Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Första 3d kärran, köpt rätt grejor?

  1. #1

    Standard Första 3d kärran, köpt rätt grejor?

    Impulsköpte en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...able_KIT_.html
    Och köpte en sådan här motor:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ess_motor.html

    Tänkte köra med 9x4.7 och 3s eftersom den setupen gav mest tryck. Jag har 3 stycken Hitex HS-65 på hyllan så tänkte använda dessa eller finns det kanske någon nackdel med att använda dessa? Kanske 3 styck hxt500 är att föredra?
    Annars återstår bara ett reglage och batterier och lite annat smått och gott. Funderar på om ett lite snabbare reglage kan vara till fördel? Funderar på ett multistar 10a...
    Jag tänkte 3s 500mah kanske borde blir bra? Men jag är helt novis när det kommer till dem här små rackarna så jag kanske tänker fel på något område. Någon som har lite tips att ge?

  2. #2

    Standard

    Du kommer inte att kunna använda en motor som drar 9,5amp med ett 10amp reglage, köp turnigy multistar 15amps istället

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av phixip Visa inlägg
    Du kommer inte att kunna använda en motor som drar 9,5amp med ett 10amp reglage, köp turnigy multistar 15amps istället
    Kom på det Får bli ett sådant

  4. #4

    Standard

    OM det finns i lager i Europa så tycker jag att du ska beställa ifrån hobbykings europalager

  5. #5

    Standard

    behöver lite grejor som inte finns i eu och vill helst hålla ihop allt till en order men annars är det en bra ide

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Några klargöranden eftersom det gäller nybörjare inom den ädla konsten...
    Hur mycket en motor "drar" beror på bl a belastningen (propp-storleken), ackspänningen, hur duktig acken är på att lämna ifrån sig ström (=lågt inte motstånd) samt givetvis motorn som sådan. Det går m a o inte att säga "som drar 9,5 A" om man inte mätt just den setup'en. Det är m a o inget självuppfyllande att en motor som är specad till t ex max 9,5 A också drar den strömmen utan det beror på många olika faktorer som jag nämnt ovan.
    I detta fall verkar det ju vara en rätt typisk inomhus-kärra i EPP och vid inomhus-flygning så är en typisk setup en motor runt 16--20 g med ett KV runt 1800--2200, en GWS-SF 8*4,3" propp samt en 2S300--2S400-ack. Sen lätta servon (typ 5 g), lätt mottagare (3 g) och ett 6--10A fartreglage - allt beroende på vilken slutvikt kärran får. Den brukar ofta ligga i intervallet 140--200 g för EPP-kärror med en spv runt 800 mm. Speciellt om man skall flyga inomhus så gäller det att försöka hålla nere totalvikten så mycket man kan för en lätt kärra flyger alltid bättre än ett tyngre exemplar av samma kärra. Men rådet är egentligen universellt så försök bygga lätt.
    Sen om man istället vill flyga utomhus så brukar en del använda en 3S-ack i st f 2S men då bör man mäta så att drivlinan klarar den högre inmatade effekten.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Några klargöranden eftersom det gäller nybörjare inom den ädla konsten...
    Hur mycket en motor "drar" beror på bl a belastningen (propp-storleken), ackspänningen, hur duktig acken är på att lämna ifrån sig ström (=lågt inte motstånd) samt givetvis motorn som sådan. Det går m a o inte att säga "som drar 9,5 A" om man inte mätt just den setup'en. Det är m a o inget självuppfyllande att en motor som är specad till t ex max 9,5 A också drar den strömmen utan det beror på många olika faktorer som jag nämnt ovan.
    I detta fall verkar det ju vara en rätt typisk inomhus-kärra i EPP och vid inomhus-flygning så är en typisk setup en motor runt 16--20 g med ett KV runt 1800--2200, en GWS-SF 8*4,3" propp samt en 2S300--2S400-ack. Sen lätta servon (typ 5 g), lätt mottagare (3 g) och ett 6--10A fartreglage - allt beroende på vilken slutvikt kärran får. Den brukar ofta ligga i intervallet 140--200 g för EPP-kärror med en spv runt 800 mm.
    Sen om man istället vill flyga utomhus så brukar en del använda en 3S-ack i st f 2S men då bör man mäta så att drivlinan klarar den högre inmatade effekten.
    Roger
    Jo allt det vet jag om, jag brukar gå efter dem givna specifikationerna på grejorna och än så länge inga missöden.... Har några 2s 450 accar som jag har till mina fatshark men dem börjar bli rejält trötta (tar 20 minuter att ladda och håller i två sekunder om dem används i en maskin) och lite extra drag är inget jag ogillar så får nog bli 3s 500 men kan ju lika gärna lägga med några 2s 300 bara för att testa och om inte dem blir bra så kan man alltid hitta på något annat kul.... Och jag tror det enklaste blir att beställa 3 styck 5 gramare, vaför ha fina karbondrevade hitec servon på 10 gram var på en slit-och-släng-maskin?
    Mottagare får bli den minsta jag har och det är en 6 kanalare på 10 gram men jag kan plocka av skalet och använda krympslang (kanske löda bort den tunga orginalantenn och löda på ny coaxkabel och på så vis spara några gram?) och då borde vikten landa på typ 5 gram så det borde bli lagom.

    Några tips på flygteknik och vad jag ska se upp med? Är hovra så enkelt att börja i hög alpha och bygga därifrån? Hur ska utslagen se ut? 100% med en liten nypa expo? Vad rekomenderas?

    Jag tackar för tipsen!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk på att du måste ha högre KV när du kör med 2S-ackar jämfört med motorer gjorda för främst 3S-ackar. Stora utslag på 3D-kärror inomhus kräver oftast (dock högst personligt) mycket expo - jag har nog typ -60% på mina inomhuskärror (Futaba-sändare - andra kan ha + istället).
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •