Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skyddsfolie till plasthuven

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard Skyddsfolie till plasthuven

    Hej Vet Du något medel som kan användas att pensla på den nya fina huven och
    på så sätt skydda den mot repor o ev. lim under tiden att bygget fortsätteer ??
    T.ex När Du köper en vara med plastglasfönster sitter det ofta en tunn skyddsfolie
    som skyddar ytan. Ett sådant lim och folie är vad jag söker.
    Hör av Dig ( Skulle vara bra till min stora P-51 Mustang Top Flite giant - kärra.
    Ingemar Nabbing. Vill Du se kärran ? Gå in på Webben och sök på P 51 Mustang red nose.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Svar till mig själv men till Din kännedom.
    Jag har hittat en folie med klisterbaksida
    som skall användas som skyddsfilm under
    arbetets gång - om Du har ett behov av
    detta t.ex. när Du skall jobba med ett material
    som inte får bli skadat av lim eller lackfläckar.
    Du kan få mera information på tel 0515-14843
    Hälsningar Ingemar Nabbing

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Borde det inte fungera att använda den vanliga "blå" maskeringstejpen för den är ju lätt att ta bort även efter att ha suttit på ett bra tag.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Inom plastmodellbyggandet finns det en del medel man kan pensla på och därefter gnugga/sudda bort när man är färdig. Masking fluid tror jag det heter på engelska, se dock till att du får något som funkar med de färger du tänkt använda.

    Har aldrig använt det själv eftersom jag läst lite kritik mot det, och det är nog ändå inte där det brister för mig oftast :-).

    Vad gäller skyddsfolie så har jag blandade känslor, det är väldigt svårt att få till bra täckning, speciellt med flera kurvor samtidigt (tex p51 huv osv).

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu gällde det ju mest ett mekaniskt skydd mot repor m m så om skyddet följer "kurvorna" på huven perfekt eller inte har nog ingen större betydelse.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Som frågan är skriven så är det inte helt tydligt IMHO, ned andra ord lämnar jag till trådskaparen att. avgöra om det var totalt ointressant eller inte

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Hej Vet Du något medel som kan användas att pensla på den nya fina huven och
    på så sätt skydda den mot repor o ev. lim under tiden att bygget fortsätter ??"...

    "
    Jag har hittat en folie med klisterbaksida som skall användas som skyddsfilm under
    arbetets gång"

    Det
    låter i alla fall i mina öron som det är för att skydda huven under bygget - nåt som jag har en viss förståelse för eftersom det är lätt att det blir repor...
    Men han har ju redan en lösning så på det sättet är frågan besvarad av trådskaparen själv.
    Men det är ju bra för andra behövande att det kommit fram olika lösningar.
    Roger


  8. #8

    Standard

    Och för mig låter det som att han helst ville ha något att pensla på men använder en plastfilm eftersom det var vad han fick tag på. Jag har också kämpat en massa med att sätta plast över svåra kurvor och sen fått dåligt resultat pga att den inte suttit tillräckligt bra etc så erbjöd det råd jag kunde ge när jag såg tråden.

    Varför beter du dig som en idiot för när folk ger konstruktiva idéer för? Som du själv säger, någon annan kanske har nytta av det.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej och tack för Era synpunkter. Det blir ju mycket lätt både märken och rester av epoxilim när Du jobbar med huv-
    detaljer. Mitt bygge är en Top Flite 1/5 skala Mustang och jag har byggt huven så att jag kan glida "akterut" cirka
    70 - 80 mm. Bara så mycket att piloten syns ordentligt. Mustangen har luftdrivna landställ och inbyggda dolda
    linkage till flapsen o skeven. Den självhäftande plastfilmen jag skaffat är en mycket tunn film och det skall bli roligt
    att testaden. Jag har en äldre huv som jag hr liggande och som kan användas som försöksobjekt.
    Jag använder lite balsarite innan klädseln kommer på vingar o stabbe. Det är helt underbart vad klädseln sitter fast sedan.
    Om jag behöver ändra eller ta bort - är det frugans hårtorkpistol som gäller.
    Jag tillhör Ållebergs Modellflyg i Falköping. I dagarna har klubben köpt eget fält. Det är på 3,7 hektar mark med egen bilväg till fältet.
    Nu fattas bara el-ströms-anslutningen. En klubbs absoluta förutsättning är ju ett fält och nu äger vi det själva.
    Hälsningar Ingemar Nabbing.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •