Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Behöver hjälp med APM 2.5!

  1. #1

    Standard Behöver hjälp med APM 2.5!

    Hallå!

    Är helt ny på på multirotor och har några (troligtvis alldeles för många) frågor om hur jag ska få igång APMen.

    (Jag har kört hela wizarden)
    Mitt problem är att när jag armerar maskinen så drar motorerna inte igång förens vid 50% throttle och då går (några) igång på maxhastighet. Drar jag upp till max är det fortfarande bara tre motorer som går men kan få den att gå igån genom att styra max höger upp (eller att luta maskinen i olika lägen)

    Tänkte att jag kanske måste göra en ESC-kalibrering och följde denna guide:


    Då upptäckte jag att jag inte har samma ljudsignaler som han har. Jag hör uppstartsljudet men den piper inte för antalet celler.

    Är det en ESC-kalibrering jag behöver göra?
    Varför får jag inte rätt ljud?

    Måttligt road vid det här laget, men det är lite det som är det roliga också :-)

    Ps. Skriv gärna så att ett mindre begåvat barn förstår, känner mig som det nämligen
    Senast redigerat av administrator den 2014-02-02 klockan 09:13.

  2. #2

    Standard

    Nu svarar jag på min egna fråga delvis...

    Jag hade vist inte de ljudsignalerna som han hade men jag lyckades kalibrera mina ESCar! Nu svarar den fint när jag sakta ökar throttle.
    Dock så när jag följt anvisningen och avslutat med att dra ur batteriet med throttle ned så lyckas jag ändå inte armera den efter jag satt i batteriet gången efter.

    What is wrong?

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Låter inte som att du fått rätt på ESC-kalibreringen ändå. Uppfattar jag dig rätt att dina ESC:er inte sparar kalibreringen?
    Vad är det för ESC:er?

    Du kan istället kalibrera dem ett och ett direkt från din mottagare om du vill.
    Prova också att trimma ner throtteln något hack och se om den armar/disarmar lättare då.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Har du en sändarswitch kopplad till flightmode? Min "armerar" bara i stabilize-mode. Glömde detta en gång och fick klia mig mycket i huvudet innan jag kom på det.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Från och med ver 3.0.1 och i nuvarande version 3.1 (alt 3.1rc2) så kan man armera i loiter, auto samt andra lägen där man flyger på GPS (kräver dock att GPS har 3D-fix samt att kompassen bedöms som ok)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •