Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Val av foto-kamera till multikopter?

  1. #1

    Standard Val av foto-kamera till multikopter?

    Hej!

    FRÅGA: Vad rekommenderar ni för OK fotokamera till en hexa?

    Resten kan ni läsa om ni ork...

    Jag har byggt en massa grejer och jag märker vart det barkar.
    Man vill ha nåt "enkelt" som funkar som bara är att ta med i bilen.
    Behöver inte vara något stort och avancerat, häftigt skrytbygge,
    utan nåt som gör sitt jobb utan en massa krångel och planerande.
    Jag brukar köpa, bygga, testa, sen brukar det inte bli så mycket
    mer. Men nu vill jag ha nåt man kan spara och använda vid behov.

    Och om jag vill fota från luften från en multikopter, vad har ni för
    tips på kamera för att fota med? Behöver ej vara nån värsting.

    Jag har nu en DJI-quad med gimbal, tiger-motorer, osv... som skulle
    klara en liiten kamera, men det blir nog att skaffa en hexa istället.

    En hexa med gimbal, naza eller apm med gps, fpv... som ska ha
    en foto-kamera alltså. Något man med gps-lock kan styra ensam.
    Flyga och positionera, fpv-fota, landa.

    Vill inte ta bort kameran från gimbalen heller, den ska va där.
    Vill inte ha en filmkamera som man tar frames ifrån, blir bara dåligt.

    Det är endast för eget bruk, kanske till nån lokal motorsportsklubb
    eller nåt, inte företagsjox, då rekommenderar jag bekanta som sysslar
    med det. En utökning till min fotohobby helt enkelt.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur mycket får den väga - och kosta ?
    Vill du ha rejäl vidvinkel ? Kommer du att köra med "fast" brännvidd eller måste du kunna köra med olika brännvidder ?
    Systemkamera eller bra kompakt ? Vädertålig ? Behövs RAW-format ? WiFi-anslutning ?
    Det finns ju hur många alternativ som helst...i alla fall om man inte behöver allt jag räknat upp...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör med Gopro för action foto och Nex5 för foto och lite lugnare filmning, nex5an är riktigt trevlig väger ungefär 500gr med stocklins och en del mindre med 16mm pankaka som jag brukar använda
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Vikt... vad orkar en hexa med, typ DJI 550 -> Gaui 540H typ size?

    Kosta... behöver ej proffsgrejer, så några hundralappar (€)?!

    Vidvinkel... vill ej ha fisheye-effekter med runda hörn. Ska typ fota ett hus, en trädgård, ett slott, alltså en bit upp i luften och fota lite omgivning.

    Fast brännvidd kan funka, kommer knappast använda zoom då jag använder FPV för att "zooma".

    Systemkamera typ Canon 600D-size, nix. Mindre.

    Vädertålig, mjah, nån fin vinterbild, resten är väl sånt man inte flyger i.

    RAW, nej, JPG funkar.

    WiFi, nej.


    Nex 5 är ett alternativ. Har nån exempel på bild tagen med en sådan och med 16mm?


    Kommer rotera med hexan, tilta med gimbal, roll gyrostyrt. Detta stöder Nazan om jag minns rätt?
    Eventuellt uppfällbara ställ, men jag tror jag bygger så de inte är i vägen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Idag presterar riktigt bra kompakter om än inte riktigt lika bra som en bra systemkamera med ett bra objektiv så i alla fall rätt nära - och såpass nära att de flesta av oss inte kan avgöra vad som använts om man bara kollar själva bilden.
    Så ja skulle rekommendera dig att kolla en bra kompakt - t ex denna http://www.cyberphoto.se/?http://www...cle=PS110svart eller denna http://www.cyberphoto.se/?http://www...hp?article=xz2
    Det finns givetvis ännu bättre (om än marginellt i dessa sammanhang) men då drar i regel priset iväg mera än vad förbättringen i bildkvalitet representerar.
    Själv kör jag både Canon EOS och Panasonic Micro-4/3 men den kamera som ligger i jackfickan mest är min Powershot S100 som jag tycker ger mycket bra resultat. Och näst mest använda är Panasonic-kamerorna p g a att de är så små och smidiga men ändå ger bra resultat.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Men Sony NEX-5 verkar vara den allround bästa kameran att flyga med som även kan täcka framtida behov med sin speciella kompabilitet med DJIs dyrare styrsystem och att det är en systemkamera som går att byta objektiv på. Frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga.
    Som kamera är NEX-5 otroligt prisvärd dock, det går nog knappast se skillnad på bilder som är fotade/filmade med betydligt dyrare/tyngre systemkameror.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det borde väl vara NEX-systemet som sådant som har kompatibilitet med DJIs styrsystem och inte en enskild modell av systemet - eller ? Modeller kommer ju och går och är ofta "kortlivade" i dagens läge...
    Sen är det nog svårt att se nån kvalitetsskillnad på bilder tagna ifrån en "modell-farkost" mellan en systemkamera och en kompakt av bra kvalitet - t ex nån av de jag länkade till. Och de flesta systemkamerahus idag är såpass bra att skillnaden till stor del ligger i vilken optik man använder - men då skall man nog vara en duktig fotograf och bl a se till att kameran sitter på ett ordentligt stativ och inte i en svävande farkost där bildkvalitetsskillnaden nog blir svår att upptäcka. Fördelen med kompakten är bl a den lägre vikten och kanske för många även det lite lägre priset även om man numera kan hitta bra systemkameror till högst överkomligt pris. Men skall man matcha med ett riktigt bra objektiv så är ju det en kostnad som tillkommer.
    Roger

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jag kör med Gopro för action foto och Nex5 för foto och lite lugnare filmning, nex5an är riktigt trevlig väger ungefär 500gr med stocklins och en del mindre med 16mm pankaka som jag brukar använda
    Ungefär samma här kör Nex 5 för foto med sigma 30mm 2.8 och i hyfsat ljus tar den riktigt bra foto i systemfotoklass , filmar gör jag med Sony videokamera eller mer och mer med nya favvokameran Gopro 3 Black
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om det är väder i helgen så ska jag försöka ordna några bilder från nex5an om ingen annan hinner före , grymt smidigt med tinysnapper så man kan trycka av bilder direkt från radion.

    Nex5an eller snarare alla nexmodeller har riktigt bra kvalitet på både film och foto, visst ser jag skillnad på bilderna från Eos 5D med fullsensor men det det skiljer 20k i pris också
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    grymt smidigt med tinysnapper så man kan trycka av bilder direkt från radion
    Kör med gentelled funkar klockrent också hdmiconverter så jag ser bilden här ett prov

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prov 1.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	116,0 KB 
Id:	43525

    Tyvärr ser man inte riktigt kvalitén här på forumet ska lägga upp en länk som visar det bättre
    Senast redigerat av Stiffe den 2014-02-01 klockan 12:59.
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #11

    Standard

    Vad finns det för Nex5-modeller och är det bara tinysnappern till så är man nöjd? Har installerat en tinysnapper på en Nex5 på en hexa tidigare, så dom grejerna är man lite bekant med. Hur tar man bilderna ur den kameran enklast? Den har ju live-view också vlket är kanon.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Vet någon om det finns några lätta, prisvärda kompaktkameror som har time lapse? Jag har redan time lapse i min mobius, men söker en kamera med lite bättre upplösning som man kan flygfota med. Hade mest tänkt fota för eget bruk, men ändå ha en så pass bra kamera att man t.ex. kan flygfota några hus eller mindre evenemang.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jesper Carlbring Visa inlägg
    Vet någon om det finns några lätta, prisvärda kompaktkameror som har time lapse? Jag har redan time lapse i min mobius, men söker en kamera med lite bättre upplösning som man kan flygfota med. Hade mest tänkt fota för eget bruk, men ändå ha en så pass bra kamera att man t.ex. kan flygfota några hus eller mindre evenemang.
    Hej,
    Canon-kamera som kan köra CHDK - http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK - sen är du nog i hamn.
    Video som visar hur - http://www.instructables.com/id/How-...e-Photos-CHDK/
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har en nex 5-r älskar den kameran. Filmar bra och fotar bra. den har tillockmed bättre dynamisk range än 5dmark 2. typ allt på min youtube kommer från den kameran.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klotter på vägg.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	104,8 KB 
Id:	45274

  15. #15

    Standard

    Uppar denna tråd igen... Jag var inne på skaffa en hexa med nex5. Men jag vägrar skaffa en hexa förän jag blir av med lite andra RC-grejer (31 st, köp bort). Så nu dras jag envist med min DJI F450 med servogimbal.

    Digital stillbildsfotokameraval nu då? Dvs behöver vara lättare än en Nex. Och jag behöver inte den kvaliteten, än. Vad tror ni om en Canon PowerShot A2300 eller liknande? http://www.canon.se/For_Home/Product...werShot_A2300/
    Den väger inte mycket och är billig... har den det man behöver för flygfoto? Tänk er "mäklarfoto", ej höghöjdsfoto.

    Antar att man inte vill ha fisheye-effekt... nåt mer?

    Jag såg i nåt ortofoto-forum att den kameran användes som bugdet-alternativ utan GPS som den dyrare SX260 har.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Sony rx100 ? Ruskigt bra compakt kamera.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Sony rx100 ? Ruskigt bra compakt kamera.
    Det hoppas jag, för den var 6 ggr dyrare typ. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det hoppas jag, för den var 6 ggr dyrare typ. =)
    När den kom var det den bästa. Hyffsat stor sensor objeltiv och den filmar rätt bra också.

  19. #19

    Standard

    Är ute efter en lätt, billig och enkel kamera för flygfoto.
    Kikade idag på Canon Ixus 145, Canon PowerShot A2600 samt Canon PowerShot A3500 IS.
    Men måste väl kolla dem lite mer...
    Dock så saknades CHDK... än så länge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför inte köpa en sån här - http://www.siba.se/product/11281045/...kompaktkamera-
    Mycket bra kompaktkamera till mycket vettigt pris och till den kan ni använda CHDK.
    F ö skall ni vara medvetna om att Canons kameror kan ha olika namn på USA-marknaden och i Europa vilket kan stöka till det när man letar efter "sin" modell i t ex kompatibilitetstabeller för produkter typ CHDK.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •