Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Roderytor för hangflygning

  1. #1

    Standard Roderytor för hangflygning

    Hej
    Ta en titt på bif bild, tror ni det kommer att funka med så små roderytor för hangflygning?

    Jag har precis börjat bygga den här och vill egentligen inte ändra på något om det inte behövs.
    Dessa små plywoodbitar utlovar ju inte direkt stor roderauktoritet...

    Känns också som om kroppens relativt stora sidoyta ytterligare förstärker kursstabiliteten?

    / Anders
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Graubele2.jpg 
Visningar:	298 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	43448  

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag började flyga hang med en sida/höjd kärra, det var värdelöst.
    Trots att jag ökade på sidrodret ganska mycket så fick man ändå påbörja svängen mitt på hanget, och kärran liksom slirade en lång sträcka innan man fick runt den.

    Det är förmodligen inte vad du vill höra, men satsa på en skevroderkärra i stället.
    Så får du mycket roligare hangflygning
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Jo, men jag gillar oldtimer-looken och vill egentligen bara kana runt lite fram o tillbaka. Den är ganska liten, spv 1050mm.

    Har även beställt en liten Slingsby Swallow, spv 900mm. Ska också kläs med papper, se bif bild.

    / Anders
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	swallow.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	26,9 KB 
Id:	43449  

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En skånsk kändis (jo, det finns!) brukar kana runt med en Blue Phoenix på hanget.
    Det funkar, men att 'flyga' den är kanske en överdrift...

    Men det var söta kärror på bilderna!
    Retroholic!

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan du inte göra hela fenan och stabben som roder så att du får behålla friflygslooken men ändå får lite rörlighet?
    Det behövs inte speciellt många mm rörelse på hela ytan för att det ska påverka riktningen rejält.
    Man ser inte V-formen på bilden men den får inte vara för liten för att planet ska lägga sig rätt med hjälp av sidrodret.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det är väl inget som hindrar att du förstorar de befintliga rodren lite samt lägger till skevroder utmed bakkanten?
    Med lite eftertanke går det att få mycket snyggt.
    Jag diggar "retrolocken" stenhårt men man får inse att det är 2014 och vi har andra krav nu.
    Modda, flyyyyg och njut.
    Håll oss uppdaterade med bilder.
    // Mats W

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu va det iofs bygge på g men måste tipsa.
    det ligger en dsf på säljes om inte jag minns fel , har själv en sådan , grym maskin och stryktålig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av V-Bat Visa inlägg

    Känns också som om kroppens relativt stora sidoyta ytterligare förstärker kursstabiliteten?

    / Anders
    Den del av kroppens sidoprojektionsyta som finns framför vingen (TP) är inte stabiliserande i girplanet utan tvärtom.
    Roderytorna ser väldigt små ut, jag får intrycket att det rör sig om en friflygande modell som kompletterats med roder? Vacker är den i alla fall men jag instämmer med Dr J, välj en rörligare modell med skevroder till hangflyg istället.
    /Leif

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Den del av kroppens sidoprojektionsyta som finns framför vingen (TP) är inte stabiliserande i girplanet utan tvärtom.

    Roderytorna ser väldigt små ut, jag får intrycket att det rör sig om en friflygande modell som kompletterats med roder?
    Ja, det låter vettigt.

    Det är mycket riktigt en friflygmodell, Graupner Graubele 2, från 1936 som i nytappning gjorts om lite för RC. Tanken är nog att den ska flygas friflygslikt, dvs små kurskorrigeringar bara. Trevlig byggsats, ingen balsa alls, bara plywood och furu. Funderar på att använda pull-pull istället för medskickade stötstänger.

    Ritningen för både original och nytappning kan hittas här under fliken "Dateien"
    http://www.rc-modellflugplatz.de/gra...raubele-2.html


    Nu lutar det åt att kanske låta den vara som den är och istället flyga den andra, Slingsby Swallow, på något litet hang, den ska vara helt OK för det har jag läst mig till. Fast det får nog vara lätta vindar då.
    Senast redigerat av V-Bat den 2014-01-29 klockan 21:22.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Kan du inte göra hela fenan och stabben som roder så att du får behålla friflygslooken men ändå får lite rörlighet?
    Det behövs inte speciellt många mm rörelse på hela ytan för att det ska påverka riktningen rejält.
    Man ser inte V-formen på bilden men den får inte vara för liten för att planet ska lägga sig rätt med hjälp av sidrodret.
    Det är nog lättare sagt än gjort, finns inget att hänga upp det på så att det blir en axel att svänga runt.

    Det är ganska stor V-form på vingen. Gillar stöttorna!

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är planet inte byggt så borde det vara rätt så enkelt att dela rodren på mitten ungefär med lite extra balsalister. På hang behöver man oftast kunna svänga lite bättre än en "aningen störd" friflygare i termik. I lugnt hangväder där man har svag vind med lite termik så räcker det säkert med det du har men det är ju skoj att kunna kasta ut när det är lite rejälare lyft.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •