Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 80

Ämne: Val av foto-kamera till multikopter?

  1. #21

    Standard

    Ja det fanns ju en himla massa kameror att välja mellan. Huh! Blir att googla runt lite och minska ner urvalet. Men en slö sak är ju att man ska få tag på kameran också. Tex A2000, A2100, A2200, A2300, A2400 och A2500 har stöd för CHDK. Men det är A2600 som är den senaste... har inte CHDK-stöd än (stod det på nån hemsida) men den lokala fotoaffären hade den intehemma och sade att den var "discontinued". CHDK-stödda kameror: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske kan köpa nån beggad av de som finns i listan ? T ex en Powershot S100 är ju fortfarande en alldeles utmärkt kamera trots att det inte är den senaste modellen...
    Roger

  3. #23
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    S90 och s100 var jättebra små kameror. Finns för runt 1000-lappen på blocket. Jag tror att de stöds av CHDK, men det får du kolla.

  4. #24

    Standard

    Tackar! =) Låter som jag har en plan A, B, C osv... så detta ska lösa sig. Ska se i helgen vilka modeller av alla som stöder CHDK som jag kan tänkas vilja ha. Borde ju minska ner på antalet rätt snabbt bara med vikten.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är vikten viktig så är oftast Ixus-modellerna lättast - t ex jämfört med Powershot S90, S100 o s v
    Och för flygfoto är jag övertygad om att en hyfsat modern Ixus av det aningen mera avancerade slaget räcker långt.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Mitt mål är att ta bra bilder (läs helt OK) med något lätt, i första hand enstaka bilder, alltså tex ett hus, eller ett flygfoto rakt uppifrån. Det med att mergea ihop bilder i efterhand, ortofoto, etc... det är mer en bonus-skoj-grej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Jag sökte och hittade en kamera som jag köpte på annons...Canon Powershot SX230 HS

    En kamera som givetvis har GPS och är CHDK kompatibel (ett krav)

    Nu kan jag äntligen bygga färdigt mitt Ortofoto / GIS plan med nedåtriktad kamera och APM
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #28

    Standard

    SX260 HS används av Event38 i deras UAV-paket (jag har en kvaddad sådan liggandes här som inte är min som används som viktatrapp i ett ortofotoflyg och ortofotomultis, funkar fint till sånt), kostar drygt 300€ och väger 230 gram. Numera har den utgått och den sämre 280 har tagit över. 260 är dock populär. Men jag vill ha en lättare kamera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill du ha nåt lättare så är den främst nån av de mindre Ixus-modellerna som du skall leta efter för även en S90/100/110 väger runt 200 g.
    Roger

  10. #30

    Standard

    Ixus 110 väger 145 gram enligt Canon?

    Canon PowerShot A2300 väger 129g http://www.canon.se/For_Home/Product...werShot_A2300/
    Men den är ju gammal, dock en kamera som används som budgetalternativ till SX260. Bägge har stöd för CHDK. A2300 har ej GPS.

    En likadan för så gott som samma vikt men med GPS är A3500, men den saknar GPS, vilket A3400 har. Hur bra den är för detta vet jag inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan ju kolla om Cyberphoto testat de modeller du är intresserad av så får du en snabb "kvalitets-vägledning" - http://www.cyberphoto.se/produktarki...w=4001&marke=3
    Sen finns ju givetvis diverse amerikanska fotosajter som testar kameror.
    Roger

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ixus 110 väger 145 gram enligt Canon?

    Canon PowerShot A2300 väger 129g http://www.canon.se/For_Home/Product...werShot_A2300/
    Men den är ju gammal, dock en kamera som används som budgetalternativ till SX260. Bägge har stöd för CHDK. A2300 har ej GPS.

    En likadan för så gott som samma vikt men med GPS är A3500, men den saknar GPS, vilket A3400 har. Hur bra den är för detta vet jag inte.
    Menade att A3500 saknar stöd (än så länge) för CHDK (skrev GPS ovan).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Testade att lägga CHDK på minneskortet och starta kameran med det - funkade direkt (som vanligt)
    Känner mig helnöjd med SX260 HS. Räknar med att ordna USB-fjärrstyrning till CHDK som får signal från APM-en

    Kollat lite på Event38 och deras sida - en Skywalker inte helt olik min uppsättning mao...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #34

    Standard

    Undcon, ska du köra grid-fotografering med APM -> SX260? Alltså att APM bestämmer när kameran ska ta bilden. Med det läget, borde man då kunna ha en enklare kamera utan GPS? Iofs behöver ortofoto-programmens som merge'ar ihop bilderna GPS-koordinaterna för att lättare placera ut dem. Jag har iaf tänkt testa grid med vilkencanonkameradetnublir. Räcke det med USB-kabel för att köra in ett CHDK-script? Hur använder man det sen? Jag har aldrig pysslat med CHDK. Räcker det med en kabel mellan APM och Canon-kameran för att "grid-fota"?

    Huh, måste ta mig tid att gå igenom vilka kameror som kan vara intressant för mig... senaste RC-fritiden har gått åt att måla en RC-bogserbåt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    Tanken är att använda den funktionen i APM/Missionplanner ja och jag vill ha med GPS-informationen för att bättre kunna nyttja programvaran för att lägga ihop bilderna senare.

    Jag har lagt in CHDK på flera kameror och på alla dessa har jag bara kopierat över CHDK till minneskortet - sedan får man läsa på CHDK's sida om just din kamera hur man startar den.

    Du kan installera det på 2 sätt. Autostartande CHDK eller inte (det beror kanske på vad man gör med kameran)
    Jag väljer att starta det manuellt.

    Skulle det av någon anledning inte gå bra att styra kameran via USB kontakten så kan man köra ett intervallscript i CHDK och då vara oberoende av APM's signal.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #36

    Standard

    Ok! Måst skaffa en kamera med CHDK nu så jag kommer vidare... =) En lokal firma hade en Canon Ixus 140 hemma, den lär ska klara CHDK och även ha nån sorts GPS, men det där med GPS lät lite flummigt...

    Vad är skillnaden mellan Ixus och PowerShot-serierna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37

    Standard

    Powershot är ofta snäppet bättre
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - jag håller nog inte med om att Powershot generellt skulle vara bättre. Men om man skall se nån sorts linje så är oftast Ixus-modellerna mindre än Powershot-modellerna och kanske lite mera "formgivna". Sen kan det dessutom vara så att en modell kan tillhöra Powershot-serien i USA och Ixus-serien i Europa så vi skall nog inte generalisera alltför mycket i dessa avseenden. Bedöm istället varje modell för sig efter sina resp styrkor och svagheter och inte efter namnet.
    Roger

  19. #39

    Standard

    Så har det varit generellt för alla de modeller jag kollat på men det varierar en del.
    Ofta finns det mer kreativa inställningar på Powershot. Ixus är lite "point and shoot"
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40

    Standard

    Jag har en Ixus 140 och fotar med.
    Nej, den ger inte lika bra bilder som min systemkamera... Men den är lätt och har smidigt format och den ger helt ok bilder.
    Dessutom gör det antagligen inte lika ont med billig kamera på multirotorn om den skulle gå i backen.



    Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •