Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vart köper man bra balsa kit?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard Vart köper man bra balsa kit?

    Hej!

    Jag har precis beställt mitt första plan (hobbyking sbach 342 800mm). Jag vet att det inte är ett bra plan för nybörjare, men jag har flugit helikopter i några år nu så det ska nog gå bra, bortsett från landningen, möjligen.

    Min primära maskin kommer fortsättningsvis vara helikopter, men jag är sugen på plan, dels för att det går att flyga mer avslappnat än heli, dels för att det går att skapa större och billigare projekt i hobbyrummet.

    Jag vill ha ett projekt som inte klaras av på några kvällar (som en heli oftast gör, dessutom till extrema kostnader). Jag är således inne på att bygga ett färdigt kit av balsa. Vart kan jag hitta sådana? Jag vill ha alla delar färdigskurna och bygga efter ritning. Brukar rekommendationer på motor och servostorlekar följa med?Senare kanske det kan bli aktuellt att bygga från scratch, men det är långt fram.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Ingemar Nabbing ifrån Falköping här. Mitt förslag är att Du bygger en Blue Phonix byggsats och bygger den med tanke
    på att installera en el-motor med fällbar snurra. Då kan Du dels välja ett litet fält att flyga på ( en idrottsarena eller fotbolls
    plan är ofta tillräckligt) Du kan flyga utan några större arrangemang. Vi i klubben Ållebergs Modellflygklubb i Falköping
    har mycket stor erfarenhet av denna typ av modeller och vi hjälper Dig både med tips och flygningar. Varför inte bli en
    "gästmedlem" i klubben - kostnad 300:- pr år. Vi äger vårt fält och träffas i vår klubblokal flera ggr i veckan.
    Habo ligger ju inte så långt bort från Falköping.
    Hälsn Ingemar Nabbing SMFF-nr 1438.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det kunde vara intressant att veta vilken kategori flygplan du är ute efter.
    Trainer? Segel? Skalakärra? Sportkärra? Warbird??
    Generellt kan man väl säga att en liten modell är kanske lättare (och billigare) att bygga, men betydligt 'stirrigare' i luften än en större kärra.
    Annars är ju t. ex. SIG eller TopFlite beprövade byggsatser.
    Eller kanske nåt sån här: http://www.myhobbystore.co.uk/browse.../scratch-build
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Jag är medlem i Habo sen några år tillbaka så plats finns att flyga på.

    Jag googlade på blue phoenix, men det verkar vara segelflyg? Jag vill hellre ha ett mer traditionellt plan, gärna med ett vingspann på över en meter. Jag såg här att någon hade tagit fram ett kit av JAS 39 Gripen. Det är mer för mig.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du nybörjare på vanliga flygmaskiner så finns det nog liiite bättre/enklare alternativ att börja med än en JAS 39.
    Kolla t ex hos MFT - http://www.mft.nu/system/pages/other...aspx?PageID=69 - dom har en hel del byggsatser - även om de flesta är relativt små.
    Annars finns ju bl a TopFlite, SIG, E-star och Flair - för att nämna några.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Är du nybörjare på vanliga flygmaskiner så finns det nog liiite bättre/enklare alternativ att börja med än en JAS 39.
    Kolla t ex hos MFT - http://www.mft.nu/system/pages/other...aspx?PageID=69 - dom har en hel del byggsatser - även om de flesta är relativt små.
    Annars finns ju bl a TopFlite, SIG, E-star och Flair - för att nämna några.
    Roger
    Det förstår jag, men jag vill gärna ha lite utmaning i bygget också. Sen är det bara att nöta Phoenix och få till landningarna.

    Det fanns ju några större plan hos mft. Är de bara att bygga, stoppa i elektronik och flyga?

  7. #7

    Standard

    Jag lade upp lite länkar här: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=19&t=12277
    Bara att sålla tills du hittar några du tror att du klarar av att bygga som första kit och presentera dem här så börjar kommentarerna att hagla och gör allt lättare för dig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av veritas Visa inlägg
    ...Sen är det bara att nöta Phoenix och få till landningarna.
    Nu är ju verkligheten trots allt en aning annorlunda än simulatorn även om det alltid är nyttigt att nöta även i den.
    Flyg gärna en "riktig" kärra (alltså ingen EPP-planka vilken är rätt långt ifrån "normala" utomhuskärror) även i verkligheten innan du ger dig på nåt mera avancerat och snabbt.
    Men du fick ju massor av länkar ifrån Ålänning så nu är det bara att välja och vraka...
    Lycka till hälsar
    Roger

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Som ett litet tips, välj inte den flådigaste skalakärran som första byggsats!!
    Dom är sk*tsnygga att titta på, men kräver både tid och energi för att färdigställa.
    Satsa hellre på nån modell som är enklare att bygga ihop, risken är annars att man kroknar längs den krokiga vägen...
    Och... var inte rädd för att fråga här på forumet under byggets gång, "alla" vill nog hjälpa till efter bästa förmåga!
    Retroholic!

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Håller med Thomas, det är lätt att lockas så att det blir för komplicerat.
    Och ställ gärna frågor här för alltid är det någon som har bra tips.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Ju häftigare maskin, desto mer arbete förstås. Samtidigt är det ju just bygget jag är ute efter. Ålänning hade ju en hel del bra länkar på vart jag hittar kit, men det är inte lätt att välja rätt.

    Kan någon peka på ett eller två kit som kan vara en bra start? Någon spitfire eller liknande. Helst ett där allt, utom elektronik då, ingår.

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är sällan att allting ingår, typ klädsel, hjul och sådant, men visst finns det säkert.
    Trevliga mindre modeller är exempelvis HERR laserskurna byggsatser. Fast de är oftast mindre än det du tänkt dig.
    Men varför inte kolla vad som finns på nära håll http://www.mjd.se/
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Det lätta är att limma ihop trädelarna. Det svåra är resten. Är du ovan med att klä ett flyg, köp inte en kärra som kräver bra erfarenhet av sånt. Är du inte van med att tillverka skaladetaljer, köp inte ett skalaflyg som först flyg. Osv...

    Jag har inte byggt många flyg, men är trots allt inne på 4e kärran och det är helt klart skillnad på svårighetsgrader. Kan rekommendera att köpa ett enklare flyg så du i alla fall får flyget klart inom vettig tid så du inte tröttnar. Då har du sedan en måttstock så du vet vad du ska skaffa som nästa modell. Jag har också tänkt så att jag skaffar flyg efter min flygförmåga också. Spitfire... jonä... kan säkert flyga en sådan, men vill ej ta risken med ett kit man lagt ner 100+ timmar på...

    Kanske dra gränsen vid en Bellanca Decathlon ("skalaflyg" som inte är så krånglig) eller enklare med noshjul? Högvingad, V-formad vinge, långsamflygande, "rakare" flyg som inte är så vinklat och mjukformat (jobbigare bygga).

    Kanke hålla dig på 1,2-1,5 m för att inte skaffa för stort åbäke som första kit.

    Har byggt SIG (skaffar du en sån, se till att det är en modern byggsats), Dare (mindre modeller, OK kit, bygganvisningen var inte många papper), Great Planes (bra ritningar och bygganvisning med bilder), DB Sport & Scale (överlåter placering av elektronik osv helt åt byggare, dvs vissa tillverkare kräver att du vet vad du gör).

    Köp laserskuret.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det är sällan att allting ingår, typ klädsel, hjul och sådant, men visst finns det säkert.
    Trevliga mindre modeller är exempelvis HERR laserskurna byggsatser. Fast de är oftast mindre än det du tänkt dig.
    Men varför inte kolla vad som finns på nära håll http://www.mjd.se/
    Vad används som klädsel då?

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här har du en mycket välflygande kärra - http://www.stevensaero.com/StevensAe...AK-G480V2.html
    Du kan även ladda ner manualer m m och läsa på lite.
    Överhuvudtaget så brukar Stevens Aero göra mycket bra byggsatser.
    Och bygg nåt relativt enkelt som första byggprojekt - precis som flera andra redan sagt.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    28
    Jobb
    Robottekniker
    Klubb
    Habo MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Här har du en mycket välflygande kärra - http://www.stevensaero.com/StevensAe...AK-G480V2.html
    Du kan även ladda ner manualer m m och läsa på lite.
    Överhuvudtaget så brukar Stevens Aero göra mycket bra byggsatser.
    Och bygg nåt relativt enkelt som första byggprojekt - precis som flera andra redan sagt.
    Roger
    Den där ser tillräckligt avancerad ut. Jag kanske skulle gå på mindre flyg ändå. :/

    Hur vet jag vilken motorstorlek som passar på det flyg jag väljer?

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Välj kärra först - sen kan du få hjälp med motorval. Har en kompis som byggt första varianten av G480 Groove och den kärran går verkligen fint. Rekommenderad till Groove är en bra motor i 70 g-klassen med ett KV runt 1100.
    Tidigare så hade MFT Steven Aeros sortiment men nu verkar man bara ha enstaka modeller tyvärr.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •