Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad krävs om man ska börja köra fpv?

  1. #1

    Standard Vad krävs om man ska flyga fpv?

    Har just nu en fpv spyhawk som jag brukar flyga med, men med endast 400 meters räckvidd, så man känner ju sig lite begränsad då å måste hålla koll så man inte råkar flyga för långt med det. Hade vart kul å kunna flyga iväg en lite längre sträcka med planet, så kan man dra på byn en sväng med det tex.

    Monterade min Go Pro på min spy hawk för å testa om det gick och den verkar bära med sig den utan några bekymmer. Flög en sväng när det var -32 grader, snö å soligt så det blev ju väldigt fina bilder då.

    Så om man vill ha ett riktigt plan då som har minst 1 kilometers räckvidd å sen ett fpv kit till det, vad kan ni rekommendera en "nybörjare" som mig då?
    Senast redigerat av Burten den 2014-01-21 klockan 23:19.

  2. #2

    Standard

    Det första du kan göra är att byta antenner på din sändare. Bra riktade antenner kommer att öka din räckvidd avsevärt.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Inte det billigaste, men väldigt lättanvänt startkit är det jag körde. Fatshark Attitude SD med 250mW sändare och spironet antenner till det. Jag har flugit upp till 2km den setuppen, vilket jag inte rekommenderar att göra utan RTH dock, men 1km borde inte vara några issues vid öppna vidder.

    Glasögon med inbyggd mottagare är väldigt smidigt då man slipper klumpiga markstationer.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det första du kan göra är att byta antenner på din sändare. Bra riktade antenner kommer att öka din räckvidd avsevärt.
    Har du något tips på vad för antenner jag kan byta till för att få bättre räckvidd? Är det svårt att byta antennerna?

  5. #5

    Standard

    Jag kan rekommendera det som jag började med (om du är beredd att lägga ut lite mer än vad en spyhawk kostar).
    Köp en 6 kanals radio, ackar och en bra multiladdare, en RR multiplex easyglider, fatshark predator (som innehåller allt du behöver för att flyga FPV) och clover leaf antenner.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •