Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Propeller till os40

  1. #1

    Standard Propeller till os40

    Hej!

    Funderar över propellerval till en os40fp som jag har. Har testkört den med en 9x6 som satt på när jag köpte den, och den varvade upp rätt bra, men är det inte en lite för liten propeller?

    Den sitter i en draken som jag har skrivit om i en annan tråd, har inte flugit den änn men jag tror att den är rätt så hal och jag vill ju att den ska gå så fort som möjligt.

    Kör även 9x6 till min os25la som funkar fint, men den sitter i en mini jazz(typ funfly) så det är väl lite andra förutsättningar..?

    Vad tror ni, ska man gå upp i diam eller stigning? Tänkte handstarta modellen, vad blir bästa propellern för att få iväg den lättast?

    /Anders

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förr körde vi standardmässigt 10*6" på .40-motorer. Sen beror det ju lite på själva motorn och vilken kärra den skall sitta i.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ok jag ska testa en 10x6! Så kan man ju ändra utifrån hur det verkar då.

    Läste nånstans att en långsam/trög modell ska ha stor diam och liten stigning, en snabb hal modell liten diam och hög stigning, stämmer det? I så fall kanske man ska gå på 9x7 eller 9x8 för att få upp farten?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - den grundprincipen stämmer men sen har du ju en standardbetonad motor så det är inte så säkert att du har så mycket fart att vinna på att minska diametern och öka stigningen. Men testa kan du ju alltid göra - går det så går det.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •