Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Nya Mission Planner 2.0 gr att kra p Raspberry Pi

magnusvrs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    162
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

Standard Nya Mission Planner 2.0 gr att kra p Raspberry Pi

Om man vill bygga en billig och enkel Groundstation i fltet, s kan man vervga nya Mission Planner 2.0 och Raspberry Pi.
    Det gr lite segt, men det funkar!

Jag gjorde en video dr man kan se vilka svartider som r att vnta och hur det ser ut.

Strunta i ljudet, jag sger inget vettigt.

/Magnus
    Senast redigerat av administrator den 2014-02-02 klockan 10:09.

Standard

Kul att det funkar men nstan oanvndbart nr det inte gr bttre. jag kr p en hyffsad 13" laptop istllet. Med en bttre disk (SSD) blir det rtt bra fart ven p ldre datorer.
    Det borde g att kra p ngon Chrome-book ocks...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Grimms avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlgg
    151
    Jobb
    Flygsimulatortekniker p CAE Arlanda
    Klubb
    sthammars Modellflygklubb

Standard

Kul att det verhuvudtaget funkade!
    Men...du har inte funderat p att gra tvrt om???
    Fr "obegrnsad rckvidd"

Har du sett denna?

Eller denna

Jag r bra sugen p att testa, men jag har inte nn erfarenhet av raspberry...Men det har ju uppenbarligen du...

Skulle inte du kunna testa att stoppa in raspberryn i octon och om du fr 3g telemetri/videolnk att funka lgga upp en liten tutorial...?? Snlla!!

Ps...
    Har bestllt en RPI :-)
    Senast redigerat av administrator den 2014-02-02 klockan 10:09.

magnusvrs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    162
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Jo visst, jag brukar ha min i7 8GB ram 2xSSD laptop med, det funkar vldigt bra p den!
    Men den r bkig att ta med ut i flt. Stor ryggsck osv. Den ska ocks starta. Den r tung, det sliter p den att ka med i bilen och ut i flt. Det kanske brjar regna lite medans man str och flyger osv.

Pongen r att kunna bygga en groundstation fr sm pengar, och slippa ha laptop med.
    En slaktad 14-15" monitor monterad i locket p en vska, med en strmsnl och billig dator som drivs p lipo utan problem.
    En dator som alltid kan sitta dr och bara ha det syftet. Dr r Pi:n perfekt. Lite mer CPU-kraft hade varit nice.
    Att det tar 8 minuter att starta r OK, man kan starta den medans man pillar med resten, packar ur bilen osv.

Igr testade jag att verklocka Pi:n en aning ocks, ska gra nya mtningar. Tror det rr sig ner t 5 minuter om man gr det rtt.

Sedan finns det andra liknand datorer, t.ex. Beaglebone, som ska vara lite snabbare och bara kosta lite mer. Kunde bli en bra balans dr kanske.

/M

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Kul att det funkar men nstan oanvndbart nr det inte gr bttre. jag kr p en hyffsad 13" laptop istllet. Med en bttre disk (SSD) blir det rtt bra fart ven p ldre datorer.
    Det borde g att kra p ngon Chrome-book ocks...

magnusvrs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    162
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Tack Grimm!

Jag har sett det dr ocks, men jag flyger aldrig s lngt bort. Kr vanlig FrySky 2.4, hittills rcker 433Mhz-telemetrin lngre n min fjrrkontroll.

Raspberryn r tok-enkel att hlla p med, nnu mer s nu nr de slppt "NOOBS"-konceptet.
    Det r Linux som r min begrnsning. Kan bara basala kommandon, kommer det ett felmeddelande r jag rkt.

Kjell & Co har Pi:n till bra pris om man inte vill bestlla.

/M

Citat Ursprungligen postat av Grimm Visa inlgg
    Kul att det verhuvudtaget funkade!
    Men...du har inte funderat p att gra tvrt om???
    Fr "obegrnsad rckvidd"

Har du sett denna? http://www.youtube.com/watch?v=0oiH_DOr5mg
    Eller denna http://www.youtube.com/watch?v=dvzaXUUpXQk

Jag r bra sugen p att testa, men jag har inte nn erfarenhet av raspberry...Men det har ju uppenbarligen du...

Skulle inte du kunna testa att stoppa in raspberryn i octon och om du fr 3g telemetri/videolnk att funka lgga upp en liten tutorial...?? Snlla!!

Ps...
    Har bestllt en RPI :-)

Standard

Jag kr med Droidplanner p min AndroidPlatta (Samsung Tab 10.1)
    Funkar kanon med 3Dr 433 lnk eller liknande.
    DroidPlanner P Play
    Instuktioner

Ultraportabel groundstation med planering av Wp mm.

Otg adapters sljs p Kjell & CO

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •