Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur räknar jag nu? Laddplatta X 6..

  1. #1

    Standard Hur räknar jag nu? Laddplatta X 6..

    Eftersom jag numera gett mig på inomhusflygning uppkommer nya frågor för mig pga att mina elektronik/el-kunskaper verkar, om möjligt, utveckla sig långsammare än mina flygfärdigheter.

    Nåväl..
    Till min nya UMX As3Xtra köpte jag med några 1S, 180 mAh, 25C, 3,7 V lipon.
    De är märkta med "Max laddström 0,9A".


    I samma order beställde jag även en Hyperion-laddplatta med plats för 6 Lipon. Detta är en pryl jag aldrig använt mig av innan.


    Min fråga är om jag bara kan köra på 0,9A när jag laddar eller om det går att kräma på mer A destå fler Lipon jag simultanladdar och om så är fallet hur räknar jag?

    Hittills har jag laddat med 0,9A oavsett antalet.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-23 klockan 01:35.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2

    Standard

    Räknar jag rätt är de alltså laddbara i 5C och kör du 6 parallellt så är max 5 x 0,18 x 6 = 5.4A
    Fast då är det bra att veta (mäta) så alla är "tomma" när du stoppar i dem.

    Laddar själv enbart parallellt, fast inte så små ackar, och lägger mej vanligen på 1C, dvs 6 gånger ackarnas märkning/kapacitet iom laddplattan tar 6 st åt gången.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Allright, då tror jag att jag har lite grepp om det! Då, blir det att köpa platta till mina andra, större acc också.

    Tack!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-23 klockan 11:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #4
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    262
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Tänk på att de skall vara lika mycket urladdade. När man monterar exempelvis 6st acckar och en är fulladdad så ballanserar acckarna sig själva genom att den fulladdade laddas ur till samma nivå som de urladdade. Problemet som kan uppstå är att accken som laddas ur klarar strömrusningen men de urladdade blir "laddade" med för högt C. Jag har lärt mej detta av erfarenhet = en laddare mindre.

    /Ulf

  5. #5

    Standard

    Ok, anade att det fanns några hakar. Hur mycket får det diffa?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, anade att det fanns några hakar. Hur mycket får det diffa?
    Det beror på märkningen på batteriet. Står det max laddning 5C och du laddar batterier med 100mOhm Ri (gissnin på dina 1C)
    Så blir max ström 900mA (180mAh*5C=900mA).
    Om du laddar med 500mAh så har du 400mA som "obalansreserv".

    Ett batteri som är 0,2V mer laddat ger ström mellan batterier på 0,2V/0,1 Ohm=2A när du kopplar in dem. D.v.s så mycket att laddaren nog överlever men batteriet nog tar stryk.

    För att veta måste du på något sätt ta reda på inre motståndet i ditt batteri. Min iCharger talar om Ri för mina batterier.
    Mina 2200mAh 45C batterier har typiskt 10mOhm Ri, därav min gissning på att dina ska ha 100mOhm. Men bäst aär att mäta så du vet. Obalansen ska helst vara 0,1V eller mindre med mitt resonemang. Det är i praktiken lite mer tillåten obalans när batterierna är urladdade för då stiger Ri.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Okidokie!
    Satsar på 0,1 V!
    Det verkar som jag får anmäla mig till första bästa ABF-kurs i grundläggande ellära...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #8

    Standard

    Kom precis på... Hur mäter jag enklast spänningen i Lipot ovan? Har ju en testare, men den funkar ju bara på Lipon med balanskabel?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Skaffa en digital voltmeter. Finns från 100 kr - (oändligt). Jag har en kalibrerad Fluke men även de enkla 200kr på Kjell&Co är rätt OK. Min pappa köpte en för 99 och den visade -0,1V mot min fluke. Hans nya för 200 kr på Kjell&Co diffade +0,02V och då är det helt acceptabelt.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Jepp, hade en sådan liggandes också! Den låg ibland bilprylarna och har väl antagligen använts vid någon extraljusinstallation för många år sedan.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hittade denna.
    http://www.ebay.com/itm/Lipo-Battery...item4acaa2464c

    Skulle inte en sådan fungera bättre än en som har alla celler
    parallelkopplade?
    Nu passar ju inte denna dina ackar dock pga att dina är en cells ackar men det borde
    väl finnas för dessa också.
    Våga vägra Facebook.

  12. #12

    Standard

    Utan att veta vad jag pratar om. Det blir väl det som är knäckfrågan.. 1-cellsbatterierna har ju ingen balanseringskontakt och behöver inte balanseras, men vad jag förstår så kan de börja okynnesbalansera när de seriekopplas (eller vad det nu kan heta i det här sammanhanget) på min platta och det är det som ställer till problem.
    Frågan är väl om det finns en platta för 1-celliga batterier som kan ladda dom individuellt..... Ehhhh... Eller hur det nu blir?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Om man seriekopplar dom som 1S till 6S med balanskontakt så kan man ju välja
    1S till 6S i laddaren och då kan man ju välja balanseringsladdning i menyn.

    Jag hittade kablage där man laddar 3st 1S med balanseringskontakt.
    Men jag vet inte om man måste ha 3st ackar i sammtidigt (troligen)
    eller inte.
    Det finns också för 2st 1S med balanskontakt.

    Alla ackar från 2S och upp är ju seriekopplade annars ökar inte spänningen.
    Jag vet inte om din platta seriekopplar eller paralellkopplar 1S ackarna.
    Du kan ju ta multimetern och ohm-mäta mellan minuskabeln och
    stiften för att se vilka som har kontakt.
    Se dock till att plattan är urkopplad från laddaren och att ingen ack sitter i plattan.
    Troligen har alla stiften på samma sida som minuskabeln kontakt med minuskabel.
    Då är ackarna paralellkopplade och då kommer varje ack som kopplas in påverka
    varandra då de bildar en sluten krets till varandra.
    Våga vägra Facebook.

  14. #14

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.
    Våga vägra Facebook.

  15. #15

    Standard

    tycker det låter som att gå över ån efter vatten, fast innan jag började parallell-ladda så prövade jag seriekoppling/balansering av tex 2 st 3S samt 3st 2S som 6S - det tog lång tid ladda (balanseringen tog tid). Under några år har jag i stället använt
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...6S_XT_60_.html
    och med lämpliga adaptrar laddat allt från 2S300 till större ackar (och tom blandat map. kapacitet men förstås inte map cellantal, fast det inom parentesen bör ni nog inte läsa eller ta till er alls). Har kört 1C enligt tidigare post och mätt vilospänningen innan per cell så den legat på säg 3.8V eller lägre; har iaf inte dödat nån ack pga det i förtid än.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    Electromekaniker på Renault.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    oki.
    Jag kan förstå att balanseringsladdning tar längre tid men
    det behöver man ju inte varje gång.

    Om man laddar parallell så måste ackarna vara lika urladdade
    som det sagts tidigare.
    Laddar man i serie så är detta inte lika viktigt.

    Laddar alla parallellt eller finns det folk som laddar serie?
    Våga vägra Facebook.

  17. #17

    Standard

    Ligger ett antal steg efter diskussionen, men nu kommer jag ihåg vad som är skillnaden på parallel och seriekopplat. Har kopplat fel när jag hjälpstartat någon 24volts maskin någon gång, som hade seriekopplade 12V-batterier och det var inte överdrivet populärt... Plus till minus och minus till jord eller hur det nu var..

    Nåväl, jag kör på med att kolla att volten är ungefär den samma innan jag laddar!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-02-05 klockan 01:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •