Hej kära forum!
I dag vill jag berätta om vad jag lärt mig om 1.3 gHz.
Jag ha byggt en enkel markstation bestående av ett 3S batteri, en sladd till mina FatShark Additude och en sladd till 1.3 mottagaren med 4 blads klöverantenn.

VTX Sändaren sitter lång fram på en Disco Pro (lite för nära min GoPro kanske) med filter mellan 3 bladig klöver antenn och sändare. GPS och EzUHF lever ganska ostört.

När jag gjorde en "range test" häromdagen så kopplade jag in mottagaren i TV'n i vardagsrummet och satte min sambo med telefonen i handen. Sen gick jag ut och flög LOS med Disco'n framför mig runt kvarteret. Jag trodde i.o.f. inte att den skulle ha en sådan penetration så att den funkade runt hela kvarteret, men det gick OK.

Nice tänkte jag och monterade allt på ett kamerastativ med lite patentband (typ http://www.bauhaus.se/patentband-bp.html). Jag flög iväg och hade jättefin bild ca 200 meter sen flimrade det några meter och sen ingen bild alls. Jag flög fram och tillbaks och tänkte att det var något som störde. Men samma sak åt alla håll.

När jag kom hem så tog jag bort allt från stativet och allt fungerade igen med mottagare inne vid TVn och Disco med filmande GoPro flygande LOS runt i kvarteret på någon meters höjd med mig bakom. Det gick så klart bra.

Aha! Patentbanden!
Jag gick hem och tog vanliga buntband i plast och satte fast allt på en träpinne i stället och hissade upp den 1,5 meter över kamerastativet. Då funkade det.

Kan det verkligen vara så att patentbanden pajade mottagningen så mycket. Jag måste så klart ut och testa detta ute på samma ställe som jag flög på.

Där jag flög brukar jag ofta köra med 5,8 gHz utan problem.

Quad: Disco Pro
Autopilot: WKM V2 med GPS (ja jag vet att det är overkill men den blev över från min hexa)
Radio: EzUHF
Antenn: Klöver (glömde testa med originalantenn)