Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rangelink installation tips någon?

  1. #1

    Unhappy Rangelink installation tips någon?

    Jag har äntligen fått tummen ur och börjat installera min rangelink.
    Jag köpte en trainerkabel till den som passar min 9c men den porten/kontakten är så
    dålig att 1 stift i kontakten trycks in (och möter förmodligen inte?)
    Jag lyckades dock binda den tror jag men kunde inte få ett servo att gå så
    jag tänkte att jag meckar ihop en kabel så jag kan koppla den på modulstiften istället.
    Problemet är att då funkar den inte alls utan piper bara en gång när man slår på radion men lampan lyser inte.
    Jag har lött på ett 10k motstånd som det står i manualen!?

    "WARNING:when your radio is Futaba, you should connect a 10k resistor between the+v and PPM signal if u want to get the PPM signal from there, the trainer port is not needed."

    Jag läste dock någon annan stans att man ev inte behövde en "pull-up resistor"
    Det är ju också 2 st jordkablar på rangelinken men jag antar att det inte skadar att ansluta båda till samma jordpin på futaban?


    Någon som har en idé, erfarenhet, råd!?

  2. #2

    Standard

    Hmm, lyckades få det att fungera nu.
    Kanske åkte stiften in för att de inte är aktiva (lödda) på insidan av kontakten.
    Det går ju inte att se men jag antar att om den binder och att jag kan styra servon etc så funkar det som det ska!?

  3. #3

    Standard

    Ingen som använder rangelink???
    Om någon som använder den har kopplat direkt på modulstiften hade det varit grymt
    om denne kunde berätta hur det gjorts.
    Har gjort som i manualen men den startar inte som den ska utan piper bara till när man slår på radion!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag har en rangelink men ingen futaba utan en 9x. Jag har endast en jord in i rangelink tx, alltså totalt tre kablar direkt från modulstiften med en modifierad servokabel.
    Jag har för mig att man ska göra en avancerad bindning med mottagaren den första gången och sedan en normal. När allt är som det ska så blinkar mottagaren väldigt snabbt.

  5. #5

    Standard

    Jag har fått ordning på den nu men det var inte utan problem.
    Futabakabeln jag beställde till (för att slippa detta) glappade så den vågade jag inte använda.
    Manualen säger uttyckligen att man ska ha ett 10k motstånd mellan v+ och ppm.
    Detta var anledningen till att detta inte funkade heller och det kunde jag inte veta förrän jag mätte
    på den glappande trainerkabeln jag köpt.
    För att vara på den säkra sidan slaktade jag den och konstaterade då att det inte behövs (inte skall vara) något motstånd.
    Jävla skitmanual...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •