Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Val av foto-kamera till multikopter?

  1. #61

    Standard

    Är inne på att köpa en billig kamera typ Canon A2600 (390kr) och ful fixa styrning av avtryckaren genom att löda dit en radioswitch. Eventuellt kan man även lätta den lite också, väger 135g orginal.

  2. #62

    Standard

    Jag va o kollade upp A2600 vid en lokal affär, kostade 129€, inte 40€?! E det det där jädra ålandstillägget som våra butiker har eller? :-D Dessutom va den discontinued. Den hade inte heller CHDK-stöd, än. A2500 har CHDK-stöd.

    Om jag inte hittar en lättare billigare GPS-logg-Canon med CHDK-stöd, så blir det en utan GPS-logg och lätt samt billig kamera till min DJI 450 som jag kan roa mig med. Lär ju krascha några ggr med tanke på flygstilen så det känns dumt skaffa en dyrare GPS-CHDK-kamera för ortofoto. =) Får bli en sån sen till en seriösare hexa.

    Men en S100 för 600kr skulle ju va nåt...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63

    Standard

    Följande kameror hittade jag om har GPS-logg! Äkta GPS alltså, inte nåt mobiltelefonfjanteri.

    De som finns på Canons hemsida som inte hamnat bort i "gamla-kameror-sållningen":
    Canon PowerShot D20 http://www.canon.se/For_Home/Product...PowerShot_D20/ 228 g, CHDK
    Canon PowerShot D30 http://www.canon.se/For_Home/Product...powershot_d30/ 218 g, CHDK?
    Canon PowerShot SX280 HS http://www.canon.se/For_Home/Product...Shot_SX280_HS/ 233 g, Ej CHDK
    Canon PowerShot S110 http://www.canon.se/For_Home/Product...owerShot_S110/ 198 g, CHDK

    Sådana jag vet om att har GPS och CHDK idag, finns säkert fler, något som jag hade hoppats Canon kunde svara på, men nej.
    Canon PowerShot S100 http://www.canon.se/For_Home/Product...PowerShot_S100 198 g, CHDK
    Canon PowerShot SX260 HS http://www.canon.se/For_Home/Product...rShot_SX260_HS 231 g, CHDK
    Canon PowerShot SX230 HS http://www.canon.se/For_Home/Product...rShot_SX230_HS 223 g, CHDK
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #64


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Powershot S110 har inte GPS som jag nog nämnt tidigare men väl WiFi vilket S100 saknar.
    Du kan alltid dubbelkolla sådana här uppgifter med t ex http://www.cyberphoto.se/foto-video/kompaktkameror - där kan du också se utgångna modeller och dom har själva testat väldigt många modeller.
    Roger

  5. #65

    Standard

    Är det så? Jag bara kikade på Canons hemsida (som Canon själva rekommenderade haha) och där stod det att S110 har det: http://www.canon.se/For_Home/Product...owerShot_S110/
    "GPS-logg LOG kompatibelt med meddelandeformatet NMEA 0183"

    Cyberphoto-länken va bra. =)

    Egentligen ska väl vilken kamera som helst duga, bara man kan ställa intervallet på bildtagningen...? CHDK-stödet har man väl bara nytta av i detta fall för att själv bestämma tidsintervallet mellan varje bild.

    En annan sak... det där med hur fort en kamera kan spara önskad bildstorlek utan att tappa kvalitet, hur sjutton vet man sånt? Tex om man har ett Class 10-minneskort i en viss kamera, hur vet man minimi-antalet sekunder mellan varje bild så man inte tappar kvalitet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    S110 använder såvitt jag förstått GPS:en i en ansluten smartphone men det blir nog svårt på lite avstånd...:-)
    Hastigheten som dom sparar i får du nog kolla i nån test.
    Roger

  7. #67

    Standard

    Du verkar ha rätt. Har googlat runt lite och överallt står det att S110 använder mobiltelefonens GPS. Lite roligt att Canon.se inte vet om det. ;-) Får väl skicka upp mobiltelefon också då, haha!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #68

    Standard

    Man borde döpa om tråden från "Val av foto-kamera till multikopter?" till "Val av foto-kamera med inbyggd GPS till multikopter?". :-D
    Nu vet vi att det i stort sett är Canon PowerShot S100 eller Canon PowerShot SX260 HS som gäller om man vill ortofota.

    Men för att inte tråden ska dö ut så är jag fortfarande ändå sugen på skaffa en (utgående från de två nämnda) enkel, lättare, billigare Canon-kamera som inte alls behöver GPS-stöd och inte ens CHDK-stöd. =) Vad väljer man DÅ?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #69

    Standard

    Nu har jag glunat igenom alla aktuella Ixus och PowerShot-kameror på Canon.se.
    Sållade bort de tunga, dyra och va det nu var... 30 blev 6. Sen sållade jag bort lite till och återstår gör Ixus 132 eller om man vill ha lite bättre bländare så tar man PowerShot A2500.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste säga att jag har svårt att förstå hur du fått fram ditt senaste urval - inte kan det vara baserat på de önskemål som tidigare framkommit i tråden. Det är såvitt jag kan se utgångna kameror utan speciella egenskaper utan högst ordinära modeller. Ljusstyrkan skiljer ju i praktiken inte heller speciellt mycket mellan dessa 2. Kan du tulla på GPS-kravet så går det att få tag i en Powershot S110 för 1990 kr (kostade den i alla fall här hos Siba i Västerås igår) vilken är överlägsen de 2 modeller du specat i allt utom vikten och antagligen priset - om de går att få tag i. Men om kraven inte är speciellt höga så går det nog att ta i princip vilken liten kompaktkamera som helst - ja, vill du köra CHDK så måste ju kameran givetvis klara detta men det gör ju många Canon-modeller. Men personligen skulle jag prioritera kortare brännvidder än de dina två utvalda har (28 mm) - 24 mm har nämnts tidigare i tråden och det är en bra riktpunkt.
    Roger

  11. #71

    Standard

    Haha, ja jag hade en teori... hade en plan i börjanpå tråden men har anpassat efter mitt behov. Är väl ok? Kollar man vilka Canon-kameror som klarar CHDK så får man en lista med en himla massa gammalt och jag vet inte vad som är nytt och bra av det som finns där. Så jag gick in på Canons hemsida och hoppades att det dom har på den sidan är det aktuella och inte en massa gammalt skit. Så jag gick igenom de 30 kamerorna (Ixus och PowerShit). Sållade bort de tunga då jag inte vill ha en luns och jag sållade bort de dyra eftersom jag inte vill kvadda kameror för 1000€++ på 5 krascher, dom tål ju ingenting. Jag har en GoPro 1 nu som börjar se rätt så sliten ut, men den funkar än. Inte har jag haft tur alla ggr jag flugit. ;-)

    Hur jag kom fram till bara två kameror på slutet minns jag inte... men det kändes genomtänkt när jag var trött igår och gjorde sållningen. :-)

    När jag var till en Canon-butik så var ju alla kameror med CHDK och även nya kameror på Canons hemsida som tex A2600 = Dicsontinued. Canon A2600 "kaaaanske får tag på den, den finns inte i lager" och samma med flera andra enligt mig/hemsidan nya kameror. !? S100 är väl ett gammalt röppel som är bra och har CHDK-stöd och inbyggd GPS-modul, men sånt har jag beslutat med att börja med sedan (han jag hjälper med ortofoto så har ett drös SX260 och hexacoptrar och X8 osv, där får jag lära mig mer om det innan jag själv skaffar nåt). Jag är alltså inte ute efter bästa möjliga kamera utan GPS och CHDK-stöd, utan är ute efter en vettig billig kamera, dvs billigare än en S110.

    Jag har iaf lärt mig mycket av att läsa om detta ämne... (har fotat med Canon systemkamera sedan 2005 men haft noll koll på kompaktkameror) och det jag stör mig mest på är när sjutton kamerorna kom ut på marknaden så jag skulle kunna kryssa bort "allt gammalt skit".

    Brännvidderna.... de hade jag ju glömt.

    Om jag säger så här då, har Canon en 24mm lätt billig (100€?) kamera som duger till mitt testbehov till min APM-quad (testplattform). Alltså en kamera som inte är lastgammal och 3MP utan någorlunda möjlig att få tag på. =)

    Om jag sållade bort tungviktarna och sedan gick efter 24mm så blev följande kvar:
    PowerShot S110, PowerShot S120, PowerShot S200, PowerShot N100, Ixus 155, Ixus 255.
    Sållar: S100, S120, S200, 255 för dyr. N100 meningslösa funktioner som vippskärm och ingen vikt angiven så orka.
    Ixus 155 är kvar: http://www.canon.se/For_Home/Product...IXUS/ixus_155/

    Duger den? =) Ok ljuskänslighet, Ok pris, Ok vikt, 24mm, Ok allt?

    Jag var in på Elgiganten och där hade den en Ixus 145. Är inte den gammal???
    Han jag nämnde att ortofotoflyger, han har ett gäng SX260 och sen var de slut i butikerna så det blev en SX280, den hade tydligen nån ändring åt det sämre hållet så den funka ej till ändamålet, minns ej vad det var.

    Visst, jag kan köpa en beggad bra kamera istället för att kasta bort pengar på en ny.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #72

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om jag sållade bort tungviktarna och sedan gick efter 24mm så blev följande kvar:
    PowerShot S110, PowerShot S120, PowerShot S200, PowerShot N100, Ixus 155, Ixus 255.
    Sållar: S100, S120, S200, 255 för dyr. N100 meningslösa funktioner som vippskärm och ingen vikt angiven så orka.
    Ixus 155 är kvar: http://www.canon.se/For_Home/Product...IXUS/ixus_155/

    Duger den? =) Ok ljuskänslighet, Ok pris, Ok vikt, 24mm, Ok allt?

    Jag var in på Elgiganten och där hade den en Ixus 145. Är inte den gammal???
    Han jag nämnde att ortofotoflyger, han har ett gäng SX260 och sen var de slut i butikerna så det blev en SX280, den hade tydligen nån ändring åt det sämre hållet så den funka ej till ändamålet, minns ej vad det var.

    Visst, jag kan köpa en beggad bra kamera istället för att kasta bort pengar på en ny.
    Är smått på jakt efter något med samma spec som du har och har tyckt att Ixus 130-145... modellerna verkat ok men saknat 24mm-ekvivalent optik. Vet inte hur begränsande det är men jag såg nu att batterierna klarar ca 250-300 bilder... Jag jagar också vikt och är inställd på att ge kameran extern ström och skippa batteriet. Men det kan va en parameter att ha med om man vill köra intervalltagning...

    Det verkar som 155 är tämligen nysläppt. Finns ju inte med på Cyberphoto än... men hamnar priset under/runt 1000-lappen blir det nog en sådan för min del.

  13. #73


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen går det ju bra att använda ett litet servo som "avtryckare" om man vill lösa det lite mera "mekaniskt". Men en viktig sak som framkommit i tråden tror jag är att man bör kunna förinställa brännvidden och av Canon-kameror i rimlig pris- och viktklass är det möjligt att det bara är S100 (och antagligen dess efterföljare) som fixar detta. Tror f ö att det är rätt ovanligt även bland övriga märken.
    Är det bara lätta kameror som är huvudintresset så måste det finnas mängder av t ex gamla Ixus-kameror att köpa begagnade till rimliga priser. Och många av dessa är bra kameror trots att dom är nåt år gamla. Sen finns ju även t ex Nikon och Sony som främst Sony har ju många små Cybershot-modeller om man nu jagar vikt. T ex så väger min lilla Cybershot DSC-W350 116 g med handlovsrem. Montera sen ett litet 3 g servo som avtryckare (om det inte går att lösa elektriskt) så är det ju fortfarande ett lätt alternativ som ger fullt OK bildresultat för sin storlek. Men problemet med dessa enkla kompakter (jfr t ex S100) är främst att dom har väldigt begränsade inställningsmöjligheter t ex beträffande om dom skall slå av automatiskt eller inte efter viss inaktivitet vilket kan ha viss betydelse om man skickar upp kameran i en flygande farkost och vill ta bilder lite då och då. I fallet med min lilla Sony så är just detta med "autoavslaget" ett faktiskt problem för jag hittar i alla fall ingenstans där man kan styra detta.
    Så tipset är väl att leta upp nån "review" av aktuell kamera för att se om det framgår vilka inställningsmöjligheter som finns. Det finns t ex flera amerikanske sajter som har rätt utförliga kamera-reviews där det mesta brukar framgå. Sen kan kameramodellen har annat namn i USA och det gäller inte minst Canons kameror.
    Roger

  14. #74

    Standard

    Det är ju helt hopplöst välja en kamera. Alla verkar olika och efterföljare är inte alltid bättre och dom heter olika här och där. Upplagt för irritation så att det börjar bli dags byta märke nästan. =)

    Det hade ju vart smidigt haft en kamera i en gimbal under en multicopter som man kan flyga runt med och sen med FPV sikta och fota, utan att behöva fota hela tiden för att inte kameran stänger av sig. Vet att vissa kameror har menyval på detta, men det har ju förstås inte alla.

    Ett mål jag har är att använda en av mina DJI F450 med gimbal och en lätt kamera för att slänga i bilen, fara nånstans, ta ut, flyga iväg, släppa på GPS-lock, fota nåt, tilbaks o landa. Känns som att det alltid är dåligt att satsa på att göra nåt enkelt, det slutar alltid med att man borde ha en dyr hexa, med en dyr kamera i en dyr gimbal med ett avancerat helst dyrt styrsystem samt dyra motorer och dyra ESCs samt uppfällbart och bra FPV-grejer och enorm groundstation osv. Det är just det jag inte vill ha, det måste gå att fota med nåt enkelt, som inte är en tråkig Phantom, utan något man byggt själv. Jag har tex en DJI F450 med ZeroTech och jag har Fatsharks via 5.8GHz och gimbal och landställ, Tiger-motorer, PowerHD-ESCar samt reservdelar, 8 nya batterier och allt detta är smått, kompakt och smidigt. Klart jag jagar en kamera på ca 100 gram. Den flög rätt OK med GoPro, men intevill manhänga på mer vikt egentligen. Så 200 grams kameror går bort. Får jag denna quad såld, då blir det hexacopter. Menman kan inte köpa köpa hela tiden, grejer blir liggande och ingen vill ändå ha dem. Har 31 RC-grejer redan och därav anledningen till att jag knappt hinner använda mer än en handfull. :-D Så nej, jag behöver en lätt kamera. Alla kameror har nån nackdel, vilka vill man ha... jag kan nog gå o köpa en kamera, inse att den har en dålig nackdel, sälja den, ... nej justja, ingen köper grejer för annat än skambud. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #75

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är ju helt hopplöst välja en kamera. Alla verkar olika och efterföljare är inte alltid bättre och dom heter olika här och där. Upplagt för irritation så att det börjar bli dags byta märke nästan. =)
    Jag håller delvis med dig. För min del blir det en Ixus 155 när den dyker upp här. Kollade manualen och AUTO-OFF går att stänga av, skärmen kan inaktiveras, glugg motsvarande 24 mm, låg vikt och förmodat acceptabelt pris för något som kommer hanteras tufft är faktorer jag vill ha. Och förmodat stöd för CHDK så småningom, får väl köra med servoavtryck så länge...

    Edit: En sak som dock inte framgick av manualen var hur länge det går att fördröja att objektivet dras in... minst en minut iaf

  16. #76


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Priset på Ixus 155 är nog inget man behöver spekulare över - http://www.electroworld.se/product/f...ECOMP_PRISJAKT
    Det finns en och annan "review" om ni söker på det amerikanska namnet - Canon ELPH 150 IS.
    Antar att det främst är den kortaste brännvidden ni vill använda och i sådana fall så brukar det vara större chans till bra optisk kvalitet om man väljer en kamera med mindre max zoomomfång än vad t ex denna kamera har. Men visst - jag har förståelse för att det kan vara svårt att hitta nån kamera som uppfyller så många krav som möjligt. Var dock inte helt säkra på att CHDK kommer till "alla" Canons kompakter. Personligen skulle jag välja en kamera som redan har det stödet och inte nån modell som nyligen släppts. Nya modeller är heller inte liktydigt med bättre modeller...
    Denna modell är trots allt en av de "enklare" i Ixus-serien så jag framhärdar i att vill ni ha bättre bildkvalitet och större inställningsmöjligheter och klarar av ca: 30 g till i vikt så är en Powershot S110 för ca: 2000 kr ett mycket bättre köp.
    Då få ni en mycket kompetent kompaktkamera och inte bara en i den enklare klassen och prisskillnaden är ju inte mera än några hundralappar.
    Roger

  17. #77

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har missat poängen med att kameran ska ta korten själv. Din apm kan ju ta kort.

  18. #78

    Standard

    Japp man kan låta APM fota efter grid-funktionen. Jag ska dock inte ha (troligtvis i det här fallet) en Ixus 155 för ortofoto, utan för "mäklarfoto". Ska det ortofotas så är det nog bäst med GPS-data i bilderna, då programmet (som ortoflygaren jag haft att göra med) använder GPS-koordinaterna för att slänga upp bilderna i ett huj och göra ortofotot klart efter lite referenspunkter etc. Då lockar helst klar S100 eller SX260 mest för mig, man kan ändå fota grid med dem, så slipper man ha en massa jox-bilder före och efter. Jag kommer dock helt klart att testa ortofoto med grid. =) Det hela handlar om trösklar och nybörjare. Man kan göra allt på rätt sätt och göra på absolut bästa sättet direkt, istället för att lära sig vad man håller på med först och veta hur man lyckas få till det rätt. Eller så inte. ;-) Jag fick nyss hem en storsvarthelikoptermedvitundersida, så nu har jag lite mindre tid... igen. :-D Men det blir en fasligt massa multicopter-mek i helgen, om jag får bestämma. Sablar, sommarn är ju snart slut. Men som nån sade i nåt inlägg ovan, att S110 är ett bättre köp... om priset inte skiljer trots allt så ja, då är det säkert klokare köpa en sån. Och då kan man iofs köpa en S100 direkt. =) Nu var vi där igen... Om det blir en S100 och den ter sig tung i min lilla quad, då får jag väl köpa en hexa då, är ju inte krångligare än det. Mindre flygtid och längre fram i framtiden. Blir väl vinter innan man har nåt som går att flyga. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #79

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Okej då är jag med har man ett program som använder sig av metadata från kameran så är det ju klockrent.

  20. #80

    Standard

    Det vart en svart Canon Ixus 155 till min DJI F450 med gimbal och ZeroUAV-styrsystem samt FatShark FPV-kamera o goggles samt ImmersionRC videolänk, Tiger-motors, PowerHD-ESCs samt säkert nåt jag glömt. En combo som borde duga till lite flygfoton. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •