Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Val av komplett paket?

  1. #1

    Standard Val av komplett paket?

    Tjoh!

    Jag var och filmade lite gixxerkart, sporthoj, motocross på isen i lördags med en DJI-F450 med GoPro och två av de som körde va via och tryna på grejerna och hämta filmklippen. Han ena har filmat och gjort en del filmer och blev taggad, "ska ha!". Men hade ingen lust köpa tex en DJI Phantom med ZenMuse med FPV osv, utan skulle nöja sig med beggat hopplock som skulle fungera. Vad tror ni är passligt kit?

    Behöver:
    - Komplett quad, behöver ej gimbal
    - Sändare
    - Laddare och ackar
    - FPV
    Alltså komplett paket som kan ges färdiginställt (av mig då antar jag).

    Sen till på det så blir det en Hero 3 eller Hero 3+.

    Jag tänkte först på DJI F450 + Naza V1 med GPS + Spektrum DX7 + FatSharks + videolänk + LiPos + nån smartladdare.
    Kanske nån TBS Discovery skulle vara bättre så man slipper propparna.

    Tänk er, vad skulle ni rekommendera för lämpligt första kit till någon gillar köra och filma allehanda fordon som gixxerkart, sporthojar, motocross, bilar, drifting, rally, stuntbike, snowboard, osv. Alltså filma från luften, enklare flygning, typ panoreringar och "airdollys" mm. Som aldrig flugit förr... men som har lätt lära sig och gillar skruva på precis allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag är ny på qudcopter och köpte en beggad quad gjord på en octaram med kolfiber-rör.
    Tmotor 2814-11 och apm 2.5, flyger som en dröm. En gixxer skulle ha svårt att haka på, pröjsade 5k med tarotgimbal.
    Satsa på nått sånt så går det att växa med plattformen lite. En f450 känns lite begränsar kanske?

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tycker TBS maskinerna verkar vettiga, speciellt Pro varianten hade jag satsat på.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    De ville ju inte lägga ut en massa pengar på en GoPro-quad, så de är säkert nöjda med en stum DJI-quad med Naza eller nåt. Men en beg TBS Disco eller beg QAV400 skulle ju funka också.

    Gixxern på isbana med massa isdubb var gränsfall, men på rak is så petade den iväg någe sanslöst! Quaden kändes som den stod still i luften. =) Lite bilder från min DJI450-filmning när idéen deras kläcktes:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...122513#p122513

    Som sagt.. beggade grejer -> komplett paket. GoPro och Quad och sändare osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Det har ändrat... det SKA var gimbal.

    Så.... komplett paket med sändare, FPV-grejer, guad, gopro hero (tror det blir en 3 BE) osv.
    Så.. för att börja nånstans... är det TBS Disco som gäller eller en QAV eller annan?
    Beggad färdigt paket är ju bäst förstås...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Om man säger så här... gärna så lite arbete för mig som möjligt och ändå att de får en stabil GoPro Hero 3 Black (fick bekräftat att de har sådan). Vad ska man då välja för quad, gimbal, gps, stabiliseringssystem, sändare osv, beggat (eller nytt om det är bra grejer men ändå överkomligt pris)? Priset de snackat om är runt 10.000kr. Får man komplett paket för det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Ja varför inte. Men den där har ingen kamerastabilisering.

    En beg DJI Phantom med Tarot-BL-gimbal skulle väl funka, om det finns en sån combo?!
    Men inte med short-range-kitet.

    Fler förslag?

    På marken blir det säkert Goggles eller 7" skärm.

    EDIT: Dessutom verkar den kräva lite mer heli-flygarkunskap jämfört med Naza-multis tex.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    I förhållande till pris om man vill ha en plug and play lösning med filmning av hög kvalité direkt out of the box och man har en Gopro redan och en budget upp till 10 tusen är denna http://www.mikrokopter.nu/product.ht...ategory_id=147 förmodligen det mest prisvärda anser jag Phantom ver 2 med förbättring av det mesta sen ver 1 med bättre flygtider mm , för 7600 kr funkar den direkt åtminstone vad som visas på nätet https://vimeo.com/groups/36916/videos/85717709
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  10. #10

    Standard

    Phantom 2 från Mikrokopter verkar va nåt... bra lägga till FPV-kit och laddare samt lite ackar så är den komplett?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ja varför inte. Men den där har ingen kamerastabilisering.

    En beg DJI Phantom med Tarot-BL-gimbal skulle väl funka, om det finns en sån combo?!
    Men inte med short-range-kitet.

    Fler förslag?

    På marken blir det säkert Goggles eller 7" skärm.

    EDIT: Dessutom verkar den kräva lite mer heli-flygarkunskap jämfört med Naza-multis tex.
    Blade kommer med en fotoversion av sin 350 QX. http://www.horizonhobby.com/products...nology-BLH7900
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Utan att kommentera på Phantom... Men exakt vad menar Mikrokopter med följande:

    "
    Strömförbrukningen har förbättrats genom ett anpassat strömhanteringssystem som övervakar strömkapaciteten och spänningen. Låg effekt indikeras av lysdioder, om strömmen sjunker under sin lägsta nivå så kommer Phantom 2 att gå hem och landa. "

    Tror att dom behöver reda ut skillnaden på spänning, ström och effekt


  13. #13

    Standard

    Nu är du petig! =) Det fräna är ju att den GÅR HEM OCH LANDAR!!! Helt fantastiskt! :-D

    Hur är det med delar till en Phantom? Alltså om nåt går slut, tex om gyrot blir knas eller gps'en, vad gör man då? Byter ut den där stora vita delen i mitten som håller i alla motorer och kameran? ;-)

    DJI FlameWheel F450 med borstlös gimbal och 4S-ackar, är det klokt? Alltså gimbal'n framför ramen och acken bakom ramen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hur är det med delar till en Phantom? Alltså om nåt går slut, tex om gyrot blir knas eller gps'en, vad gör man då? Byter ut den där stora vita delen i mitten som håller i alla motorer och kameran? ;-)
    Det mesta finns som reservdelar om inte allt och det är rätt många i EU som säljer dem så även om det skulle vara slut i Sverige får man säkert tag i grejor på några dagar Mikrokopter har detta iaf http://www.mikrokopter.nu/category.html/phantom
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15

    Standard

    Ok, tack. Bra att veta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Varför inte smacka ut en köp-annons på https://www.facebook.com/groups/5257...87872/?fref=ts ?!
    Du kan få en komplett intrimmad maskin som är bra mycket bättre än en Phantom 2 och gimbal för 5000:- (utan kontroll)
    Så länge grejerna är i bra skick och inte lastgamla så känns det som ett vettigare köp!
    Senast redigerat av Skydive den 2014-02-13 klockan 14:21.

  17. #17
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Varför inte smacka ut en köp-annons på https://www.facebook.com/groups/5257...87872/?fref=ts ?!
    Du kan få en komplett intrimmad maskin som är bra mycket bättre än en Phantom 2 och gimbal för 5000:- (utan kontroll)
    Så länge grejerna är i bra skick och inte lastgamla så känns det som ett vettigare köp!
    Vad menar du med bra mycket bättre än en Phantom ? jag kollar på rätt mycket film på Vimeo och i fallet för en som inte sysslat med RC flyg och inte kan skruva ihop något så är plug and play direkt ur lådan och du kan garanterat göra så gott som professionella filmer direkt , har du inte bra kunskap så finns det sk bra begagnade grejor till salu och risken är större att det strular och bli besviken är min personliga åsikt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  18. #18

    Standard

    Helt sant Stiffe. Jag har föreslagit Phantom II med kringutrustning, för de kan ej själva meka så mycket, och att jag ska meka ihop nåt åt dem, det tar ju min tid, ve o fasa. =) Visserligen släkt, men då kan jag sträcka mig till att hjälpa till med svar på deras frågor och testflygning o sånt så de kommer igång, det är bara kul. Men man ska inte skaffa grejer om man inte själv kan göra nåt med dem.

    Dessutom sög facebook-sidan totalt, för man måste logga in...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Det jag menar är att du (kan) få bättre motorer, ramar osv för samma pris.

    Jag funderade själv på att köpa en Phantom eller bygga en F450 men det blev en beggad maskin på köp/sälj-sidan istället, vilket jag är väldigt glad över att jag valde.

    Nu sitter jag med Tmotor 2814, en ram med 25mm kolfiberrör, APM 2.5 och gimbal som utan problem kan lyfta en Nex5a eller göras om till en Y6a.

    Det jag vill komma till är att det finns mycket privärda saker där ute och det är värt att kolla runt och inte ara köpa nytt "bara för att"

    Vill man absolut inte mecka eller röra en enda liten sak, nåhonsin - Jag då är phantom bra. Vill man däremot ha mljligheten att växa med sin hobby så finns det föer alternativ att se över.

  20. #20
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Vill man absolut inte mecka eller röra en enda liten sak, nåhonsin - Jag då är phantom bra. Vill man däremot ha mljligheten att växa med sin hobby så finns det föer alternativ att se över
    .
    Absolut och det sistnämnda upplyser jag också folk som frågar mig om vad man kan börja med , dvs de ev nackdelar det finns med en Phantom och därför valde inte jag heller en för att jag kan och tycker det är rätt skoj meka själv
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •