Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 80

Ämne: Val av foto-kamera till multikopter?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    radiocontrol - "Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder" är nog att "slå huvudet på spiken"...
    Roger

  2. #42

    Standard

    Ni har så rätt! =) En sån kamera jag letar efter kostar ju inte direkt mycket, så den ekonomiska "smällen" blir ju inte så stor om det vart felköp. ;-) Det enda jag inte har koll på vad jag ska tänka på är vidvinkeln/zoomet/mm-tänket när man väljer och vad man ska ha när man ska fota. Gillar ju inte fisheye-rundningar heller, vill ju inte flyga en mil upp i luften fullt inzoomat för att få en rak bild heller. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Du vill nog ha en kamera med motsvarande 20-25mm för en fullformat. Som vidaste vinkel.

  4. #44

    Standard

    Ok, månne man kan ställa in det manuellt så det hålls tills nästa gång, eller kan det bli så att man måste zooma varje gång man sätter igång kameran och knappa på "Zoom in"? Ni som har Canon småkameror och råkar veta alltså. Är bara van med systemkameror.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många modeller återgår nog till nån form av standardläge när man slår på strömmen men min Powershot S100 behåller det senaste zoomläget så detta måste nog kollas modell för modell.
    Roger

  6. #46

    Standard

    Ixus 140 startar alltid upp i "vidaste" läget.
    Jag tror alla mina kompaktkameror har gjort så, spännande att S100 minns var den var innan.

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Testade också en annan av mina småkameror, en Sony Cybershot. Den startar upp i det "vidaste" läget precis som radiocontrol säger. Även min gamla avdankade Ixus 70 gör på samma sätt som Cybershoten. Hade faktiskt inte tänkt på detta tidigare så även jag var förvånad när min S100 kom ihåg senaste brännviddsläget. Var tvungen att göra flera tester för att se att det verkligen stämde - vilket det gjorde. Startade f ö upp den alldeles nyss och den hade behållit det 100 mm läge som jag hade igår när jag stängde av den... Och den har GPS också för den som är intresserad men det har inte efterföljaren S110 om minnet inte sviker. Den har istället WiFi vilket jag i o f s tycker är mera användbart än GPS för med den funktionen aktiverad drar den rätt mycket ström.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-06-19 klockan 14:15.

  8. #48

    Standard

    Jag 2 kameror till...Powershot A3500IS som desvärre inte har CHDK - så jag tog bort IR-filtret i den istället

    och en Powershot G5 som jag använder på min kameradolly för timelapse
    kör inte heller CHDK...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #49

    Standard

    Har bestämt mig för att det GPS-krav, CHDK-krav och att den måste vara lätt, dvs 230 grams SX260 är för tung. Fick en hexacopter klar igår åt en polare som ska användas för ortofoto med SX260, blir väl test första bästa dag (den har flugit förr men har fått lite mer kärlek nu). Hur som helst, den kameran kräver lite större multicopter och gimbal etc så kanske runt 130 grams kamera skulle räcka för ming quad. Antalet varianter minskar.... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - vill du ha en kamera med "brännviddsminne" och GPS och dessutom under 230 g så är det kanske bara Powershot S100 som uppfyller kraven (min väger 194 g med handlovsrem)... Då får du dessutom en mycket kompetent kompaktkamera som ger mycket bra fotoresultat så egentligen är det inte mycket att fundera över tycker jag.
    Roger

  11. #51

    Standard

    Jag kikade runt lite på Canon-kameror och upptäckte att det finns två olika "GPS-alternativ".

    GPS-Logg (LOG, kompatibelt med meddelandeformatet NMEA 0183) är väl det som gäller? Detta har tex Canon PowerShot SX260 HS. Samt även 230 om jag minns rätt. Och som du säger, S100.

    GPS via mobil (ansluten till kompatibel smartphone), detta har de flesta andra små-kameror, dvs helt värdelöst för detta ändamål.

    S100 väger 173 gram.

    Finns det fler Canon-kameror med äkta GPS-logg? Jag mailade hur som helst Canon.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    S100 väger 173 gram.
    Som jag nämnde i inlägget ovanför ditt så väger S100 194 g med handlovsrem - kanske typ 190-191 g utan eftersom det är en mycket tunn rem.
    Roger

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Som jag nämnde i inlägget ovanför ditt så väger S100 194 g med handlovsrem - kanske typ 190-191 g utan eftersom det är en mycket tunn rem.
    Roger
    Ah ok sorry, jag läste inte så noga, bara hämtade infot från Canons hemsida. 20 gram hit eller dit. =) Vill i alla fall ha en lättare, men det kanske inte finns nån mindre lättare kamera med GPS-logg.

    Kanske får skippa GPS och sikta på lätt och duglig. Vill ju fota nån gång, inte bara uppgradera, bygga, testa som jag gjort senaste tiden utan att få mer än nån test och vara nöjd, komma hem o plocka ner. =)

    Så om Canon säger att det bara är SX2x0-serien samt S100 som har GPS (och CHDK-stöd) så slopar jag GPS och går på nåt lätt med CHDK-stöd. Ixus eller PowerShot som gäller då antar jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nog borde väl detta med att S100 behåller inställd brännvidd efter avslag/påslag vara lite viktigare än några gram mer eller mindre - samt att det är en mycket kompetent kamera som dessutom har GPS. Om den väger typ 50 g mer eller mindre borde inte vara avgörande...
    Roger

  15. #55

    Standard

    Det är väl sant iofs... jag var så låst på att jag använt GoPro i gimbaln... =) Och nu väger quaden 1228 gram komplett med allt utom just gimbal och kamera. 4S + Tiger-motors + Zero S4 osv i en DJI F450. Det är denna quad jag tänkte använda: http://forum.motorportalen.net/viewt...=12576&start=0

    Jag var i och för sig också på jakt efter en billig liten enkel kamera i fall man skulle sålt iväg hela paketet istället för att slakta för att uppgradera till en hexa. Men men. Kanske man får tänka om. =) Får se.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är väl sant iofs... jag var så låst på att jag använt GoPro i gimbaln... =) Och nu väger quaden 1228 gram komplett med allt utom just gimbal och kamera. 4S + Tiger-motors + Zero S4 osv i en DJI F450. Det är denna quad jag tänkte använda: http://forum.motorportalen.net/viewt...=12576&start=0

    Jag var i och för sig också på jakt efter en billig liten enkel kamera i fall man skulle sålt iväg hela paketet istället för att slakta för att uppgradera till en hexa. Men men. Kanske man får tänka om. =) Får se.
    Rättelse... quaden jag tänkte använda väger 1228 flygklar MED GoPro-kamera. Det som saknas är alltså: Bort med kameran (nere i 1131 gram) och dit med en gimbal, kamera och landställ och vad som nu behövs. En DJI F450 med 4S-setup ska väl orka med 1,6 kg eller nåt åt det hållet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #57

    Standard

    Min 450 med dji originalmotorer väger lite drygt 1.500 gram och flyger drygt 8 min med 3s 5800 mah. Min 550 väger betydligt mer 2.538 gram med samma motorer men flyger fint ändå. Det innebär 423 gram/motor och översätt till 450 skulle det bli ca. 1.692 gram så 1.600 borde nog gå fint

  18. #58

    Standard

    Ok, då får jag väl ge mig. =) Får vänta och se vad Canon svarar på min fråga om vilka Canon-kameror som har äkta GPS-logg, verkar inte va så många. Ork int leta mig igenom alla för att se. Sen blir det att välja mellan dem, synd bara att de flesta har utgått.

    Blocket:
    SX260 http://www.blocket.se/stockholm/Cano...=11&w=3&last=1
    S100 http://www.blocket.se/ostergotland/D....htm?ca=11&w=3
    S100 http://www.blocket.se/ostergotland/C....htm?ca=11&w=3
    S100 http://www.blocket.se/stockholm/CANO...=11&w=3&last=1
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #59

    Standard

    Jag stötte nog på tur när jag gav 600 för min... obetydligt använd dessutom
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #60

    Standard

    Fick tre mail från Canon som var helt OK skrivna. Men slutsatsen va "Titta på Canons hemsida." :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •