En till sak att beakta är att störningar etc märks mindre i vidvinkel. Så om man flyger mha gopro kommer det att märkas mindre än med normal CCTV-camera med 2.8-3.6mm optik.

  15. #75

    Standard

    Jag kör helt utan gyro och allt vad det heter. För att caip ska flyga stabilt så måste det vara vindstilla eller så när som det går.

    0-2m/s i denna videon och ändå lite tail wagging



    Min caip är mycket tung vet inte om det hjälper eller skapar mer tail wag.

    Lite tips http://beta.ivc.no/wiki/index.php/TBS_Caipirinha

    Har set många på FPVlab som har bränt stock motorn med 3 cell även om dom kör mindre prop (ingen källa på det men sök lite i caip tråden på FPVlab)

  16. #76

    Standard

    neu, hur sitter dina winglets fast? Kör du med fullgas? Mer vikt... ingen aning... men hur är det med viktbalansen höger-vänster? Neu, din flygning... det rör sig i alla plan... =) Men jopp, man ser ormandet i gir-planet.

    Kanske man kan köra med GoPro liveview för FPV så slipper man lite mer lindrigt undan...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #77

    Standard

    Dom är skruvade och det är zephyr style. Nästan allt är runt 50% gas eller så. Vet att den är tyngre på höger sida för där sitter en GPS(till ezosd) på vingspetsen och mottagare och ezosd längre in men det bör inte påverka tail wag.

  18. #78

    Standard

    Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
    Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #79
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Höre du Ålänning, nu är snart våra idéer slut och erfarenhet lika så. Nu får du nog skaffa dig en kärra och ge oss lite input så vi kan dra nytta av alla dina idéer.
    Ken

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
    Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #80

    Standard

    Haha!!! ;-) Ja men hörru, jag håller på kämpar med KÖP-knappen med RCtech, men får se hur den firman klarar momsfritt, bor ju på Åland, juh! Jäkligt bra service där i alla fall. Kanske är nån av er här i tråden? ;-)

    Det där med ormandet... jag kan ju helt klart förstå att den ormar sig, med winglets. Om man tänker lite aerodynamiskt (gått en kurs inför cert så hoppeligen har man snappat upp nåt) så är det ju rätt givet att de ormar sig... men vete sjutton hur man får bort det med enkla medel. Skulle det funka om wingletsen var vinklade inåt i framkant, typ "toe-in" om man snackar bil. Då vill de streta och "ploga" så att vingen pressas att gå rakt, kan iofs påverka hur den flyger. Är vingen helsymmetrisk? Nå, ska bli kul få hem en och testa lite. Och hur funkar slipstream när det är skjutande propeller?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •