Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken upplösning sänds?

  1. #1

    Standard Vilken upplösning sänds?

    Jag har Fatshark goggles och de har ju ingen upplösning alls, 640x480.
    Om man tex använder en bildskärm istället, vilka upplösningar är det som används?
    Överför nån videosändare och passande mottagare någon annan upplösning?
    Eller är det bara mina goggles som begränsar det till vad de klar?
    De små kamerorna är ju bara tex 600TVL etc. GoPro ger väl live ut tex 720 osv.
    Ni som kör med 7" och 10" osv, hur blir det?
    Jag har en 19" 5:4 1280x1024 12V-skärm...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det är fortfarande analogt, vi är begränsade till 640x480.

    Men det finns några system idag som erbjuder en HD lösning, dock så kostar de en slant och räckvidden är ganska begränsad, dock så finns det ett system som fungerar över 3g-4g men det är fortfarande under utveckling tror jag det finns en tråd om det någonstanns..

  3. #3

    Standard

    Lär ta ett bra tag till innan vi ser digitala HD system som har bra räckvidd och låg fördröjning till överkomligt pris. Vi får nöja oss att titta på HD videon efteråt

  4. #4

    Standard

    det är vanlig TV signal som sänds på de flesta composit-out
    NTSC eller PAL

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rmuppl%C3%B6sning

    NTSC = 720*480
    PAL = 768*576
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Aha! Så det va så det va. Tack för infot.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Fatshark ska väl släppa sina "HD" glas som är svga dvs 800x600, i april så antingen finns det lite mer att få igenom,
    eller så nyttjar de inte riktigt hela skärmen.

  7. #7

    Standard

    Men om en kamera är 600 TVL och den bilden överförs till goggles eller bildskärm som har fast upplösning på 640x480 så måste ju elektroniken göra en hel del skillnad? 600 -> 480 kan ju göras på flera sätt, suddigt, mindre suddigt, jättesuddigt osv, eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Bilden blir aningen skarpare

  9. #9

    Standard

    Det är ju analogt, om kameran är 640x480 och bilden överförs analogt, blir det skarpare än en högre upplöst kameras bild när man kör goggles som klarar 640x480?

    Menade bara att BRA elektronik ger så skarp bild som möjligt fast upplösningen inte är samma mellan kamera och goggles. Och sämre elektronik kan få bilden att bli sämre än 640x480, dvs suddigare, fast kameran är en GoPro. Tänker jag rätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Analog video sveper ju från vänster till höger och uppifrån och ner. Det innebär att antal linjer vertikalt alltid är fix, och är i PAL alltid 625, varav 576 är den egentliga bilden och de övriga används när man låter den svepa upp till början av bilden igen.

    Det innebär att vertikalt är upplösningen alltid exakt, emedan horisontellt bestämms "suddigheten" av bandbredden på videosignalen. Den brukar mätas i "lines", och det är alltså hur många alternerande svarta och vita vertikala linjer som inte längre går att urskilja som linjer utan blir en grå massa, beräknad per höjd (men mätt på bredden), d.v.s. för en vanlig 4:3 TV innebär det på 3/4 av bredden....

    Klart som kovspad?

    Därav är egentligen "upplösning" ett dumt ord för analogvideo, och "bandbredd" (eller "frekvensomfång") vettigare.

    /Z

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •